Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Journalistiske virkemidler Introduktion til Journalistiske teknikker.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Journalistiske virkemidler Introduktion til Journalistiske teknikker."— Præsentationens transcript:

1 Journalistiske virkemidler Introduktion til Journalistiske teknikker

2 Journalistikkens metode •Ideudvikling •Nydhedskriterierne •Research •Kildekritik •Vinkling •Formidling

3 Ideudvikling •Den gode fortælling ▫En god fortælling er vigtig for at få budskabet igennem. (vær opmærksom på læseren) •Ofte bruges der brainstorm!

4 Nyhedskriterierne •Aktualitet – oppe i tiden eller som er lige sket. •Væsentlighed – vigtigt for befolkningen eller samfundet generelt. •Identifikation – nærhed relevans, noget læseren kan spejle sig i. •Sensation – det usædvanlige/udvæntede •Konflikt – strid mellem personer, interesser eller meninger

5 Research •Brug helst flere gode kilder ▫Det handler om at få et stort indblik i emnet

6 Kildekritik •Retfærdig, nuanceret og kritisk – ikke sur eller negativ, men upartisk (en journalist søger sandheden!)

7 Vinkling •Vinkling handler om den del af virkeligheden man vil præsenterer for læseren/modtageren •Bruger ofte 3 værktøjer: (kommer til sidst) ▫Nyhedstrekanten ▫Kommoden ▫Feature hjulet

8 Formidling •Der er en væld af medier – den handler om at vælge genre og fortællermåde der fanger!

9 Journalistiske genre •Notits – den korte politi rapport •Referat – Bruges ikke i dag •Interview – emne- eller person-centeret •Reportage – beskriver en begivenhed (rejse, optøjer og/eller demonstrationer) •Feature – minder om reportage, men er tidsløs og underholdende

10 Featurehjulet •New Journalism •Scene - sætter scenen •Problem - forklarer hvordan problemet er opstået, hvem det er et problem for osv. •Handling - hvad sker der lige nu for at løse problemet •Perspektiv - hvordan ser fremtiden ud?

11 4 kendte typer •Baggrund og analyse – belyser mere komplicerede emner •Portræt – fokus på en person •Undersøgende journalistik – tidskrævende, journalisten graver dybt •Kommentar, leder og anmeldelse – det er her skribenten udtaler sig personligt

12 Kommoden •Artiklen eller teksten deles op i en række ”Skuffer” man kan åbne med information, nogle afsnit kan springes over. •Overskriften kan fortælle hvad hver skuffe indeholder og læseren kan så vælge sin egen vej gennem kommoden. •Her skæres der efter hvad der er mindst relevant.

13 Nyhedstrekanten Hvem?, hvad?, hvor? Hvornår?, hvordan? Hvorfor?, hvad så?

14 Læs •Side 58 - faktaboks


Download ppt "Journalistiske virkemidler Introduktion til Journalistiske teknikker."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google