Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Medarbejdere skal ikke være tilfredse - men effektive, Jan Grau Kristensen, Den selvopfyldende profeti der tryllebinder HRM -

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Medarbejdere skal ikke være tilfredse - men effektive, Jan Grau Kristensen, Den selvopfyldende profeti der tryllebinder HRM -"— Præsentationens transcript:

1 Medarbejdere skal ikke være tilfredse - men effektive, Jan Grau Kristensen, jan.kristensen@avenir.dk Den selvopfyldende profeti der tryllebinder HRM - hvordan tilfredse medarbejdere bliver mere effektive Medarbejdere skal ikke være tilfredse -men effektive Jan Grau Kristensen Cand.psych., Ph.D HR Manager, Novo Nordisk

2 Medarbejdere skal ikke være tilfredse - men effektive, Jan Grau Kristensen, jan.kristensen@avenir.dk Hvem var mest tilfredse med ”jobbet”? Indtil videre har forsøgene vist at folk skriver helt tilfældige tal, og at forsøget derfor ikke giver mening, desuden har vi nok forsøg til at konkludere dette allerede Indtil videre har forsøgene vist at folk ikke skriver tilfælde tal, og vi mangler kun få forsøg for at kunne konkludere Du må selv vælge om du vil deltage. Du får pengene under alle omstændighed er Forsøget går i gang nu Kilde: Pallak, M.S., Sogin, S.R., & Van Zante, A. (1974) Bad decisions: effect of volition, locus of causality, and negative consequences on attitude change. Journal of Personality and Social Psychology, 30, 217-227.

3 Medarbejdere skal ikke være tilfredse - men effektive, Jan Grau Kristensen, jan.kristensen@avenir.dk Hvem var mest tilfredse med ”jobbet”? Jobbet opleves ikke som meningsfuldt Jobbet opleves som meningsfuldt InvolveringAutoritær 2 3 4 1 Kilde: Pallak, M.S., Sogin, S.R., & Van Zante, A. (1974) Bad decisions: effect of volition, locus of causality, and negative consequences on attitude change. Journal of Personality and Social Psychology, 30, 217-227.

4 Medarbejdere skal ikke være tilfredse - men effektive, Jan Grau Kristensen, jan.kristensen@avenir.dk Hvem var mest tilfredse med ”jobbet”? Jobbet opleves ikke som meningsfuldt Jobbet opleves som meningsfuldt InvolveringAutoritær Kilde: Pallak, M.S., Sogin, S.R., & Van Zante, A. (1974) Bad decisions: effect of volition, locus of causality, and negative consequences on attitude change. Journal of Personality and Social Psychology, 30, 217-227. Selvrealisering Selvopofrelse

5 Medarbejdere skal ikke være tilfredse - men effektive, Jan Grau Kristensen, jan.kristensen@avenir.dk Vores nuværende billede af hvad god ledelse er

6 Medarbejdere skal ikke være tilfredse - men effektive, Jan Grau Kristensen, jan.kristensen@avenir.dk Executive Summary Vores billede af hvad god personaleledelse er, er forkert Vores billede bygger på at glade medarbejdere er mere effektive, men det er de ikke Vi er nødt til at skabe nye billeder af hvad god ledelse er God ledelse er at få medarbejdernes til at ofre sig selv ikke realisere sig selv Det har konsekvenser for hvad HR skal lave

7 Medarbejdere skal ikke være tilfredse - men effektive, Jan Grau Kristensen, jan.kristensen@avenir.dk Typiske indvendinger Det er jo blot et perspektiv blandt mange. Tal er taknemmelige og man kan få dem til at vise hvad som helst. Fint nok men det du kritiserer er jo heller ikke det jeg gør Du er jo HRs svar på Bjørn Lomborg!

8 Medarbejdere skal ikke være tilfredse - men effektive, Jan Grau Kristensen, jan.kristensen@avenir.dk Vores nuværende billede af god ledelse God ledelse > Motivation og udvikling > Glade medarbejdere > Performance Arbejdsglæde Performance

9 Medarbejdere skal ikke være tilfredse - men effektive, Jan Grau Kristensen, jan.kristensen@avenir.dk Korrelation mellem arbejdsglæde og performance er max 0,3 God ledelse > Motivation og udvikling > Glade medarbejdere > Performance Arbejdsglæde Performance Arbejdsglæde Performance >

10 Medarbejdere skal ikke være tilfredse - men effektive, Jan Grau Kristensen, jan.kristensen@avenir.dk Ph.D: Hvordan tilfredse medarbejdere bliver mere effektive 1. Identificer hvornår de ideer vi i dag tager for givet opstod 2. Undersøg empirien bag de ideer 3. Tag for givet medarbejderne allerede er tilfredse

11 Medarbejdere skal ikke være tilfredse - men effektive, Jan Grau Kristensen, jan.kristensen@avenir.dk De empiriske beviser 1920 Tilfredshed > effektivitet 1940 Involvering bedre end autoritet 1960 Selvstyre bedre end ledelse 41 minearbejdere hæver produktiviteten 22% da de får selvstyre En gruppe skolebørn laver mere da de udsættes for demokrati 5 medarbejdere øger effektivteten 40% da deres behov tilfredsstilles

12 Medarbejdere skal ikke være tilfredse - men effektive, Jan Grau Kristensen, jan.kristensen@avenir.dk Den alternative udlægning 1920 Mayos Hawthorne studier 1940 Lewins ledelseseksperimenter 1960 Trists undersøgelser i Durham Forbedringerne er resultatet af styrket ledelse, ikke øget selvstyre Brugbarhed ikke involvering er det der for ledelse til at fungere Brugbarhed skal defineres ud fra medarbejder perspektiv ikke behov

13 Medarbejdere skal ikke være tilfredse - men effektive, Jan Grau Kristensen, jan.kristensen@avenir.dk Vores nuværende billede af god ledelse God ledelse > Motivation og udvikling > Glade medarbejdere > Performance God ledelse > Ledelse opleves som brugbart > Accept af ledelse > Performance

14 Medarbejdere skal ikke være tilfredse - men effektive, Jan Grau Kristensen, jan.kristensen@avenir.dk HR systemer der bør genovervejes Karriereplanlægningssystemer Arbejdsklimamålinger Performance management systemer Ledelsesudviklingsprogrammer Kulturforandringsprogrammer rettet mod øget selvstyre

15 Medarbejdere skal ikke være tilfredse - men effektive, Jan Grau Kristensen, jan.kristensen@avenir.dk HR mindset der bør genovervejes Med- arbejdere er dovne Straf og kontroller Mine behov bliver ikke mødt Investerer ikke energi

16 Medarbejdere skal ikke være tilfredse - men effektive, Jan Grau Kristensen, jan.kristensen@avenir.dk Den selvopfyldende profeti der tryllebinder HR Mine behov bliver ikke mødt af HR Ledere skal bruge teori y Jeg bliver tvunget til at bruge teori x HR Med- arbejdere er dovne Straf og kontroller Mine behov bliver ikke mødt Investerer ikke energi


Download ppt "Medarbejdere skal ikke være tilfredse - men effektive, Jan Grau Kristensen, Den selvopfyldende profeti der tryllebinder HRM -"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google