Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Velkommen 10. maj 2016. Dagsorden 10. maj 2016  Velkommen  Præsentation af MeeBook  Anbefalinger  Kommunikationsplan  Indskolingen - Stian Rasmussen.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Velkommen 10. maj 2016. Dagsorden 10. maj 2016  Velkommen  Præsentation af MeeBook  Anbefalinger  Kommunikationsplan  Indskolingen - Stian Rasmussen."— Præsentationens transcript:

1 Velkommen 10. maj 2016

2 Dagsorden 10. maj 2016  Velkommen  Præsentation af MeeBook  Anbefalinger  Kommunikationsplan  Indskolingen - Stian Rasmussen  Praktik og spørgsmål  Tema eftermiddag den 23. maj  Afslutning

3 Brugerportalsinitiativet Aftale mellem regeringen og KL betyder: Vi skal anskaffe en læringsplatform senest i sommeren 2016 Den skal være fuldt implementeret ved årsskiftet 17/18

4 Læring og læringsplatform MeeBook skal ikke ses som en ny metode, men et værktøj til at understøtte det, vi allerede gør rigtig godt ude på skolerne. Læringsplatformen må ikke blive et værktøj, vi alene tager i brug, fordi vi skal. Det bliver værdifuldt, når den enkelte medarbejder oplever, at det skaber refleksion og læring i praksis. MeeBook er et vigtigt instrument til at reflektere over læring og læringsmål og til at dele de gode undervisningsforløb, vi har, med vore kolleger. På den måde kan vi sammen øge vores kollektive professionalisme.

5 MeeBook Introduktion til MeeBook

6 Dem vi har lyttet til Input fra Skoleledermøde den 19. marts MeeBook’s erfaringer Resultater fra Demonstrationsskoleforsøg ”Praktikerdag” den 25. april

7 Anbefalinger Minimum2016/22017/12017/22018/1 Intro fra MeeBook+ ÅrsplanerAlle fag Alle fag Forløb Af længere varighed. Med elevinddragelse, eleverne evaluerer….. 123min. 4 forløb i hovedfag pr lærer (i elevplansfagene) Korte forløb Med elevinddragelse, eleverne evaluerer….. 1-222min. 2 forløb Forløb Forløbet planlægges i Meebook, men uden elevinddragelse, elev evaluering. Øve Man planlægger alle ørige forløb i MeeBook. Se nedenfor. ***

8 Anbefalinger Læringstænkning og MeeBook Når en lærer planlægger undervisningsforløb, foregår det med overvejelser omkring læringsmål, elevforudsætninger, didaktik, indhold, evaluering m.m. Det er helt de samme overvejelser, man skal gøre sig, når et forløb laves i MeeBook. Det eneste nye er, at det nu foregår digitalt i MeeBook.

9 Anbefalinger Minimum2016/22017/12017/22018/1 Shareit - kommunalt+1 Udvalgte forløb Elever++++ Elevplaner +++ Forældre(+)+++ Læringsagenter++++ Teamsamarbejde++++

10 Demonstrationsskoleforsøg Det virker ”De overordnede konklusioner peger på, at der er et potentiale i digitale teknologier, både i forhold til at administrere og monitorere elevernes læring og i forhold til at sikre struktur i forberedelsen, så de Forenklede Fælles Mål mødes.” Fleksibel ”…da de på den ene side skal være fleksible og tillade, at forskellige lærere og elever arbejder ud fra forskellige mål og opfattelser af, hvad mål er”

11 Demonstrationsskoleforsøg Teamsamarbejde ”Både kvantitative og kvalitative resultater, samt arbejdet på skolerne, viser, at de bedste resultater med målstyret undervisning opnås, når grupper af lærere arbejder sammen med at udvikle deres målforståelser og praksis omkring målstyring.” ”Bekymring/Negativ holdning" ”De kvantitative resultater viser blandt andet en stigende tendens til bekymring eller negativ holdning til målstyret undervisning hos både interventionslærere og hos de kontrollærere, der har besvaret spørgeskemaerne uden at deltage i interventionen.” ”Dels kan fælles kollegialt arbejde være med til at løfte kvaliteten af undervisningen, og dels peger projektets resultater på manglende ejerskab til målstyret undervisning som et stigende problem, der bl.a. skyldes, at koncepter og teknologier, der understøtter målstyret undervisning, opfattes som udefra påtrykte regelsæt. ”

12 Forventninger til lederne ”Så det passer til organisationen. Der skal kunne tages individuelle hensyn” ”Sætte tydelige forventninger” ”Lederen sætte en tydelig ramme, argumentere for anvendelse, give mandat til forskellighed” ”Synliggøre hjælp og støtte” ”Klæde PLC/PU og andre godt på, tilbyde sparring også på indhold” ”Klæde læringsagenterne godt på, udbrede den rigtige tænkning, give dem mandat, rolleafklaring/funktionsbeskrivelse”

13 Læringsagenter Skal kunne hjælpe med arbejdet med læringsmål Tilknytning til skolens andre ressourcepersoner/vejledere (PLC) Samarbejde med årsgangs- og/eller fagteams Tydeligt mandat fra ledelsen Vælges ikke ud fra teknisk kunnen men vejleder kompetence Men skal kunne klare "superbruger-funktionen” ”Er der brug for læringsagenter efter 1/1 2018?”

14 Team samarbejde ”Implementeringen skal/bør foregå gennem teamsamarbejdet” ”Man skal arbejde sammen om brugen af det i fag- og årgangsteam” ”Fokus skal være på fagteam og her skal der følges op og der skal sættes tid af til det.” ”Der skal være fokus på fagteam” ”Kan læringsagenterne dække både team og fagområde? ( naturfag, praksis musisk og humanistisk)”

15 Kommunikation Kommunikationen foregår decentralt, men vi støtter med central kommunikation Før sommerferien har vi et INTERNT FOKUS Efter sommerferien tager vi hul på et eksternt fokus primært rettet mod forældre. Hjemmeside samler information på www.viborgskoler.dkwww.viborgskoler.dk

16 Stian Rasmussen Hjælp i gang med daglig brug af MeeBook (indskoling) Workshops – forskellige problematikker (elevplaner, årsplaner o.s.v.) Samler op på udfordringer og problematikker Kontakt: Stian Rasmussen, Tlf.: 41 71 96 66, Mail: stra@viborg.dkstra@viborg.dk

17 Brugerportalsinitiativet

18 Unilogin og forældre Nyt gruppebegreb - Formål: At etablere et værktøj til gruppedannelse, så elever kan arbejde i samme grupper på tværs af systemer samt gøre det muligt for andre end de skoleadministrative systemer at oprette grupper Forældre får at UNI-Login - Formål: At give forældre ét 1-faktor-login, som sikrer let og smidigt adgang til børnenes digitale skoledag Etablering af licensoverblik - Formål: At give den enkelte elev og den enkelte skole ét samlet overblik over, hvilke digitale materialer, de har adgang til. Forbedring af UNI-Logins loginfunktionalitet herunder kobling til NemID

19 Office 365 & Gyldendal Onedrive, office 365, Skolebordet er valgt til fillager. Digitale læremidler Gyldendals fagportaler (kommunalt indkøb) Clio Online Alinea M.fl.

20 Elevplaner (dynamiske) Særlige forhold i skoleåret 16/17 Det giver ikke mening at bruge de nuværende fra SkoleIntra. ”Dispensation” i skoleåret 16/17 – Elevplan i MeeBook for 2 fag Implementeres senest i foråret 2017 Elevplanerne er dynamiske

21 Læringsagenter Uddannes i MeeBook Fredag den 20. maj kl. 9 – 12 Sted: Viborg Gymnasium & HF Tilmelding sendes til pbp@viborg.dkpbp@viborg.dk Frist tirsdag den 17. maj

22 Tema eftermiddag, mandag den 23. maj Temadag med mulighed for at drøfte implementering på egen skole (evt. netværk) Hvem: Skoleledelser, PLC, PU, læringsagenter,…. Hvor: Ungdomsskolen, auditoriet Hvornår: Mandag den 23. maj kl. 13 – 16 Tilmelding sendes til pbp@viborg.dkpbp@viborg.dk Frist tirsdag den 17. maj

23 Intro kurser fra Meebook 3 timers kursus på skolen. Forbered indhold – udfyld materiale fra MeeBook Tilmelding sendes til pbp@viborg.dkpbp@viborg.dk Frist ……. Kontakt til ”Praktikere”

24 Lederlogin til Meebook MeeBook tildeler manuelt ”lederlogin” Navn og uni-brugernavn Sendes til pbp@viborg.dkpbp@viborg.dk Snarest

25 Afslutning Opfølgning i skoleåret 16/17 Opfølgning i forhold til MeeBook Kommentar, ideer, spørgsmål m.m. til pbp@viborg.dk Mobil: 4042 9354 www.Viborgskoler.dk


Download ppt "Velkommen 10. maj 2016. Dagsorden 10. maj 2016  Velkommen  Præsentation af MeeBook  Anbefalinger  Kommunikationsplan  Indskolingen - Stian Rasmussen."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google