Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Væksthuset Henrik Hansen Leif Tøfting Kongsgaard

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Væksthuset Henrik Hansen Leif Tøfting Kongsgaard"— Præsentationens transcript:

1 Væksthuset Henrik Hansen Leif Tøfting Kongsgaard
Kvalitetscirklen Væksthuset Henrik Hansen Leif Tøfting Kongsgaard

2 Program 15 min: Kvalitetscirklen
25 min: Eks. som leder, praktiker, kunde-leverandør 5 min: Perspektiver og faldgruber 15 min: Diskussion

3 Formål Lyst til at arbejde med kvalitetscirklen
Nemt at arbejde med kvalitetscirklen

4 Kvalitetscirklen Gennemgang af en måde at tænke på
Korrige- ring Gennemgang af en måde at tænke på Kan gøres på strategisk niveau Medarbejder, leder, kunde-leverandør Tilbudsskrivning Sparring med medarbejdere I borgersamtale – også på jobcenter Hvad skriver vi op imod?: ’lav et forløb’ - de skal i job gør noget det er gået meget fint de har rykket sig enormt nu tror de på det det er vigtigt at give gruppen et tilbud Dataindsamling

5 Eks. for ledere Indsats Nyt tilbud for unge med dobbeltdiagnoser uger. Mål At de unge begynder i behandling parallelt med, at de får kendskab til fagområder og udd. retninger for at opnå realistisk jobplan. Redskaber og metoder Individuelle samtaler, tæt samarbejde med behandlingssteder, snusepraktikker og besøg på udd. inst. Programteori Individuel tilgang = skræddersyede planer og højt fremmøde Samarbejdet med behandlingssteder = motivation for behandling Snusepraktikker = motivaton og selvværd Fordi……….. Indikatorer Behandling iværksat. Graden af motivation. Antallet af praktikker. Selvværd. Hvordan måler vi? Medarbejdervurderinger på 5-skala. Start, slut og hver femte uge. Desuden udfylder borger evaluering ved start og slut. Analyse af resultater Analyse-medarbejder trækker generel statistik og undersøger sammenhænge. Borgers medarbejder ser på det konkrete tilfælde. Justering Hver 13. uge justerer vi efter behov indsatsen.

6 Eks. for praktikere Indsats Snusepraktik på lager i Silvan – 5 dage.
Mål At borgeren finder ud af, om den type job er noget for ham. At borgeren opdager, at han kan mere, end han troede At borgeren kommer nærmere en afklaring om uddannelse./jobønsker. At borgere bliver bedre til at håndtere sin social fobi Redskaber og metoder Konsulent kontakter Silvan. Praktikkontrakt udarbejdes. Opfølgning på 2. og 4. dag  vigtigt med klare mål og arbejdsbeskrivelser. Programteori Antagelser om at en snusepraktik kan skabe: motivation og øget afklaring ift. udd/job. møde med virkeligheden  erfaring  videre planlægning af jobmål. øget selvværd hos borger, der ellers er faldet fra skolen flere gange. Indikatorer Afklaring af Job/Uddannelsesønsker / Selvværd / Motivation / Helbred Hvordan måler vi? Borger og arbejdsgiver vurderer borgeren på selvværd, motivation, faglighed og helbred Borger vurderer sig selv sig ift selvværd, motivation, faglighed og helbred Analyse / Refleksion Refleksion om og vurdering af progression Justering På baggrund af analysen sætter vi ny indsats i værk. Praktik forlænges mhp opkvalificering + sideløbende kurser

7 Kunde-leverandør Kunde Leverandør Indsats Mål Redskaber og metoder
Vi har brug for en hurtig igangsat aktivering af indvandrerkvinder med dårlige danskkundskaber Vores erfaring siger, at vi kan lave noget fornuftig mellem 13 og 26 uger. Hvad skal målene være? Mål Dels at vi overholder rettidighed og dels, at borgerne rykker nærmere arbejdsmarkedet. Målet er job i sidste ende. Det lyder som nogle gode mål. Lidt senere kan vi prøve at tale om nogle mere præcise delmål. Redskaber og metoder Normalt har vi gode erfaringer med holdforløb og virksomhedsbesøg. Hvad foreslår I? Vi foreslår indidviduelle forløb med mulighed for løbende workshops og hurtige snusepraktikker, evt. suppleret med arbejdspladsdansk. Programteori Hvorfor det? Fordi undersøgelser viser, at motivationen bedst flyttes hos denne gruppe, når de kommer hurtigt i kontakt med arbejdspladser, hvor deres faglighed kan komme i spil. Indikatorer Skal vi prøve at se på, hvad nogle gode delmål kunne være? Det kunne fx være ’overholdelse af deadlines’, ’øget selvværd’, ’øgede handlekompetencer ift. andre problemer’ samt ’større tro på en fremtid på arbejdsmarkedet’. Hvordan måler vi? Vi har selv udarbejdet nogle borgerevauleringer, som vi vil bede jer hjælpe med at borgerne udfylder. Det lyder fint, lad os prøve at se på dem og så kan vi supplere med vores egne løbende målinger, som vi vedlægger progressionsrapporten Analyse af resultater Vi vil selvfølgelig gerne have det sendt løbende, men også de samlede billeder er vi interesseret i. Lad os aftale løbende møder, hvor vi ser på de samlede resultater. Så kan vi også justere forløbet undervejs. Justering Så det behøver ikke at ligge fast det næste år? Nej, lad os justere det ift. vores erfaringer og jeres behov.

8 Fordele Nuanceret forståelse af alt, der sker mellem start og slut
Opdeling af et forløb Klare delmål og delfremskridt Præcis dialog mellem kunde og leverandør Præcis dialog mellem borger og medarbejder Nem at trække læring ud og justere

9 Faldgruber Kvalitetscirklen bliver en fast manual
Man glemmer at justere undervejs, hvis det giver mening Brugt forkert bliver det endnu et bureaukratisk instrument, der forpester tilværelsen for medarbejdere Dræber kreativitet


Download ppt "Væksthuset Henrik Hansen Leif Tøfting Kongsgaard"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google