Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Disse slides er beregnet på erhvervsgymnasier. FINANSLOVSFORSLAGET  2% hvert år  ¼ mia. kr. i 2016 for gymnasieuddannelserne. Stiger med 2 pct. pr.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Disse slides er beregnet på erhvervsgymnasier. FINANSLOVSFORSLAGET  2% hvert år  ¼ mia. kr. i 2016 for gymnasieuddannelserne. Stiger med 2 pct. pr."— Præsentationens transcript:

1 Disse slides er beregnet på erhvervsgymnasier

2 FINANSLOVSFORSLAGET  2% hvert år  ¼ mia. kr. i 2016 for gymnasieuddannelserne. Stiger med 2 pct. pr. år frem til 2019. Samlet > 2,5 mia. kr.  For en htx-elev, der starter i 2016, reduceres taxametret med 12.900 kr. i det treårige forløb  330.000 kr. mindre pr. klasse.  For en hhx-elev, der starter i 2016, reduceres taxameteret ifølge finanslovsforslaget med 10.000 kr. for det treårige forløb  260.000 kr. mindre pr. klasse.  Dette er et finanslovsforslag – og er altså ikke endeligt besluttet. Det er kun 2016, der besluttes endeligt i år. 20162019 HHX- 1.310 kr./elev- 5.190 kr./elev HTX- 1.700 kr./elev- 6.600 kr./elev

3 BUDGETFORLIGET – besluttet af Folketingets partier undtagen Enhedslisten og Alternativet HHX-taxameteret øges med 69 mio. kr. i 2017, svarende til 2.300 kr. pr. årselev. En ligestilling af de økonomiske vilkår for gymnasieuddannelserne. De uforklarlige forskelle er dermed fjernet. Erhvervsskolerne rammes dog af de øvrige nedskæringer til finansiering af EUD-reformen, så nettoprovenuet alene er 38 mio. kr.

4 UDDANNELSESTAKSTER FOR EN ÅRSELEV, DER GENNEMFØRER

5 KONSEKVENSER AF FINANSLOVSFORSLAG OG BUDGETAFTALE

6 Akkumuleret besparelse pr. klasse over det samlede forløb I alt forløb pr. årselev I alt pr. klasse over det samlede 2 el. 3 årige forløb Hhx- 5.900 kr. - 150.000 kr. Htx- 13.700 kr. - 350.000 kr. Stx- 18.800 kr. - 490.000 kr. Hf- 8.600 kr. - 220.000 kr.

7 ER DER PENGE PÅ SKOLERNE?

8 OVERSKUD PÅ UNDERVISNING I 2014 brugte 19% af skolerne flere penge på undervisning end undervis- ningstaxameteret. 9% brugte stort set midlerne givet til undervisning på undervisning, mens 72% af skolerne brugte en del af undervisningsmidlerne til andre formål end under- visning. 30% af skolerne brugte endda mere end 9% af undervisningsmidlerne på andet end undervisning.

9 SÅDAN SER DET UD HOS OS Fra regnskabstal 2014 2016EUD2017201720182019Samlet Estimeret i mio. kr. ESTIMERET: NEDSKÆRINGER FOR VORES SKOLE REGNSKAB 2014 FOR VORES SKOLE Mio. kr. Pct. af omsætning/indtægter Resultat Gymnasialt undervisningsresultat Likviditet

10  GL siden ultimo august:  Annonce  Debatindlæg: GL alene og sammen med lederforeninger, elevorganisationer, øvrige lærerorganisationer mv.  Møder med de politiske ordførere og ministeren  Twitter og facebook  Hvad gør GL nu:  Møder i elevernes frokostpause 22. oktober – forhåbentligt lokale initiativer  Uddannelsesalliancen: Demonstrationer 29. okt. i København og Århus  Fælles aktiviteter med lærerorganisationerne i DUS  Fælles debatindlæg med Danske Erhvervsskoler, Danske Gymnasier, VUC-lederne, elevorganisationerne, bestyrelsesforeninger og GL  Fortsat politisk påvirkning  Sekretariatet tilbyder sparring til skolerne, TR, medarbejderrepræsentanter i bestyrelserne mv. KAMPEN MOD NEDSKÆRINGER

11  Skal vi nedsætte en gruppe, der skal finde ud af, hvordan vi håndterer nedskæringerne her på skolen?  Skal vi henvende os til lokalpressen og fortælle om, hvad nedskæringerne får af konsekvenser hos os?  Skal vi sende et åbent brev til lokale folketingspolitikere, Folketingets uddannelsesudvalg eller ministeren?  Hvem gør hvad, hvornår og hvordan? HVAD NU HER HOS OS?


Download ppt "Disse slides er beregnet på erhvervsgymnasier. FINANSLOVSFORSLAGET  2% hvert år  ¼ mia. kr. i 2016 for gymnasieuddannelserne. Stiger med 2 pct. pr."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google