Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Projektvejledning på performance-design

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Projektvejledning på performance-design"— Præsentationens transcript:

1 Projektvejledning på performance-design
RUC 2014 Connie Svabo Projektvejledning på performance-design

2 Projektunderstøttende tiltag
Konceptudviklingsworkshop Skriveworkshop Værkstedsuge MATERIALISERING - SKRIFTLIGGØRELSE

3 Materialisering Arbejde med at give form til viden
Arbejde med videns- og forståelsesformer Æstetiske læreprocesser Projektarbejdet som læringssituation Valgfrihed/studenterstyring Et forpligtet interagerende forhold til omverden, individ-krop-ånd i aktivitet Er en æstetisk læringssituation (Uhrmacher)

4 Skriftliggørelse At skrive og at skrive fra dag 1
To forskellige aspekter af skrivearbejdet Kreativ-produktiv Kritisk-analytisk TEKNIKKER Skriveriet er ikke noget der foregår, efter at man er afklaret, det er igennem skrivearbejdet at man bliver afklaret. Man kan ikke starte for tidligt på at skrive (men man kan godt starte for sent).

5 Hvad kan man skrive fra første dag?
Skriv om hvad der har skabt din interesse for emnet Skriv det mest spændende i opgaven Skriv hvad du vil argumentere for og begrund det Skriv om hvad du især er imod og vil ændre Dine eksempler, faktuelle viden og evt fordomme om feltet Skriv forslag til metode, afgrænsninger og perspektiver Beskriv empirien så vidt du kender den Skriv mindst om ét godt og overbevisende eksempel på problemstillingen – beskriv og kommentér Skriv konklusionen i grove træk – hvad regner du med at du kommer til at konkludere Fuldfør sætningen: Det jeg især vil sige, er…

6 To aspekter af skrivearbejdet
Kreativ-produktiv Hvor man producerer tekstdele til videre bearbejdning Kritisk-analytisk Hvor man afklarer sig i forhold til sit stof og de tekstdele man har produceret Hvad kan bruges? Hvad kan ikke bruges? Skal der produceres mere tekst? Hvordan skal tekstdele sammensættes i en større helhed? At producere tekst – herunder at finde stof til at producere tekst At forbedre produceret tekst REGLER Arbejd med én tilgang ad gangen _ ADSKIL DEM! Spring frem og tilbage mellem faserne Spring frem og tilbage i teksten

7 Tre kladdetrin i skriveprocessen
Råkladde > store ændringer Koncentrer dig om indhold og ikke om formulering 2. Revideret kladde > mindre ændringer Koncentrér dig om struktur og rækkefølge 3. Finpudset kladde > finpudsning Koncentrér dig om formulering, sprog, grammatik og opsætning

8 Eksempler på TEKNIKKER
KREATIV-PRODUKTIV: at producere ttekst>> NON-STOP SKRIVNING KRITISK-ANALYTISK: at forbedre tekst: hvad kan bruges? hvad kan ikke bruges? hvordan skal tekstdele sammensættes i en større helhed? >>> MINDMAP – METAFORISK FORSTÅELSE – SCRIBO&PROJEKTPENTAGON Eksempler på TEKNIKKER

9 NON-STOP SKRIVNING I den tid der skrives – skal der skrives uafbrudt
Med uafbrudt – menes uafbrudt – hvis du går i stå – så brug fyldord: bla bla – nå nå – eller noget lignende – men skriv… Du må ikke læse tilbage på det, du har skrevet Du må ikke rette i det, du har skrevet Glem alt om at skrive pænt, stave- og kommafejl. Det er ligegyldigt for denne øvelse. Det handler om at koncentrere hukommelsen om viden – skrive frit – uden at blive forstyrret af hvordan det skrevne ser ud

10 NON-STOP SKRIVNING Se på den tekst, du lige har skrevet
Markér dele af teksten, som du synes er særligt gode/interessante/relevante Arbejd videre med disse passager – vælg 2-3 sætninger ud og brug dem som afsæt for endnu en non-stop skrivning Hvad handler teksten om? om… hvad opgaven undrer sig over? om… hvorfor denne opgave er vigtig at skrive? om… hvordan du vil undersøge xx? om… nogle særlige teoretiske tilgange? om… en bestemt empirisk virkelighed?

11 Et forsøg på en konklusion
Skriv konklusionen i grove træk – hvad regner du med at projektet kommer til at konkludere?

12 MINDMAP

13 METAFORISK FORSTÅELSE

14 SCRIBO Hvad spørger du om?
Problemformulering. Undersøgelsens spørgsmål Hvordan spørger du? Fremgangsmåde. Undersøgelsesmetoden Hvorfor spørger du? Formål. Undersøgelsens faglige formål, evt brug Hvad spørger du med? Teori, begreber. Undersøgelsens redskaber. Hvad spørger du til? Empiri . Undersøgelsens empiri, stof, data, fænomen

15 Skriftliggørelse At skrive og at skrive fra dag 1
At producere tekst >> non-stop skrivning At forbedre tekst Hvad kan bruges? Hvad kan ikke bruges? Skal der produceres mere tekst? Hvordan skal tekstdele sammensættes i en større helhed? >>scribo og projektpentagonen Kritik på rette niveau på rette tidspunkt >> tre kladdetrin i skriveprocessen Skriveriet er ikke noget der foregår, efter at man er afklaret, det er igennem skrivearbejdet at man bliver afklaret. Man kan ikke starte for tidligt på at skrive (men man kan godt starte for sent).

16 Ressourcer scribo.dk Bog: ‘Den gode opgave’ Bog: ‘Lynspeciale’
RUC’s skriveressource Unipæd kurser


Download ppt "Projektvejledning på performance-design"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google