Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afAugusta Astrup Redigeret for ca. et år siden
1
1 Kursus i BL: Beboerinformation – medievalg og kanaler 1.-3. oktober 2010 Paul R. Metelmann Havdrupvej 114b, 2720 Vanløse. 20491921. Paul@media4masses.dk
2
2 Kommunikationssituation og kanaler
3
3 Informationsomkostninger Penge (licens, avis, internet.) Tid (gå på biblioteket, internettet, etc.) Resurser (evnen til at læse, forstå en annonce, etc.)
4
4 Informationsværdi Opleves subjektiv! Er det relevant for mig? Er det forståeligt? Tror jeg på det? Har jeg brug for det? Bliver jeg underholdt?
5
Medieværdi Underholdningsværdi umiddelbar nytte Nytteværdi forsinket nytte Eksempler på værdi: - For jer?
6
6 Stor betydning Målgruppens oplevelse af omkostninger og værdi har stor betydning for deres åbenhed for vores information Morale: information skal gøres så relevant og så let at få fat i som muligt!
7
7 Op eller ned - to synsvinkler Top-down Styret og dirigeret oppefra Massekommunikation og ”markedsføring” Ringe involvering af beboerne
8
8 Op og ned Bottom-up Inddragelse af f.eks. beboerne Kritiseres for at være idealistisk og kræve mange resurser
9
9 To overordnede måder at kommunikere på: Massekommunikation Er god til at skabe opmærksomhed og kendskab. Massekommunikation kan være vigtig på 1. stadie i processen Interpersonel kommunikation Øver ofte stor indflydelse når vi træffer vigtige valg. Den personlige kommunikation er ofte det der afgør hvad vi gør Kanaler
10
10 Hvilke kanaler er der - envejs Opslagstavler + hurtig - men top-down Nyhedsbreve + hurtigt - ingen mulighed for respons Hjemmeside/tekst-tv + hurtigt – kræver at folk ser det Beboerblade + vedvarende, formidler kultur - dyrt og langsomt Stormøder + hurtigt, autoritet - for lidt dialog Ekstern kommunikation + stor virkning - kan ikke kontrolleres
11
11 Hvilke kanaler er der - tovejs Samtaler 1-1 + bedst - svært med mange beboere Mindre møder + dialog - kræver ressourcer og stiller krav til mødelederen Internet + hurtigt og kan bruges til dialog - kræver ressourcer og et godt system
12
12 Andre mødeformer Dialog/café metoden = lad beboerne mødes i anderledes rammer og diskutere vigtige temaer Fremtidsværksteder = fantasi, kritik og virkeliggørelse Visualisering = historier og billeder i stedet for kolde facts
13
Pointe: Vælg handling og medie til sidst Klassiske fejl: Vi skal have et intranet! Vi må lave en kampagne! Det skal være noget med internettet og sms til de unge! Vi laver en pjece! Vi skal have et blad! Vi skal lave et OBS-indslag! Mange farver og billeder…!
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.