Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Journalistiske virkemidler

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Journalistiske virkemidler"— Præsentationens transcript:

1 Journalistiske virkemidler
Introduktion til Journalistiske teknikker

2 Journalistikkens metode
Ideudvikling Nydhedskriterierne Research Kildekritik Vinkling Formidling

3 Ideudvikling Den gode fortælling Ofte bruges der brainstorm!
En god fortælling er vigtig for at få budskabet igennem. (vær opmærksom på læseren) Ofte bruges der brainstorm!

4 Nyhedskriterierne Aktualitet – oppe i tiden eller som er lige sket.
Væsentlighed – vigtigt for befolkningen eller samfundet generelt. Identifikation – nærhed relevans, noget læseren kan spejle sig i. Sensation – det usædvanlige/udvæntede Konflikt – strid mellem personer, interesser eller meninger

5 Research Brug helst flere gode kilder
Det handler om at få et stort indblik i emnet

6 Kildekritik Retfærdig, nuanceret og kritisk – ikke sur eller negativ, men upartisk (en journalist søger sandheden!)

7 Vinkling Vinkling handler om den del af virkeligheden man vil præsenterer for læseren/modtageren Bruger ofte 3 værktøjer: (kommer til sidst) Nyhedstrekanten Kommoden Feature hjulet

8 Formidling Der er en væld af medier – den handler om at vælge genre og fortællermåde der fanger!

9 Journalistiske genre Notits – den korte politi rapport
Referat – Bruges ikke i dag Interview – emne- eller person-centeret Reportage – beskriver en begivenhed (rejse, optøjer og/eller demonstrationer) Feature – minder om reportage, men er tidsløs og underholdende

10 Featurehjulet New Journalism Scene - sætter scenen
Problem - forklarer hvordan problemet er opstået, hvem det er et problem for osv. Handling - hvad sker der lige nu for at løse problemet Perspektiv - hvordan ser fremtiden ud?

11 4 kendte typer Baggrund og analyse – belyser mere komplicerede emner
Portræt – fokus på en person Undersøgende journalistik – tidskrævende, journalisten graver dybt Kommentar, leder og anmeldelse – det er her skribenten udtaler sig personligt

12 Kommoden Artiklen eller teksten deles op i en række ”Skuffer” man kan åbne med information, nogle afsnit kan springes over. Overskriften kan fortælle hvad hver skuffe indeholder og læseren kan så vælge sin egen vej gennem kommoden.  Her skæres der efter hvad der er mindst relevant.

13 Nyhedstrekanten Hvem?, hvad?, hvor? Hvornår?, hvordan? Hvorfor?, hvad så?

14 Læs Side 58 - faktaboks


Download ppt "Journalistiske virkemidler"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google