Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afGrethe Mogensen Redigeret for ca. et år siden
1
1. Opvarmning 2. Overblik: baggrund for rapporten 3. Undersøgelse af form: Metoden i rapporten 4. Analyse: rapportens effekt
2
1. opvarmning Hvad er PISA? - Undersøgelse af nøglekompetencer hos 15årige unge i samtlige OECD – lande - I 2009 var der 65 lande der indgik i PISA-undersøgelser - PISA-undersøgelserne tester de unges kunnen i forhold til udfordringer i det virkelige liv, således som det kan måles med de bedste test, der på undersøgelsestidspunktet er til rådighed. - Formålet med programmet er at måle, hvor godt unge mennesker er forberedt til at møde udfordringerne i dagens informationssamfund, samt at lære af andre lande
3
1. opvarmning Hvordan har den haft indflydelse i Danmark? - Eksempel: Efter det kom frem at Danmark klarede sig dårligst i læsning blandt de nordiske lande i 2006, blev der sat stor fokus på læsning og iværksat mange initiativer til forbedring. (s. 8) Resultatet medførte fokus på forbedring og satte en ny dagsordning. - Danmark er placeret som nr. 24 blandt de 65 lande - Danmark sætter sin målsætning bl.a. ud fra placeringen hvad skal forbedres? hvilke lande kan vi lære af? Man har et billede af 2009 og et af 2012 overblik over effekt af eventuelle reformer Politikerne tager udgangspunkt i resultater for at lave reformer
4
1. opvarmning Hvilke problemer hæftes ofte til PISA - PISA kritiseres for at lave internationale sammenligninger af uddannelsessystemernes præstationer – og ikke tage højde for at uddannelsessystemerne er forskellige (forskellige værdier og kulturer) - Der testes på de internationale eksperters (OECD) mål – og Danmark har måske nogle andre mål som vi opfylder tilfredsstillende, men kan derfor ende lavt i PISA fordi vi ikke har indrettet os efter at opfylde de internationale mål. - PISA-undersøgelserne inddrage ikke sådan noget som sociale kompetencer, initiativ og gå-på-mod, empati og generel livserfaring. - De boglige svage elever indgår ikke i de klasser der bliver testet (metode-kritik)
5
Overblik: baggrund for rapporten Hvem er opdragsgiver (hvem bestiller den?) hvad er baggrunden for at lave den? (USA pressede OECD til test - ifølge Jesper) OECD bestiller PISA-undersøgelserne OECD Organisation for Economic Co-operation and Development (1961) Ønsker at stimulere økonomisk fremgang og markedsøkonomi blandt medlemslandene ved at; forbedre uddannelsessystemerne mhp. større konkurrencedygtighed Det er relevant fordi de 65 lande udgør 90% af verdensøkonomien (s. 5)
6
Overblik: baggrund for rapporten Hvem laver den - Internationale konsortium - Får støtte og bidrag fra ekspertgrupper
7
Overblik: baggrund for rapporten Hvad vil de måle og sammenligne? (se fx s. 5, 7 og delresultater) Læsning, matematik, naturteknik
8
Overblik: baggrund for rapporten Hvad er TC (Tertium Comparationis) i rapporten? 15 åriges - kompetence-evner (kompetencer i fagene matematik, læsning og naturteknik) Det er tilfældes for alle deltager
9
3. Undersøgelse af form: Metoden i rapporten + resterende spørgsmål (kort sammenfattet) Hvad er metodiske sigte? Sammenligne nationerne indbyrdes Kvantitav – man får ét tal Test både kvali og kanti: Multiple choice; kvantitativ Uddybende svar: kvalitativ - Overordnet kvantitativ - Undersøgelse: nomotetisk (positivistisk)
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.