Download præsentationen
Offentliggjort afTrine Henriksen Redigeret for ca. et år siden
2
Pressestrategi Lav en kort og kontant strategi for jeres pressearbejde: Hvad vil I kommunikere (skolens hovedfortælling / mission) Brug strategien som omdrejningspunkt ved al pressekontakt Beslut jer for hvor ofte I vil i medierne. Læg en plan. Hvilke historier. Hvem har ansvaret for, at det sker? Hvem har kompetence? Forstander/medarbejder/ekstern pressekonsulent… Få det til at ske
3
Pressekontakt Hvad vil I fortælle? Jeg vil fortælle at…. (vær konkret / ét budskab) IKKE: Jeg vil fortælle noget om... Historien skal ligge i vinklen / ikke i emnet
4
Huskeregler om vinkler
Vinkel “En vinkel skal være så skarp, at den passer ind i røvhullet på en gråspurv” Emilie “Hvis du ikke kan skrive din vinkel på bagsiden af et visitkort, er den ikke skarp nok.”
5
Journalistiske kriterier
Aktualitet - det netop skete og nært forestående begivenheder / aktuelle emner i pressen Væsentlighed - betydning for samfundet Identifikation - relevans for modtageren Sensation - det uventede og det usædvanlige Konflikt - strid mellem personer og interesser
6
Pressemeddelelsen Skriv kort og forståeligt
Konkret og interessant overskrift (dækkende for indhold, æggende, lokkende. Men oversælg ikke.) Nyhedstrekanten. Det vigtigste først. Konklusion. Besvar hv-spørgsmålene: Hvor, hvornår, hvem, hvad, hvorfor, hvordan. Gerne en case – person. Citater Max 1 A4 side – Ikke pdf – Brug mailfeltet. Kontaktinformation – kan man få fat på dig… Evt. billeder
7
Hvem vil du sende den til? (Pas på spam)
Forvent ikke svar fra journalisten. Følg selv op. Ring til redaktionen. --- Pressekontakt er også at opbygge netværk til lokale / landsdækkende journalister
8
Den gode rubrik Æggende = skaber nysgerrighed (pirre, ansporer til at læse) Vækkende = vækker folk, er blikfang, aktiverer en følelse Dækkende = fortæller tekstens indhold, vinkel I praksis lever rubrikken ofte kun op til et af de ovenstående. Rubrikken skal sælge og servicere - må ikke 'love‘, at artiklen handler om noget helt andet, end den gør. Plus ting: Konklusion, vinkel, pointe, centrale ord, overraskelser Minus ting: Sensationslyst, for lange ord, overdrivelser, svære ord Sproglige ja’er: bogstavrim, aktive verber, enkelt og mundret, konkret Sproglige nej’er: spørgsmåls- og udråbstegn, punktum, (komma), indforståethed, floskler, klicheer. Rubrik og uddybes i historien, gerne i indledningen. Underrubrik skal uddybe rubrikken Marie
9
Artiklens opbygning Rubrik/overskrift
Fortæller, hvad artiklen handler om. Underrubrik Uddyber vinklen. Anslag / indledning Gentager og uddyber vinklen yderligere. Brødtekst Fortæller historien – det, der skal fortælles. Overvej rækkefølgen. Nyheden, konklusionen først Marie
10
Abstraktionsstigen Marie
11
Sæt dagsordenen Er medieomtale mere end studieture, Efterskolernes Dag, elevprojekter, idrætsstævner…? JA! Sæt en dagsorden – læserbreve, klummer. Bliv ekspertkilde. At turde mene noget (efterskolen vil noget med de unge og uddannelse – FORTÆL DET).
12
Hvad skal du lave i morgen? – Gå hjem og gør det!
1. Hvad skal du i pressen med i næste uge? Jeg vil fortælle at… 2. Hvilken form? Pressemeddelelse, debatindlæg Hvilket medie? Hvad skal du lave i morgen? – Gå hjem og gør det!
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.