Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Specialeseminar - 9 råd til en god specialeproces v/ Christina Juul Jensen, pædagogisk konsulent Pædagogisk Center.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Specialeseminar - 9 råd til en god specialeproces v/ Christina Juul Jensen, pædagogisk konsulent Pædagogisk Center."— Præsentationens transcript:

1 Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Specialeseminar - 9 råd til en god specialeproces v/ Christina Juul Jensen, pædagogisk konsulent Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Institut for Statskundskab Fredag d. 7. december 2010

2 Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Specialet er sjovt og spændende! Fordybelse – koncentreret forløb uden noget ved siden af Bliver klogere på faget og processen Faglig udfordring En vigtig milepæl – en afslutning Mange aha-oplevelser Det færdige produkt er en stor tilfredsstillelse Giver faglig identitet

3 Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Råd 1: Vejledning

4 Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Brug din vejleder Brug din vejleder flittigt, men forbered dig grundigt før hvert møde. Send tekst og følgebrev i god tid før mødet. Evaluer løbende vejledermøderne sammen med vejleder. Hvis du har problemer med din vejleder, kan du kontakte studielederen og få en samtale.

5 Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Første vejledningsmøde Aftal forløb ved første møde: Hvilken type vejledning har du brug for? Hvor mange vejledningstimer? Hvor mange sider vil vejleder læse? Hvor lang tid i forvejen skal tekster sendes? Lav en projektbeskrivelse sammen med vejleder

6 Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Input fra vejleder Faglig vejledning Litteraturhenvisninger Argumentation Flet mellem teori og empiri Tekstuelt vejledning Struktur, sprog, formuleringer Er teksten indforstået? Banal? Procesvejledning Skrive- & læseproces Planlægning & milepæle Indpisker-rolle?! Systemets repræsentant Studieordning, læseplaner Eksamenskrav og bedømmer Personligt og psykologisk Motivation Nærvær og støtte

7 Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Specialekontrakt ”Jeg er indforstået med at vejlede specialet, dvs. efter bedste evne at vejlede og støtte den studerende til at udarbejde et speciale på det bedst mulige faglige niveau. Jeg vil tilrettelægge min vejledning sådan, at specialet kan gennemføres inden for de givne tidsfrister. Jeg godkender vedlagte opgaveformulering.”

8 Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Køreplan for vejledermøderne Send tekster i god tid Skriv altid et følgebrev  Hvilken tekst sender du?  Spørgsmål til teksten  Orientering om hvad du laver her & nu Forvent respons med 5 k´er (konkret, konstruktiv, kærlig, kritisk, kriteriebaseret) Skriv noter eller brug båndoptager Evaluér løbende vejledningen

9 Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Hvilke tekster er gode oplæg til vejleder? Gode vejledningstekster er ikke færdige, men undervejs Gode vejledningstekster ”vil forbedres” Gode vejledningstekster er vidensbrugende Gode vejledningstekster er eksemplariske Problemformuleringen er en god vejledningstekst Strukturbeskrivelser er god vejledningstekst Opgavens litteraturgrundlag er en god vejledningstekst

10 Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Skal vejleder læse alle dele af dit speciale før aflevering? JaNejAntal SAMF50,7%49,3%136 JUR50,9%49,1%115 Total50,8%49,2%100% /251 Forventninger til vejleder?

11 Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Forventninger til vejledningen? Skal vejleder godkende det færdige speciale før aflevering? JaNejAntal SAMF66,9%33,1%136 JUR77,2%22,8%114 Total71,6%28,4%100% /250

12 Pædagogisk Center Samfundsvidenskab 3 slags klager Ting den studerende mener VAR aftalt Ting der ikke er blevet nævnt Ting der er blevet rost Pædagogisk Center Samfundsvidenskab

13 Ansvar Så tag ikke ros for alvorligt Og tag ikke kritik for ordrer Bed om uddybning, argumentation og kriterier Det endelige ansvar er jeres 13

14 Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Råd 2: Start ikke forfra Vælg et emne, der ligger indenfor et fagområde, du tidligere har arbejdet med, og byg videre på den viden, du allerede har

15 Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Råd 3: Problemformuleringen Det er vigtigt at have en god problem-formulering fra start Men den bliver finpudset hele vejen gennem specialet. Arbejd derfor seriøst med problemformuleringen – sideløbende med, at du skriver på alle dele af specialet

16 Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Opgaveformulering i kontrakt ”Opgaveformuleringen opfattes som en tidlig kladde, men specialet skal i hovedtræk forblive indenfor opgaveformuleringens rammer. Hvis den studerende ønsker at ændre emne radikalt, skal det ske i enighed, det skal godkendes af studieleder, og ændringen sker uden forlængelse af tidsfrist.”

17 Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Problemformulering - b å de styrepind og varedeklaration er et spørgsmål, der skal besvares eller et udsagn, der skal diskuteres (evt. med underspørgsmål /-udsagn) har ét klart fokus er interessant for skribenten er fagligt relevant - og dermed også interessant for de andre på faget giver mulighed for argumentation er til at konkludere på er sprogligt præcis er kort, men ikke for kort!

18 Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Det gode projekt Dårlige projekter Kortlægger Refererer Beskriver Redegør Gode Projekter Analyserer Sammenstiller Diskuterer Vurderer Problemformulering

19 Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Råd 4: Skriv, skriv, skriv fra start Koncentrer dig i starten om at producere tekst frem for at kredse om kvaliteten. Du kan sagtens have høje ambitioner, men først når du har en god klump relevant tekst, bør du for alvor arbejde i dybden.

20 Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Skrivetekniske råd Skriv fra start og hele tiden Skriv først – læs bagefter Skriv procestekst og revider løbende Professionel skriveadfærd: at kunne skrive uden at være tændt på det at kunne tåle feedback og revisionsforslag

21 Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Råd 5: Mange bolde i luften Skriv på mange dele af specialet samtidigt. Specialer skrives aldrig lineært fra kapitel 1 og fremefter. Tværtimod er der god fornuft i at skrive det første udkast til konklusionen som noget af det første. Empiri-præsentationen plejer også at være et godt sted at starte.

22 Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Byggesten i videnskabelige tekster problemlegitimering og problemformulering metode (redegørelse og diskussion) teoripræsentation præsentation af empirisk felt, herunder eventuelt historik præsentation af eventuelt indsamlet data analyser resultater, løsningsforslag, tolkninger vurdering, diskussion konklusion perspektivering

23 Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Øvelse: start din skrivning nu Fortsæt sætningen: ”Lige nu er mit bedste bud på en konklusion på mit speciale …. ”

24 Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Opfordring til brug af pausen Snak sammen hvis i vil finde jer en skrivemakker at skrive jeres speciale sammen med! Find ”dit” hjørne (forvaltning, IP, statskundskab)!

25 Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Råd 6: Strukturen skal nok komme Ingen panik! – den endelige struktur kommer hen ad vejen. Du bliver klogere undervejs i processen, og efterhånden falder specialets kapitler på plads. Følelsen af kaos i starten er en naturlig del af specialeprocessen.

26 Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Byggesten i videnskabelige tekster problemlegitimering og problemformulering metode (redegørelse og diskussion) teoripræsentation præsentation af empirisk felt, herunder eventuelt historik præsentation af eventuelt indsamlet data analyser resultater, løsningsforslag, tolkninger vurdering, diskussion konklusion perspektivering

27 Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Råd 7: Gør specialet til dit arbejde Opdel den store opgave i mindre delopgaver. Planlæg hvornår du skal arbejde med hvad. Etabler en arbejdsdag med faste mødetidspunkter og fyraften. Og prøv at skaffe et specialekontor, eventuelt på et bibliotek.

28 Pædagogisk Center Samfundsvidenskab

29

30

31

32 For meget ved siden af? Erhvervsarbejde Minimér timeantal Lav klare aftaler med arbejdsgiver Tag lån om nødvendigt Socialt liv, sport, venner Adskil specialetid og fritid tydeligt for dig og andre Sygdom, krise etc. Gem mulighed for forlængelse til sygdom mv.

33 Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Pauser – fyraften, weekend og skiferie Før pausen: ryd op på arbejdsbord skriv en liste med opgaver find materialet frem Når du kommer tilbage skal du ikke bruge tid på at ”genfinde” dit projekt

34 Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Planlæg processen Opdel den store opgave i mindre delopgaver, og planlæg hvornår du skal arbejde med hvad Forslag til deldeadlines i arbejdsplanen 1.stop for litteratursøgning 2.stop for læsning 3.endelig problemformulering klar 4. første udkast klar 5.vejledningsmøder 6.skrivegruppemøder 7. …?

35 Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Planlægning - øvelse 1.Marker den dag, du vil aflevere specialet! 2.Træk 14 dage fra din afleveringsdag og marker en deadline for hvornår udkastet til hele specialet skal være klar til den afsluttende revision 3.Slet alle de dage, du allerede nu ved, at du ikke får arbejdet med dit speciale (ferie, weekender, arbejde, osv.) 4.Placer vigtige deldeadlines i dit speciale, fx stop for litteratursøgning, stop for læsning, første udkast klar, endelig problemformulering klar, på kalenderplanen 5.Placer forslag til møder med vejleder og skrivegruppe

36 Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Eksempel på arbejdsplan

37 Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Koncentration - gode råd læs og skriv altid med et spørgsmål tag noter, mens du læser tilpas tidspunktet for specialearbejdet sluk for mailboksen, mens du skriver varier dine arbejdsopgaver igennem dagen planlæg dine pauser lav dine egne regler/ritualer for din arbejdsproces

38 Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Råd 8: Tilpas ambitionerne til indsatsen The four channel model of flow (Csikszentmihalyi, 1993)

39 Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Tilpas dine ambitioner Husk, at specialet er en vigtig milepæl hverken mere eller mindre Specialet markerer afslutningen på et langt studieforløb og for mange studerende giver specialet et nyt og spændende indblik i deres fag Men specialet giver ikke løsningen på alle trængsler i livet – og der er masser af spændende faglige udfordringer efter endt studium

40 Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Råd 9: Deltag i en skrivegruppe 4-6 studerende, der skriver på hver deres speciale som mødes cirka hver anden uge for at give respons på udvalgte dele af de andres specialetekster.

41 Pædagogisk Center Samfundsvidenskab At få skrevet specialet At skrive bedre specialer At speciale nemmere, sjovere og mindre ensomt Gruppearbejdets formål

42 Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Vores hjemmeside: www.samf.ku.dk/pcs/www.samf.ku.dk/pcs/ Vores kontor: CSS 5.1.08 Vi tilbyder individuel gennemførelsesvejledning til specialestuderende med særlige behov


Download ppt "Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Specialeseminar - 9 råd til en god specialeproces v/ Christina Juul Jensen, pædagogisk konsulent Pædagogisk Center."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google