Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afOlivia Jensen Redigeret for ca. et år siden
1
Statistik med computeren Et undervisningsforløb i 6. klasse
2
Formål for forløbet IT-faglige mål indtastning og behandling af data i regneark bruge relevante formler bruge relevante diagrammer bruge relevant lay-out konvertere data fra regneark(Calc) til præsentationsprogram(Impress) bruge IT-udstyr, projektor, bærbar pc til præsentationen. Matematikfaglige mål: Arbejde med tal og algebra Matematik i anvendelse Kommunikation og problemløsning
3
Oplægget Eleverne orienteres om tidshorisonten, 1½ uge. Eleverne opfrisker begrebet en rundspørge. Eleverne vælger grupper og område.
4
Elevernes indledende arbejde Eleverne arbejder med at finde de rigtige spørgsmål Dernæst tastes de ind i regnearket. Spørgeskemaet printes ud og uddeles til klassen.
5
Spørgeskemaerne Spørgeskemaerne besvares … og registreres
6
Databehandling De indsamlede data tastes ind, og de behandles til fremvisning gennem et diagram. Eleverne spurgte sig selv: ”giver diagrammet svar på det, vi spurgte om?”
7
Databehandling I dette tilfælde, var cirkeldiagrammet ikke fyldestgørende
8
Præsentationen Præsentationen foregik ved hjælp af regneark (indtastede data og diagram) bærbar og projektor. Resten af eleverne (og læreren) skulle spørge ind til undersøgelsen og gruppens arbejde.
9
Evaluering og vurdering Gruppen skulle selv vurdere, hvor stor en brøkdel af tiden, de havde brugt på hvad. Efterfølgende blev der vurderet, om: –Alle gruppens medlemmer kan svare. –Rundspørgen var præcis nok. –Diagrammet var tydeligt at aflæse (layout) –Gruppen var seriøs i samarbejdet. –Gruppen var seriøs til fremlæggelsen. Vi evaluerede alle faserne mundtligt. Eleverne vurderede generelt, at diagrammer var en god måde at vise data hurtigt og overskueligt, man skulle bare finde ”spørgsmålet” først. (Hvad viser diagrammet?)
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.