Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’"— Præsentationens transcript:

1 Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’ 22-09-2016 Side 1 Tilskud til inklusion og specialundervisning Sine Eggert, Center for Kvalitetsudvikling og Tilsyn, Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen Program: Tilskud til inklusion (kun almene skoler) Tilskud til specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand/tilskud til elever med svære handicap

2 Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’ Skolens forpligtelse – ”inklusion” Efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler skal tilbyde supplerende undervisning eller anden faglig støtte til en elev, der har brug for støtte, og som ikke kan understøttes alene ved brug af undervisningsdifferentiering og holddannelse, med henblik på elevens inklusion i den almindelige undervisning jf. § 3 a, 2. pkt. i lov om folkeskolen. Hvis der er behov herfor skal efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler give personlig assistance, der kan hjælpe en elev til at overvinde praktiske vanskeligheder i forbindelse med skolegangen, hvis der er behov herfor (kostskolelovens 3 a). 22-09-2016 Side 2

3 Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’ Skolens forpligtelse - specialundervisning Skolerne kan tilbyde specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand til elever i medfør af§ 3, stk. 2 i lov om folkeskolen (kostskolelovens § 3, stk. 1). Elevens tidligere skolekommune skal yde vederlagsfri pædagogisk-psykologisk rådgivning for elever på efterskoler (kostskolelovens § 3. stk. 2) Børn, hvis udvikling kræver en særlig hensyntagen eller støtte, gives specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand i specialklasser og specialskoler. Der gives desuden specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand til børn, hvis undervisning i den almindelige klasse kun kan gennemføres med støtte i mindst 9 undervisningstimer ugentligt (folkeskolelovens § 3, stk. 2) 22-09-2016 Side 3

4 Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’ Almene skoler – Tilskud BehovTypeHvordan Lærertimer, under 9 timers støtte Inklusionstilskud (takst * årselever) Elevplaner Indberettes 1. oktober Tidsforskudt Lærertimer, mindst 9 timers støtteSpecialundervisning og anden specialpædagogisk bistand (elever med svære handicap) (§ 25. stk. 2) PPR- 0g skoleudtalelse Søges i SPS2005 Tidstro Praktisk medhjælp/ personlig assistance, uanset omfang Hjælpemidler, uanset øvrige behov 22-09-2016 Side 4

5 Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’ Almene skoler – inklusionstilskud Staten yder til efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler tilskud til støtte til elever, der er omfattet af § 3 a, til inklusion af disse elever i den almindelige undervisning (kostskolelovens § 24 a)  Inklusionstilskud skal anvendes til supplerende undervisning eller anden faglig støtte til elever, der ikke er omfattet af reglerne om specialundervisning (elever, hvis støttebehov er under 9 timer om ugen). 22-09-2016 Side 5

6 Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’ Betingelser for inklusionstilskud Skolens inklusionstilskud skal fremgå af skolens indholdsplan og offentliggøres på skolens hjemmeside Skolen skal i skoleåret have mindst 5 årselever (à 40 kursusuger) for at der kan ydes tilskud til inklusion i det efterfølgende finansår Skolen skal i sit årsregnskab særskilt redegøre for tilskuddenes anvendelse 22-09-2016 Side 6

7 Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’ Betingelser for inklusionstilskud, fortsat En elev kan indgå som en inklusionselev, når eleven har deltaget i skolens inklusionstilbud skolen har udarbejdet en skriftlig plan for inklusion af den pågældende elev planen er underskrevet af skolens samt eleven (mindst 18 år) eller forældre/værge (under 18 år) skolen har foretaget en systematisk og løbende evaluering af skolens støtte til eleven 22-09-2016 Side 7

8 Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’ Inklusionstilskud Inklusionstilskud ydes med en takst pr. årselev under inklusion. Taksten fastsættes på den årlige finanslov (2014: 46.087 kr. for efterskoler) Inklusionstilskud udbetales i finansårets 12 måneder og beregnes på baggrund af inklusionsaktiviteten i skoleåret, der slutter året før finansåret Skolerne indberetter selv inklusionsaktivitet primo oktober. Dernæst beregner styrelsen skolens inklusionstilskud Inklusionstilskuddet er altså IKKE tidstro tilskud (som det gælder for specialundervisningstilskuddet) 22-09-2016 Side 8

9 Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’ Eksempel på beregning af inklusionstilskud I skoleåret 2013/14 havde en efterskole 6,5 årselever (260 kursusuger) under deres inklusionstilbud Skolen indberetter derfor 1. oktober 2014 6,5 årselever under inklusion Styrelsen beregner inklusionstilskud for 2015 som 6,5 årselever * inklusionstakst 2015 (40.000 kr. som eksempel) = 260.000 kr. Inklusionsstilskud udbetales i 12 månedlige rater à 21.666,66 kr. i 2015 Inklusionstilskuddet anvendes til de inklusionselever, der går på skolen i foråret 15 og efteråret 15 22-09-2016 Side 9

10 Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’ Inklusionstilskud, 2014 - overgangsordning Inklusionstilskud i 2014 er beregnet på baggrund af inklusionselever i 2012/13 * inklusionstakst 2014 Kun krav om mindst 3 årselever under inklusion i skoleåret 2012/13 Er beregnet på baggrund af særlige indberetninger fra maj 2013 og september 2013 22-09-2016 Side 10

11 Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’ Almene skoler – tilskud til specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand Tilskud til specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand ydes med udgangspunkt i kostskolelovens: § 25, stk. 2 ”Staten yder tilskud til dækning af ekstraudgifter, der er godkendt af Undervisningsministeriet til lærertimer, praktisk medhjælp og hjælpemidler til elever med svære handicap” (§ 25, stk. 1 ”Staten yder tilskud til specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand for elever med særlige behov” eksisterer stadig men anvendes ikke for almene skoler). 22-09-2016 Side 11

12 Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’ Lærertimer Tilskud ydes i enheder à 60 minutter, hvor 1 enhed udgør 1 arbejdstime à 60 minutter Der kan søges tilskud til forberedelse i forholdet 1 til 1, hvis læreren modtager forberedelse Eksempel A 9 timers specialundervisning + forberedelse Der søges om 18 arbejdstimer à 214, 10 kr. pr. uge Eksempel B 9 timers specialundervisning uden forberedelse Der søges om 9 arbejdstimer à 214,10 kr. pr. uge 22-09-2016 Side 12

13 Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’ Lærertimer- samlæsning Når flere elever modtager timer sammen skal der tages højde for det faktiske lærerforbrug i ansøgningen Eksempel Morten og Jens modtager 6 timers specialundervisning i dansk på lille hold Derudover modtager de hver 4 timers individuel specialundervisning i matematik  Samlet lærerforbrug 14 timer (6 + 4 +4 ) Der søges 7 timer (3 + 4 timer) til Morten (+ forberedelse) Der søges 7 timer (3 + 4 timer) til Jens (+ forberedelse)  Samlet timetal, der søges tilskud til: 14 timer (+ evt. forberedelse) 22-09-2016 Side 13

14 Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’ Specialskoler– tilskud BehovTypeHvordan Lærertimer, elever med lettere faglige vanskeligheder Tilskud til specialundervisning m.v. (§ 25, stk. 1) PPR-udtalelse, der opbevares på skolen Søges i SPS2005 Tidstro tilskud Lærertimer, elever med alvorlige faglige vanskelighederTilskud til elever med svære handicap (§ 2, stk. 2) PPR- 0g skoleudtalelse, der indsendes til styrelsen Søges i SPS2005 Tidstro tilskud Praktisk medhjælp/ personlig assistance, uanset omfang Hjælpemidler, uanset øvrige behov 22-09-2016 Side 14

15 Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’ Forskel på § 25, stk. 1 og lærertimer under§ 25, stk. 2 (lærertimer) § 25, stk. 1 typisk elever med specifikke behov for begrænset støtte i f.eks. dansk og/eller matematik typisk alle elever på ordblindefterskoler og en del elever på skoler for elever med særlige behov støtteform: ”Alm. specialundervisning – FK” PPR-udtalelse opbevares på skolen men indsendes ikke/ingen krav om skoleudtalelse § 25. stk. 2 Typisk elever med omfattende handicaps og et stort behov for timer (alvorlige udviklingsforstyrrelser, alvorlige generelle indlæringsvanskeligheder m.v.) + hjælpemidler og praktisk medhjælp støtteform ”Svært handicap – FK” PPR-udtalelse + skoleudtalelse indsendes til styrelsen 22-09-2016 Side 15

16 Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’ Takster for 2014 StøtteformEfterskolerHus- og hånd § 25, stk. 1610,33 kr. pr. uge/ 24.413 kr. pr. årselev 562,38 kr. pr. uge/ 22.495 kr. pr. årselev §25, stk. 2, lærertimer214, 10 kr. pr. arbejdstime à 60 minutter § 25, stk. 2, praktisk medhjælp 134,30 kr. pr. støttetime à 60 minutter § 25, stk. 2, hjælpemidlerFuldt tilskud efter refusion 22-09-2016 Side 16

17 Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’ Praktisk medhjælp (alle skoler) Tilskud ydes i enheder à 60 minutter, hvor 1 enhed udgør 1 arbejdstime à 60 minutter Praktisk medhjælp søger til elever, der har behov for personlig assistance, der kan hjælpe en elev til at overvinde praktiske vanskeligheder i forbindelse med skolegangen Typisk elever med bevægehandicap, synshandicap eller lignende 22-09-2016 Side 17

18 Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’ Hjælpemidler (alle skoler) Der bevilges hjælpemidler til undervisningen til elever med svære handicap (programpakker, it-rygsække, hjælpemidler til svagsynede og hørehæmmede elever m.v.). Ordblindefterskoler kan ikke søge om tilskud til it-rygsække/programpakker Den anviste leverandør skal anvendes, og der skal foreligge en bevilling inden indkøb Ansøgninger om tilskud til hjælpemidler til elever med svære handicap skal være styrelsen i hænde senest 14 dage efter, at elevens behov er godtgjort (= når relevant dokumentation er fremskaffet) (tilskudsbekendtgørelsens § 40, stk. 4) 22-09-2016 Side 18

19 Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’ Hvordan søger man tilskud til specialundervisning m.v.? Opretter en ansøgning i det elektroniske ansøgningssystem SPS2005 Vedhæfter relevant dokumentation i SPS2005 (ingen dokumentation pr. mail eller post) Ansøgninger skal så vidt muligt være indsendt inden kursets begyndelse Der kan søges hele året på nye elever 22-09-2016 Side 19

20 Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’ Dokumentationskrav § 25, stk. 1 (kun specialskoler) Lærertimer, § 25, stk. 2 Praktisk medhjælp, § 25, stk. 2 Hjælpemidler, § 25, stk. 2 Udtalelse fra PPR fra elevens tidligere skolekommune (opbevares på skolen men indsendes ikke) Udtalelse fra PPR fra elevens tidligere skolekommune Udtalelse fra PPR fra elevens tidligere skolekommune (evt. anden relevant dokumentation) Skoleudtalelse fra efterskolen 22-09-2016 Side 20

21 Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’ PPR-udtalelsen SpecialefterskolerAlmene efterskolerAlle efterskoler § 25, stk. 1-tilskud§ 25, stk. 2-tilskud Lærertimer § 25, stk. 2-tilskud Lærertimer § 25, stk. 2 Hjælpemidler/praktisk medhjælp Vurdering af elevens problem og behov (kort) Anbefaling af § 25, stk.1- tilskud Vurdering af elevens problem og behov Forslag til foranstaltning Anbefaling af § 25, stk. 2- tilskud + anbefaling af støttetimer (uden forberedelse) Vurdering af elevens problem og behov Forslag til foranstaltning Anbefaling af, at eleven kun kan gennemføre undervisning med støtte i mindst 9 timer (à 60 minutter) ugentligt Vurdering af elevens problem og behov Forslag til foranstaltning Anbefaling af hjælpemidler og/eller praktisk medhjælp (Erstattes evt. af anden relevant faglig dokumentation) 22-09-2016 Side 21

22 Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’ Skolens udtalelse skal indeholde En beskrivelse af behovet for lærertimer, praktisk medhjælp og/eller hjælpemidler (forholdsvis kort) En beskrivelse af, hvordan tilskuddet skal anvendes (særligt ved lærertimer) En præcisering af, hvordan antallet af de søgte arbejdstimer er fremkommet (lærertimer) Obs på samlæsning Obs på forberedelse 22-09-2016 Side 22

23 Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’ Afgørelser om tilskud til specialundervisning Afgørelser kan læses i SPS2005 Ingen særskilt bevillingsbrev Tilskud til lærertimer og praktisk medhjælp udbetales i månedlige rater Hjælpemidler – refusionsprodukt: Når bevilling foreligger, indkøbes hjælpemidlet ved anvist leverandør Regning betales af skolen Der søges refusion ved at vedhæfte faktura med underskrift for betaling i SPS2005 + mail om at der er vedhæftet faktura i SPS2005 (husk cpr- nummer på eleven) Tilskuddet udbetales ved førstkommende månedsudbetaling 22-09-2016 Side 23

24 Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’ Kontakt/mere information Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen Center for Kvalitetsudvikling og Tilsyn Frederiksholms Kanal 25 1220 København V. Tlf. 33 92 60 03 (mellem 10.00 og 12.00) sps@ktst.dk Helpdesk (vedrørende SPS2005) Tlf. 72 31 95 60 helpdesk@su.dk Spsu-net: http://spsu-net.spsu.dk/ Brugernavn: spsu1026 Adgangskode: s1026 Læs mere om ansøgningssystemet, få adgang til SPS2005 m.v. 22-09-2016 Side 24


Download ppt "Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google