Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Systemet til Synlig KompetenceVurdering 0. Hvad er en produktionsskole for noget 1.Det samlede system til Synlig KompetenceVurdering 2.Det mest synlige,

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Systemet til Synlig KompetenceVurdering 0. Hvad er en produktionsskole for noget 1.Det samlede system til Synlig KompetenceVurdering 2.Det mest synlige,"— Præsentationens transcript:

1 Systemet til Synlig KompetenceVurdering 0. Hvad er en produktionsskole for noget 1.Det samlede system til Synlig KompetenceVurdering 2.Det mest synlige, Tavlerne (og de faglige skemaer) 3.Hvordan kunne det være relevant for jer ?

2 Systemet til Synlig KompetenceVurdering Ganske kort Hvad er en Produktionsskole Et sted, der underviser via individuelle forløb med et konkret udgangspunkt (produktion) Opbygget omkring et antal værksteder – deltagelse i arbejdsfællesskabet Produkterne skal bruges til noget (sælges til eksterne kunder eller bruges af skolen selv) Deltagerne får betaling for arbejdet (skoleydelse) Både noget for noget og noget for nogen Deltagerne Har opfyldt undervisningspligten Er under 25 Har ikke og kan ikke bare lige starte på en ungdoms- eller erhvervsuddannelse Kan starte når de har behovet og stoppe når de er klar (som hovedregel efter max et år) (løbende ind- og udslusning) Produktionen er et middel, der kun virker hvis den opfattes som et mål Nødvendighedens pædagogik Læreren arbejder med Der er et indtægtsbudget Learning by doing og Teaching by doing PS: Det er de normale, de fleste deltagere Derudover kan der være fx Folkeskoleelever i praktik EGU elever Lærlinge

3 Systemet til Synlig KompetenceVurdering Det samlede system til Synlig Kompetencevurdering er: To ritualer Morgenmødet Samtaledagen Tre redskaber Kompetencetavlen og Det faglige kompetenceark Selvvurderingsspindet Dagsordenen De væsentligste elementer i

4 Systemet til Synlig KompetenceVurdering Det samlede system til Synlig Kompetencevurdering er: To ritualer Morgenmødet Samtaledagen Tre redskaber Kompetencetavlen og Det faglige kompetenceark Selvvurderingsspindet Dagsordenen et kort dagligt møde hvor produktionen og værkstedet (og evt andre aktiviteter) overskues og hvor den kommende produktion planlægges og arbejdsopgaverne fordeles

5 Systemet til Synlig KompetenceVurdering Det samlede system til Synlig Kompetencevurdering er: To ritualer Morgenmødet Samtaledagen Tre redskaber Kompetencetavlen og Det faglige kompetenceark Selvvurderingsspindet Dagsordenen en kvartårlig dag der er helliget deltagerne en og en, hvor der følges op på planer og samtaler og hvor der trækkes en status på deltagerens kompetencer

6 Systemet til Synlig KompetenceVurdering Det samlede system til Synlig Kompetencevurdering er: To ritualer Morgenmødet Samtaledagen Tre redskaber Kompetencetavlen og Det faglige kompetenceark Selvvurderingsspindet Dagsordenen som vi som lovet kommer meget nærmere ind på om lidt

7 Systemet til Synlig KompetenceVurdering Det samlede system til Synlig Kompetencevurdering er: To ritualer Morgenmødet Samtaledagen Tre redskaber Kompetencetavlen og Det faglige kompetenceark Selvvurderingsspindet Dagsordenen der starter med et spørgeskema med konkrete spørgsmål, fortsætter med en sammentælling og ender med et spind hvor deltageren selv har vurderet sine personlige og sociale kompetencer

8 Systemet til Synlig KompetenceVurdering Det samlede system til Synlig Kompetencevurdering To ritualer Morgenmødet Samtaledagen Tre redskaber Kompetencetavlen og Det faglige kompetenceark Selvvurderingsspindet Dagsordenen som bruges til at strukturere samtaledagen (og inddrager de to andre redskaber) og det var de væsentligste elementer i

9 Det mest synlige, Tavlerne (og de faglige skemaer) Systemet til Synlig KompetenceVurdering Grupperede faglige kompetencer Be- sæt- ning Vurdering Målestok

10 Systemet til Synlig KompetenceVurdering Det mest synlige, Tavlerne (og de faglige skemaer) Hvad kan man lære her (hvis det passer ind i produktionen) Hvem er vi og hvad kan vi – hver for sig og tilsammen For vi kan nemlig noget her – og det er vi stolte af – så stolte at vi hænger det op på en tavle så alle kan se det

11 Systemet til Synlig KompetenceVurdering Det mest synlige, Tavlerne og de faglige skemaer, det skal jo fastholdes Det faglige skema er en del af forløbsplanen Det indeholder desuden oplysninger fra skolens sikkerhedssystem (altså ikke en del af tavlerne) Et skema pr deltager (pr værksted)

12 Systemet til Synlig KompetenceVurdering Det mest synlige, Tavlerne og de faglige skemaer, det skal jo fastholdes Kompetencerne indskrevet og grupperet helt som på tavlen Og kompetenceniveauet noteres med et simpelt kryds

13 Systemet til Synlig KompetenceVurdering Det mest synlige, Tavlerne og de faglige skemaer, det skal jo fastholdes Alle skolens tavler (og skemaer) har en gruppe fælles generelle faglige kompetencer

14 Systemet til Synlig KompetenceVurdering Det mest synlige, Tavlerne og de faglige skemaer, det skal jo fastholdes Målestokken er her beskevet ganske som på tavlen Og skemaet underskrives af værkstedslæreren. Og det bliver dermed Dokumentation og et ægte bilag til Deltagerbeviset

15 Systemet til Synlig KompetenceVurdering Det mest synlige, Tavlerne og de faglige skemaer Sådan ser det altså ud. Og.... Hvordan kunne det så være relevant for jer ?

16 Systemet til Synlig KompetenceVurdering Hvordan kunne det så være relevant for jer ? Hvad siger I selv ?

17 Systemet til Synlig KompetenceVurdering Hvordan kunne det så være relevant for jer ? Hvad siger I selv ? Vi siger i hvert fald tak for opmærksomheden


Download ppt "Systemet til Synlig KompetenceVurdering 0. Hvad er en produktionsskole for noget 1.Det samlede system til Synlig KompetenceVurdering 2.Det mest synlige,"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google