Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Skoleanalyse i Holbæk Kommune Præsentation af resultater for Byrådet 17. november 2010 1.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Skoleanalyse i Holbæk Kommune Præsentation af resultater for Byrådet 17. november 2010 1."— Præsentationens transcript:

1 Skoleanalyse i Holbæk Kommune Præsentation af resultater for Byrådet 17. november 2010 1

2 1. Fundamentet for skoleanalysen – alt andet lige Udgangspunktet er Holbæk Kommunes befolkningsprognose, der danner grundlaget for de forventede fremtidige elev- og klassetal Forudsætninger for analysen (anvendes i alle scenarier): Søgningen til privatskolerne er uændret i perioden 2010-2020 Søgningen til andre folkeskoler end distriktsskolen (anvendelse af det frie skolevalg) er uændret i perioden 2010-2020 Flyttemønstret for eleverne hen over skoleåret er uændret over tid for den enkelte skole 10. klasses eleverne fordeler sig i overensstemmelse med den nuværende fordeling af eleverne 2

3 1. Fundamentet for skoleanalysen – alt andet lige 0.–9. klasse 0.–6. klasse 0.–3. klasse 3

4 1. Fundamentet for skoleanalysen – alt andet lige Absalonskolen: Solid 3-sporet Bjergmarkskolen: Solid 3-sporet med mulighed for 4 spor Ugerløse Skole: Solid 1-sporet Undløse Skole: 1-sporet Orø Skole: 1-sporet (få elever) Gislinge Skole: På sigt 1-sporet Kildebjergskolen: Solid 2-sporet Nr. Jernløse Skole: Solid 2-sporet St. Merløse Skole: Solid 1-sporet Svinninge Skole: Solid 2-sporet Tuse Skole: Solid 3-sporet Østre Skole: Solid 2-sporet Ågerup Skole: Solid 1-sporet Jyderup Kommuneskole: Solid 2-sporet Knabstrup Skole: 1-sporet Kundby Skole: 1-sporet Tølløse Centralskole: Næsten 2-sporet Stestrup Skole: 1-sporet Udby Skole: 1-sporet Vipperød Skole: Solid 2-sporet Børnehuset Hagested: Få elever Note: Baseret på Holbæk Kommunes elevtalsprognose (2010-2020) 4

5 1. Fundamentet for skoleanalysen – alt andet lige Det samlede elevtal i perioden 2010/2011 til 2020/2021 er stort set uændret: Fra 6.627 elever til 6.603. Det samlede klassetal ændres fra 332 i 2010/2011 til 326 i 2020/2021 Der er store forskelle i elevtalsudviklingen på skolerne Der er overordnet set ingen større kapacitetsproblemer – bortset fra Tuse Skole og til dels Gislinge Skole. Hertil kommer Ågerup Skole, som p.t. er under ombygning En række skoler har et betydeligt lokaleoverskud: Samlet ser viser skolernes indberetning, at skolerne i gennemsnit råder over 37 overskydende klasselokaler 5

6 1. Fundamentet for skoleanalyse – alt andet lige Skoler Antal lokaler Antal klasser nu (uden special- klasser) Special- klasser Max antal klasser (10 år frem, jf. prognose inkl. specialklasser)Difference Absalonskolen4330537 6 Bjergmarkskolen4434743 1 Gislinge skole1114 -3 Jyderup skole30242 6 Kildebjergskolen2322 1 Knabstrup skole777 0 Kundby skole777 0 Nr. Jernløse skole21 22 Orø skole644 2 Stestrup skole977 2 St. Merløse skole211312 9 Svinninge skole3020525 5 Tuse skole282729 Tølløse skole2720624 3 Udby skole1610212 4 Ugerløse skole207917 3 Undløse skole10 0 Vipperød skole20 0 Østre skole2819222 6 Ågerup skole410 -6 I alt – Beregnet lokaleoverskud 37 Ågerup skole: Behov for udbygning, lige så snart der er klasser ud over indskoling. Det gælder både klasselokaler og faglokaler. Bjergmarkskolen: 46 lokaler – 10 små lokaler = 36. 36 + 7 specialklasser = 43. 43 + 1, da 2 små kan lægges sammen. I alt 44. Ugerløse skole: 23 lokaler – 12 små lokaler = 11. 11 + 9 specialklasser = 20. I alt 20. 6

7 1. Fundamentet for skoleanalysen – alt andet lige 7

8 Holbæk Kommunes tildelingsmodel er bygget op omkring klassetildeling. Små klasser er dyrere end store klasser - klasser med 15 og 21 elever får samme tildeling, men klasser med flere end 21 elever får ekstra ressourcer. Økonomisk vil det samlede skolebudget (i faste priser) være stort set uændret for 2010/2011 og 2020/2021: Det samlede klassetal på de enkelte skoler er stort set uændret over perioden. Det samlede budget for skolerne ændres fra 261,5 mio. kr. i 2010/2011 til 261,8 mio. kr. i 2020/2021 (i faste priser). 8

9 1A. Tilpasninger på tværs af scenarierne I alle scenarier overvejes tilpasning af skoledistrikter for at optimere klassestørrelser, af trafikale/geografiske årsager samt for at undgå at skoler ”vipper” mellem antal spor Fokus på distriktsændringer grundet geografi og reduceret elevtal: Ændringer af distrikter for Udby/Hagested (Tuse): Samlet forøgelse på 28 elever til Udby Skole over en årrække Ændringer af distrikter for Kildebjerg/Knabstrup: Samlet forøgelse på 21 elever til Knabstrup skole over en årrække Ændringer af distrikter for Kundby/Gislinge/Jyderup: Samlet forøgelse på 18 elever til Kundby Skole over en årrække Ændringer af distrikter for Vipperød/Nr. Jernløse: Samlet forøgelse på 19 elever til Vipperød Skole over en årrække Ændringer af distrikter for Jyderup/Svinninge: Samlet forøgelse på 15 elever til Jyderup skole over en årrække Ændringer af distrikter for Tølløse/Vipperød/Nr. Jernløse: Samlet forøgelse på 13 elever til Tølløse skole over en årrække 9

10 1A. Tilpasninger på tværs af scenarierne 10

11 2. Alt andet lige - opsamling Ved uændret struktur vil udgifterne til skolerne være stort set uændret frem til 2020 De store skoler vil betale til de små skoler, grundet ressourcetildelingsmodellen i Holbæk Kommune Tilpasninger i skoledistrikter er mulige, men generelt gælder, at disse tilpasninger ikke ændrer markant på elevtallet på den enkelte skole; ej heller på skolernes økonomi 11


Download ppt "Skoleanalyse i Holbæk Kommune Præsentation af resultater for Byrådet 17. november 2010 1."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google