Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

1. Opvarmning 2. Overblik: baggrund for rapporten 3. Undersøgelse af form: Metoden i rapporten 4. Analyse: rapportens effekt.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "1. Opvarmning 2. Overblik: baggrund for rapporten 3. Undersøgelse af form: Metoden i rapporten 4. Analyse: rapportens effekt."— Præsentationens transcript:

1 1. Opvarmning 2. Overblik: baggrund for rapporten 3. Undersøgelse af form: Metoden i rapporten 4. Analyse: rapportens effekt

2 1. opvarmning Hvad er PISA? - Undersøgelse af nøglekompetencer hos 15årige unge i samtlige OECD – lande - I 2009 var der 65 lande der indgik i PISA-undersøgelser - PISA-undersøgelserne tester de unges kunnen i forhold til udfordringer i det virkelige liv, således som det kan måles med de bedste test, der på undersøgelsestidspunktet er til rådighed. - Formålet med programmet er at måle, hvor godt unge mennesker er forberedt til at møde udfordringerne i dagens informationssamfund, samt at lære af andre lande

3 1. opvarmning Hvordan har den haft indflydelse i Danmark? - Eksempel: Efter det kom frem at Danmark klarede sig dårligst i læsning blandt de nordiske lande i 2006, blev der sat stor fokus på læsning og iværksat mange initiativer til forbedring. (s. 8)  Resultatet medførte fokus på forbedring og satte en ny dagsordning. - Danmark er placeret som nr. 24 blandt de 65 lande - Danmark sætter sin målsætning bl.a. ud fra placeringen hvad skal forbedres? hvilke lande kan vi lære af? Man har et billede af 2009 og et af 2012  overblik over effekt af eventuelle reformer Politikerne tager udgangspunkt i resultater for at lave reformer

4 1. opvarmning Hvilke problemer hæftes ofte til PISA - PISA kritiseres for at lave internationale sammenligninger af uddannelsessystemernes præstationer – og ikke tage højde for at uddannelsessystemerne er forskellige (forskellige værdier og kulturer) - Der testes på de internationale eksperters (OECD) mål – og Danmark har måske nogle andre mål som vi opfylder tilfredsstillende, men kan derfor ende lavt i PISA fordi vi ikke har indrettet os efter at opfylde de internationale mål. - PISA-undersøgelserne inddrage ikke sådan noget som sociale kompetencer, initiativ og gå-på-mod, empati og generel livserfaring. - De boglige svage elever indgår ikke i de klasser der bliver testet (metode-kritik)

5 Overblik: baggrund for rapporten Hvem er opdragsgiver (hvem bestiller den?) hvad er baggrunden for at lave den? (USA pressede OECD til test - ifølge Jesper) OECD bestiller PISA-undersøgelserne OECD Organisation for Economic Co-operation and Development (1961) Ønsker at stimulere økonomisk fremgang og markedsøkonomi blandt medlemslandene ved at; forbedre uddannelsessystemerne mhp. større konkurrencedygtighed Det er relevant fordi de 65 lande udgør 90% af verdensøkonomien (s. 5)

6 Overblik: baggrund for rapporten Hvem laver den - Internationale konsortium - Får støtte og bidrag fra ekspertgrupper

7 Overblik: baggrund for rapporten Hvad vil de måle og sammenligne? (se fx s. 5, 7 og delresultater) Læsning, matematik, naturteknik

8 Overblik: baggrund for rapporten Hvad er TC (Tertium Comparationis) i rapporten? 15 åriges - kompetence-evner (kompetencer i fagene matematik, læsning og naturteknik) Det er tilfældes for alle deltager

9 3. Undersøgelse af form: Metoden i rapporten + resterende spørgsmål (kort sammenfattet) Hvad er metodiske sigte? Sammenligne nationerne indbyrdes Kvantitav – man får ét tal Test både kvali og kanti: Multiple choice; kvantitativ Uddybende svar: kvalitativ - Overordnet kvantitativ - Undersøgelse: nomotetisk (positivistisk)


Download ppt "1. Opvarmning 2. Overblik: baggrund for rapporten 3. Undersøgelse af form: Metoden i rapporten 4. Analyse: rapportens effekt."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google