Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

It i de gymnasiale uddannelser Udstyr og anvendelse, 2010.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "It i de gymnasiale uddannelser Udstyr og anvendelse, 2010."— Præsentationens transcript:

1 It i de gymnasiale uddannelser Udstyr og anvendelse, 2010

2 Afdelingen for Gymnasiale Uddannelser har i foråret 2010 gennemført en spørgeskemaundersøgelse på de gymnasiale uddannelser om anvendelsen af it. Spørgeskemaet blev sendt til hver enkelt gymnasial institution med ønske om, at hvis skolen havde flere geografiske lokaliteter, så blev der udfyldt et skema pr. geografisk enhed. Og hvis skolen udbød forskellige gymnasiale uddannelser, så blev der udfyldt et skema pr. uddannelse. Der indkom 225 besvarelser, hvilket giver en svarprocent på ca. 75%. Skemaet er typisk udfyldt af skolens leder eller anden repræsentant for ledelsen. Besvarelserne dækker omkring 10.500 lærere og 113.000 elever, men lærere og elever er altså ikke spurgt selv. Undersøgelsen viser generelt en sektor, der har taget den teknologiske udfordring op, både når det gælder udstyr og anvendelse. Der kendes ikke lige så nye udenlandske undersøgelser, men baseret på erfaringerne fra tidligere internationale undersøgelser tyder alt på, at den gymnasiale sektor i Dan- mark fortsat ligger helt i front.

3 Hvem har deltaget i undersøgelsen, fordelt på uddannelser Svarene fordeler sig nogenlunde repræsentativt, dog med lidt overvægt til 2-årig hf og hf enkeltfag.

4 Hvor mange elever kan i dag medbringe egen pc? Tallene læses således, at fx søjle 3 betyder, at på 86% af skolerne vurderes det, at min. 50% af eleverne kan medbringe egen pc i dag.

5 Elever, der kan medbringe egen pc, fordelt på uddannelser Fire ud af fem htx-elever kan medbringe egen pc hver dag. Hf dækker også hf-enkeltfag.

6 Hvornår forventes 95 pct. at have egen pc med? 95% sættes lig fuld dækning, da de sidste 5% forudsættes at kunne låne udstyr af skolen i fornødent omfang.

7 Har skolen særlige ordninger for elevernes køb af bærbar pc? Prisen på en bærbar pc er i dag så lav, at særlige skoleordninger har vanskeligt ved at tilbyde en endnu lavere pris, lyder en forklaring.

8 Stiller skolen bærbar pc til rådighed for den enkelte lærer? Der er ikke skelnet mellem, om læreren tager pc’en med hjem og har den til rådighed til fx forberedelse i hjemmet eller lader den blive på skolen.

9 Betaler skolen tilskud til lærernes netadgang fra hjemmet? Der er ikke spurgt om beløbets størrelse, kun om der er tilskud eller ej.

10 Hvor stor en andel af klasselokalerne har adgang til trådløst netværk? 99 % Samtlige klasselokaler har dermed også adgang til internettet, der således uhindret kan inddrages i undervisningen.

11 Fungerer skolens trådløse netværk tilfredsstillende?

12 Hvor stor en andel af klasselokalerne har - interaktive whiteboards? 24 % -projektor? 93 %

13 Overvejer skolen at investere i en forbedring af it-infrastrukturen? Typiske eksempler: nyt trådløst netværk, fuld udbygning med interaktive whiteboards, nye servere, større kapacitet på det trådløse net, digitale projektorer i alle lokaler, flere accesspoints.

14 Benytter skolen sig af virtuel undervisning? Virtuel undervisning betyder her undervisning, der ikke forudsætter samtidig fælles tilstedeværelse af lærer og elever.

15 Anvendelse af virtuel undervisning, fordelt på uddannelser

16 Anvendelse af digitale undervisningsmidler (skala 1: ingen, 3: nogen, 5: total)12345 Digitale bøger og andre digitale versioner af traditionelle undervisningsmidler 3%18%42%23%14% Digital platform til understøttelse af kommunikation mellem underviser og elev 1%4%5%21%68% Internettet til informationssøgning 0%0%3%22%74% Internettet til upload af elevernes egne materialer (bl.a. via web 2.0 tjenester som MySpace, YouTube, Flickr, Facebook etc.) 9%37%30%15%9% Officeprodukter 1%0%3%17%78%

17 Anvendelse af digitale undervisningsmidler, fortsat (skala 1: ingen, 3: nogen, 5: total)12345 Egenudviklede digitale materialer, der kan anvendes til selvstudie 23%47%24%4%2% Eksternt udviklede fagspecifikke undervisningsmidler 4%22%51%20%3% Håndholdte hjælpemidler som mobiltelefoner, Ipod, digitalkamera etc. 11%53%30%4%1% Podcastning 49%38%12%1%0% Digital aflevering af opgaver 1%5%29%42%22%

18 Effekt af øget it-anvendelse (skala 1: ingen, 3: nogen, 5: stor)12345 Eleverne lærer mere 4%25%51%14%6% Bedre kommunikation lærer / elev 2%3%26%40%28% Færre administrative opgaver for læreren 13%17%32%26%12% Fastholdelse af elever 6%19%47%20%8% Bedre støtte til svage elever 8%23%33%27%9% De største tal – undtagen bedre kommunikation – ligger på tallet 3: nogen effekt.

19 Barrierer for øget anvendelse af it i undervisningen (skala 1-5, hvor 1 er lavest og 5 er højest)12345 Lærerne mangler kompetencer 7%20%47%22%4% Det er for tidskrævende for lærerne 7%16%41%28%8% Eleverne mangler kompetencer 20%42%27%10%1% Økonomiske begrænsninger 21%25%30%14%9% Efter ledernes vurdering er manglende kompetencer hos lærerne og en oplevelse af, at det kræver for megen tid, de væsentligste barrierer.


Download ppt "It i de gymnasiale uddannelser Udstyr og anvendelse, 2010."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google