Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afBodil Carstensen Redigeret for ca. et år siden
1
1 Pressen og skolelærerne Mediekursus 21. juni 2010
2
2 Pressen og dig •Hvordan har vi det med pressen? Er de ven eller fjende? Eller de noget helt tredje? •Har vi en god historie? Men synes journalisten også det er en god historie? •Hvad er en god historie? •En god historie i et dagblad er ikke det samme som en god historie et fagblad eller ugeblad
3
3 Pressen og dig •Forskel på trykte medier og elektroniske medier. •Radio = lyd •TV = billeder •Nettet = hastighed •Sociale medier = Styret af brugerne
4
4 Pressen og dig •Den gode historie •Den skal være sand •Den må pustes op •Det bliver afsløret •Ny farve til en bil ctr. ny model
5
5 Pressen og dig •Aktualitet •Nyt •Udvikling i historien
6
6 Pressen og dig •Væsentlighed – smal eller bred målgruppe •Skolestruktur •Lærernes arbejdsvilkår •Kommunalvalg •Nyt bilmærke
7
7 Pressen og dig •Identifikation •Whats in it for me? •Jo flere der berøres, jo bedre er historien
8
8 Pressen og dig •Sensation •Overskrifter ctr. indhold •Små og store sensationer •Lokale medier ctr. Landsdækkende medier
9
9 Pressen og dig •Konflikt •David mod Goliat, den lille mod den store •Kommune mod borgere – arbejdsløse ctr. Systemet, f.eks. jobcentre •Forældre/børn – politikere •Skolestruktur – skole/skoler – Lærere/lærere •Kommune mod staten - udligningsordning •Lokalpolitik mod landspolitik – Seminarier, sygehuse
10
10 Pressen og dig •Casen •Den personlige historie •Mennesket •Hvad betyder skolelukning for mit barn •Hvad betyder skolestrukturen for mit job •Bare det var mig - lottopræmier •Godt det ikke var mig – ulykker
11
11 Pressen og dig •Jo flere af de seks kriterier din historie har større chance for at pressen bider på – AVISKC •Men det afhænger også at andre forhold •Note den ene dag – tophistorie den næste
12
12 Pressen og dig •Billeder •Gode fotos til trykte medier •Gode billeder til TV •God lyd til radio – der kan skabe billeder i hovedet på lytterne
13
13 Pressen og dig •Vinkling af historien •Skær historien til – vigtigste første •Se på historien med journalistens øjne •Hvad er interesssant? •Hvad ville du gerne vide, hvis du ikke kendte til sagen? •Konkret frem for abstrakt
14
14 Pressen og dig •Sæt tid af •Pressen tager tid. •Vil du bruge tiden på det? •Mere i nogle perioder end andre •Du er selv aktiv – opsøgende •Journalisten kontakter dig.
15
15 Pressen og dig •Når du er aktiv i forhold til journalisten •Du har en mening •En holdning •Et eksempel som andre også kan fortælle •Du er eneste kilde på sagen – og det er du sjældent
16
16 Pressen og dig •Forberedelse •Det kræver forberedelse - grundig •Ring tilbage til journalist •Fortæl andre i din organisation at pressen er i gang •Snebold-effekt fra pressen – Andre medier vil også tale med dig
17
17 Pressen og dig •Timing •Tænk i timing – det er vigtigt •Tilbyd ny viden •Giv nye vinkler på historien - så hjælper du journalisten og dig selv •Tilbyd dit netværk/eksperter/rigtige mennesker •Viden på nettet
18
18 Pressen og dig •Agurketider •Ugens nyhedsforløb •Kampen om nyhederne •Weekend og mandag formiddag •Sværere midt på ugen
19
19 Pressen og dig •Fødekæde •Fra lokal til regional •Landsdækkende til global (CNN) •Læserbreve •Debatindlæg •Blogs
20
20 Pressen og dig •Medievalg •Hvilket medie vil du have din historie i? •Politiken – Fyns Amts Avis (FAA) – Ugeavisen •Mitsvendborg.dk – Svendborgsnetavis.dk •TV2 Fyn, Radio Fyn, Radio Diablo •TV2 Nyhederne – DR Deadline
21
21 Pressen og dig •Målgrupper •Hvem er din målgruppe? •Hvad læser, lytter eller se de? •Budskabet – hvad er dit budskab? •Nyhed – hvad er det nye?
22
22 Pressen og dig •Har de relevante medier din målgruppe som modtagere? •Det nytter ikke at være Politiken – hvis din målgruppe læser FAA •Snob-effekt – store medier ctr. små medier
23
23 Pressen og dig •Nyhedsmedier/Ikke-nyhedsmedier •Forskellige spilleregler •Mere kamp om pladsen i nyhedsmedier •Solo-historier •Pressemeddelelser •Tidspres •Journalisten er generalist
24
24 Pressen og dig •Ikke-nyhedsmedier •Mere tid •Mere fordybelse •Mere viden hos journalisterne - specialist
25
25 Pressen og dig •Privatliv •Arbejdsliv •Er det kun dit job/produkt der er interessant •Hvad med dig som privatperson? •Kan også være en ide •Men overvej nøje hvor meget du vil eksponeres
26
26 Pressen og dig •De dårlige nyheder •Med til bryllup og skilsmisse – ugebladene •Byg god relation op – jf. Søren Gade •Sociale medier – Facebook, Twitter, YouTube.
27
27 Pressen og dig •Når krisen kradser •Krisen spirer – forebygge og afværge – luk historien inden den springer ud •Krisen i fuldt flor – vil du være med eller ej – modparten alene i pressen •Krisen slutter – Lær af krisen og bliv bedre næste gang
28
28 Pressen og dig •Vær på forkant •Du kan ikke stoppe en dårlig historie •Erkend – tænk - handl •Sandheden
29
29 Pressen og dig •Hele sandheden – eller dele af sandheden •Aldrig lyve •Hvem har interesser? Modspillere og medspillere
30
30 Pressen og dig •Ingen kommentar •Godt eller skidt •Hvad sidder læseren tilbage med •Derfor som udgangspunkt ja til at være med •Menneskeligt at fejle – dumt ikke at tænke
31
31 Pressen og dig •Du eller rådgiveren •Skal du selv klare pressen? •Eller skal du rådgivere? •Spar tid hos dig selv med rådgivere •Kan lide at tale med journalister •Være i medierne •Pressearbejde/PR er ikke din kernekompetence
32
32 Pressen og dig •Fast samarbejdspartner •Freelance •Afhænger af dit behov •Den store pakke – al kommunikation •Den lille pakke – mediehåndtering
33
33 Pressen og dig •Udenom journalisterne •Kronikker •Debat-indlæg •Kommentarer •Læserbreve •Blogs •Hjemmesider
34
34 Pressen og dig •Husk uden kilder – ingen journalister •Gå hjem og øv dig •Du kan aldrig blive for dygtig
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.