Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

2009/04/01 MIDTVEJSSTATUS PÅ FORSØGET "AKTIVE - HURTIGERE TILBAGE" “AKTIVE – HURTIGERE TILBAGE” MIDTVEJSSTATUS PÅ FORSØGET JOACHIM BOLL / MARIE HERTZ APRIL.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "2009/04/01 MIDTVEJSSTATUS PÅ FORSØGET "AKTIVE - HURTIGERE TILBAGE" “AKTIVE – HURTIGERE TILBAGE” MIDTVEJSSTATUS PÅ FORSØGET JOACHIM BOLL / MARIE HERTZ APRIL."— Præsentationens transcript:

1 2009/04/01 MIDTVEJSSTATUS PÅ FORSØGET "AKTIVE - HURTIGERE TILBAGE" “AKTIVE – HURTIGERE TILBAGE” MIDTVEJSSTATUS PÅ FORSØGET JOACHIM BOLL / MARIE HERTZ APRIL 2009

2 2009/04/01 MIDTVEJSSTATUS PÅ FORSØGET "AKTIVE - HURTIGERE TILBAGE" DAGSORDEN Overblik over jobcentrenes vurdering af indsatsen indtil nu Organisering af indsatsen Brug af tilbud Eksternt samarbejde

3 2009/04/01 MIDTVEJSSTATUS PÅ FORSØGET "AKTIVE - HURTIGERE TILBAGE" VURDERING AF INDSATSEN

4 2009/04/01 MIDTVEJSSTATUS PÅ FORSØGET "AKTIVE - HURTIGERE TILBAGE" POSITIV VURDERING FRA JOBCENTRE Samtlige jobcentrene giver udtryk for at indsatsen er gavnlig Den tidlige indsats er afgørende – jo hurtigere indsats, des bedre Den tætte og hyppige opfølgning er vigtig for tilbagevenden Aktivering i tilbud er gavnligt for de fleste målgrupper Indsatsen har en motivationseffekt – hellere tilbage på arbejdet end i aktivering

5 2009/04/01 MIDTVEJSSTATUS PÅ FORSØGET "AKTIVE - HURTIGERE TILBAGE" VURDERING AF PLIGT TIL TILBUD Særligt muligheden for at iværksætte forebyggende tilbud vurderes positivt, da det sådanne tilbud ofte vil være en hjælp for tilbagevenden til arbejdsmarkedet Bidrager til afklaring Tilbud giver mulighed for at se den sygemeldte i ”aktion” Input til sagsbehandlingen: Hvad kan de, hvor stor er deres motivation etc. Enkelte jobcentre stiller spørgsmålstegn ved, hvorvidt de forebyggende tilbud reelt hører under jobcentrenes kompetenceområde (er reelt sundhedstilbud) Aktiveringsindsatsen vurderes mindre relevant overfor delvist raskmeldte og sygemeldte der venter på operation o.l.

6 2009/04/01 MIDTVEJSSTATUS PÅ FORSØGET "AKTIVE - HURTIGERE TILBAGE" VURDERING AF SAMTALE HVER UGE På plus-siden Den hyppige opfølgning vurderes positivt af jobcentrene Øger … samarbejde, kontakt, tillid Øger muligheden for at fastholde jobfokus Optrapning/opfølgning på delvise raskmeldte På minus-siden Personlig fremmøde ikke relevant/hensigtsmæssigt for alle Transporttid / besvær Ressourceforbrug

7 2009/04/01 MIDTVEJSSTATUS PÅ FORSØGET "AKTIVE - HURTIGERE TILBAGE" SAMARBEJDSRELATIONER Mange har brugt orienteringsmøder / orienteringsbreve om forsøget til læger og a-kasser Lægesamarbejdet opleves som vigtig faktor i at kunne gennemføre indsatsen Det opleves generelt ikke at lægerne har blokeret indsatsen Problemsagerne er fælles for læger og jobcenter! Der skal dog aktivt åbnes op for samarbejde Gode, konkrete eksempler på forbedret samarbejdsrelation findes Samarbejde på sagsniveau

8 2009/04/01 MIDTVEJSSTATUS PÅ FORSØGET "AKTIVE - HURTIGERE TILBAGE" MÅLGRUPPE-BETRAGTNINGER Nogle målgrupper har større udbytte af forsøget end andre: Godt for alle uafklarede, stress-/depressionsramte, komplekse sager, ledige Mindre givende for personer med behandlingskrævende lidelser og god arbejdsgiverkontakt God indsats for personer der ikke er syge! Afskedigede sygemeldte i opsigelsesperiode? Særlig problematik mht. delvis raske Positivt: bedre mulighed for at iværksætte og optrappe delvis raskmelding Negativt: problematisk af skulle fremmøde for personer med fast arbejdstid Nogen variation mellem jobcentre i tolkning af krav

9 2009/04/01 MIDTVEJSSTATUS PÅ FORSØGET "AKTIVE - HURTIGERE TILBAGE" VURDERING AF BRUGEROPLEVELSEN Ifølge jobcentrene er størstedelen tilfredse med eller neutrale overfor indsatsen Mange kan se fornuften i at der stilles krav (men måske ikke lige til dem selv!) De svage sygemeldte kommer ud og kommer i gang De tilbudte motionstilbud o.l. er gratis

10 2009/04/01 MIDTVEJSSTATUS PÅ FORSØGET "AKTIVE - HURTIGERE TILBAGE" VURDERING AF BRUGEROPLEVELSEN To typer utilfredshed Forbeholdne / usikre ved opstart, men bliver glade for indsatsen (typisk personer med stress / depression o.l., personer uden arbejdsgiver) Vedholdne utilfredse (typisk personer med simpel diagnose og god arbejdsgiverkontakt eller personer med generelt negativ indstilling) En del ville også være utilfredse under den ordinære indsats Nogen, men ikke mange, raskmeldinger som følge af utilfredshed De (få) sanktioner ville nok være kommet alligevel – men kommer måske tidligere nu

11 2009/04/01 MIDTVEJSSTATUS PÅ FORSØGET "AKTIVE - HURTIGERE TILBAGE" ORGANISERING

12 2009/04/01 MIDTVEJSSTATUS PÅ FORSØGET "AKTIVE - HURTIGERE TILBAGE" MODEL 1: ENHED MED PROJEKTMEDARBEJDERE OG MYNDIGHED Struktur Indsatsen uddelegeret til en enhed bestående af projektmedarbejdere og sagsbehandlere / virksomheds- konsulenter fra jobcentret Enheden har såvel opfølgning, som egne tilbud og viderevisitation til andre tilbud Struktur Indsatsen uddelegeret til en enhed bestående af projektmedarbejdere og sagsbehandlere / virksomheds- konsulenter fra jobcentret Enheden har såvel opfølgning, som egne tilbud og viderevisitation til andre tilbud Fordele Myndighed repræsenteret, så kan hurtigt rykke på ting Løbende forventnings-afstemning mellem borger, tilbud og myndighed De lovpligtige opfølgningssamtaler kan foregå på stedet Ulemper Gode erfaringer kan være vanskelige at integrere efterfølgende

13 2009/04/01 MIDTVEJSSTATUS PÅ FORSØGET "AKTIVE - HURTIGERE TILBAGE" MODEL 2: UDDELEGERING AF INDSATSEN Struktur Indsatsen uddelegeret til ét tilbud, som varetager indsatsen, herunder visitering til andre tilbud Tilbuddet kan enten være kommunalt eller eksternt Modellen indbefatter at jobcentret har ansvaret for den lovpligtige opfølgning Fordele Sparer sagsbehandlere for tid Sammengængende indsats Ulemper Jobcentret tilegner sig ikke erfaringer og viden om indsatsen overfor målgruppen Kræver tæt opfølgning af indsatsen Kan medføre usammenhængende forløb, hvis borger tilbagevisiteres Borger skal til samtale to steder med mindre jobcentret rykker ud...

14 2009/04/01 MIDTVEJSSTATUS PÅ FORSØGET "AKTIVE - HURTIGERE TILBAGE" MODEL 3: SAGSBEHANDLERTEAM Struktur Etablering af særligt sagbehandlerteam som varetager indsatsen for deltagergruppen Sagsbehandlerteamet visiterer borgerne til forskellige tilbud afhængig af behov Kontaktsamtaler varetages af enten tilbud og sagsbehandlere Struktur Etablering af særligt sagbehandlerteam som varetager indsatsen for deltagergruppen Sagsbehandlerteamet visiterer borgerne til forskellige tilbud afhængig af behov Kontaktsamtaler varetages af enten tilbud og sagsbehandlere Fordele Større fokus på indsatsen i forsøget Team-spirit og innovationsmiljø Ulemper Risiko for uens registrering for deltager/kontrolgruppe Gode erfaringer skal aktivt udbredes efter forsøget Risiko for “sagsbehandlercreaming”

15 2009/04/01 MIDTVEJSSTATUS PÅ FORSØGET "AKTIVE - HURTIGERE TILBAGE" MODEL 4: MINIMUMSMODEL Struktur Alle sagsbehandlere arbejder med både deltager- og kontrolgruppen Sagbehandlere visiterer til en tilbudsvifte Struktur Alle sagsbehandlere arbejder med både deltager- og kontrolgruppen Sagbehandlere visiterer til en tilbudsvifte Fordele Udbredelse af erfaringer til hele sagsbehandlergruppen Direkte sammelignelighed af indsatser Ulemper Kræver at sagsbehandler kan adskille de to indsatser Stor sagsbehandlergruppe skal holde kontakt til tilbud mv.

16 2009/04/01 MIDTVEJSSTATUS PÅ FORSØGET "AKTIVE - HURTIGERE TILBAGE" TILBUD

17 2009/04/01 MIDTVEJSSTATUS PÅ FORSØGET "AKTIVE - HURTIGERE TILBAGE" UDVÆLGELSE AF TILBUD Foreløbige erfaringer Enkelte har fundet nye, gode udbydere Typisk anvendes en ret smal tilbudsvifte til en bred del af sagerne Afgørende at der er fleksibilitet indenfor det enkelte tilbud Få sager visiteres til specialiserede tilbud (80/20?) Hvis man kun har specialiserede tilbud giver er det et stort arbejde af visitere

18 2009/04/01 MIDTVEJSSTATUS PÅ FORSØGET "AKTIVE - HURTIGERE TILBAGE" TILBUDSINDHOLD Mest anvendte tilbudstyper: Motion Coaching evt. i kombination med andet Fysioterapi Almindelig sundhedsfremme Beskæftigelsesafklarende tilbud (LAB) Content slide

19 2009/04/01 MIDTVEJSSTATUS PÅ FORSØGET "AKTIVE - HURTIGERE TILBAGE" VURDERING AF TILBUDDENE Erfaringer (hvad virker, hvad virker ikke?) Fysisk træning vurderes godt Svært at finde tilbud til psykiske syge Motion anvendes ofte som supplement til eks. fysioterepeut, coaching eller psykolog for at få forløbet op på 10 timer

20 2009/04/01 MIDTVEJSSTATUS PÅ FORSØGET "AKTIVE - HURTIGERE TILBAGE" KONTAKTSAMTALE

21 2009/04/01 MIDTVEJSSTATUS PÅ FORSØGET "AKTIVE - HURTIGERE TILBAGE" INDIVIDUEL VERSUS KOLLEKTIV Strategi Overvejende individuelt med enkelte kollektive elementer Erfaringer Visse jobcentre har bedst erfaring med at foretage individuel kontaktsamtale i opstarten af forløbet, da de sygemeldte kan føle det som overvældende og frustrerende at blive indkaldt til møde i en større gruppe Kollektive møder kan med fordel foregå senere i forløbet, hvor de sygemeldte kan få gavn af at høre andres erfaringer og oplevelser


Download ppt "2009/04/01 MIDTVEJSSTATUS PÅ FORSØGET "AKTIVE - HURTIGERE TILBAGE" “AKTIVE – HURTIGERE TILBAGE” MIDTVEJSSTATUS PÅ FORSØGET JOACHIM BOLL / MARIE HERTZ APRIL."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google