Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Pressestrategi Lav en kort og kontant strategi for jeres pressearbejde: Hvad vil I kommunikere (skolens hovedfortælling / mission) Brug strategien som.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Pressestrategi Lav en kort og kontant strategi for jeres pressearbejde: Hvad vil I kommunikere (skolens hovedfortælling / mission) Brug strategien som."— Præsentationens transcript:

1

2 Pressestrategi Lav en kort og kontant strategi for jeres pressearbejde: Hvad vil I kommunikere (skolens hovedfortælling / mission) Brug strategien som omdrejningspunkt ved al pressekontakt Beslut jer for hvor ofte I vil i medierne. Læg en plan. Hvilke historier. Hvem har ansvaret for, at det sker? Hvem har kompetence? Forstander/medarbejder/ekstern pressekonsulent… Få det til at ske

3 Pressekontakt Hvad vil I fortælle? Jeg vil fortælle at…. (vær konkret / ét budskab) IKKE: Jeg vil fortælle noget om... Historien skal ligge i vinklen / ikke i emnet

4 Huskeregler om vinkler Vinkel “En vinkel skal være så skarp, at den passer ind i røvhullet på en gråspurv” “Hvis du ikke kan skrive din vinkel på bagsiden af et visitkort, er den ikke skarp nok.”

5 Journalistiske kriterier Aktualitet - det netop skete og nært forestående begivenheder / aktuelle emner i pressen Væsentlighed - betydning for samfundet Identifikation - relevans for modtageren Sensation - det uventede og det usædvanlige Konflikt - strid mellem personer og interesser

6 Pressemeddelelsen Skriv kort og forståeligt Konkret og interessant overskrift (dækkende for indhold, æggende, lokkende. Men oversælg ikke.) Nyhedstrekanten. Det vigtigste først. Konklusion. Besvar hv-spørgsmålene: Hvor, hvornår, hvem, hvad, hvorfor, hvordan. Gerne en case – person. Citater Max 1 A4 side – Ikke pdf – Brug mailfeltet. Kontaktinformation – kan man få fat på dig… Evt. billeder

7 Hvem vil du sende den til? (Pas på spam) Forvent ikke svar fra journalisten. Følg selv op. Ring til redaktionen. --- Pressekontakt er også at opbygge netværk til lokale / landsdækkende journalister

8 Den gode rubrik Æggende = skaber nysgerrighed (pirre, ansporer til at læse) Vækkende = vækker folk, er blikfang, aktiverer en følelse Dækkende = fortæller tekstens indhold, vinkel I praksis lever rubrikken ofte kun op til et af de ovenstående. Rubrikken skal sælge og servicere - må ikke 'love‘, at artiklen handler om noget helt andet, end den gør. Plus ting: Konklusion, vinkel, pointe, centrale ord, overraskelser Minus ting: Sensationslyst, for lange ord, overdrivelser, svære ord Sproglige ja’er: bogstavrim, aktive verber, enkelt og mundret, konkret Sproglige nej’er: spørgsmåls- og udråbstegn, punktum, (komma), indforståethed, floskler, klicheer. Rubrik og uddybes i historien, gerne i indledningen. Underrubrik skal uddybe rubrikken

9 Artiklens opbygning 1.Rubrik/overskrift Fortæller, hvad artiklen handler om. 2.Underrubrik Uddyber vinklen. 3.Anslag / indledning Gentager og uddyber vinklen yderligere. 4.Brødtekst Fortæller historien – det, der skal fortælles. Overvej rækkefølgen. Nyheden, konklusionen først

10 Abstraktionsstigen

11 Sæt dagsordenen Er medieomtale mere end studieture, Efterskolernes Dag, elevprojekter, idrætsstævner…? JA! Sæt en dagsorden – læserbreve, klummer. Bliv ekspertkilde. At turde mene noget (efterskolen vil noget med de unge og uddannelse – FORTÆL DET).

12 Gør det 1. Hvad skal du i pressen med i næste uge? Jeg vil fortælle at… 2. Hvilken form? Pressemeddelelse, debatindlæg... 3. Hvilket medie? Hvad skal du lave i morgen? – Gå hjem og gør det!


Download ppt "Pressestrategi Lav en kort og kontant strategi for jeres pressearbejde: Hvad vil I kommunikere (skolens hovedfortælling / mission) Brug strategien som."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google