Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Elbilers potentiale i serviceerhverv 25 MARTS 2014 ELBILERS POTENTIALE I SERVICEERHVERV 1 Elbilnetværksmøde for virksomheder arr. af Energistyrelsen og.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Elbilers potentiale i serviceerhverv 25 MARTS 2014 ELBILERS POTENTIALE I SERVICEERHVERV 1 Elbilnetværksmøde for virksomheder arr. af Energistyrelsen og."— Præsentationens transcript:

1 Elbilers potentiale i serviceerhverv 25 MARTS 2014 ELBILERS POTENTIALE I SERVICEERHVERV 1 Elbilnetværksmøde for virksomheder arr. af Energistyrelsen og Trafikstyrelsen ›Elbiler til håndværkerkørsel – analyser af elbilers anvendelighed og totaløkonomi Jesper Nordskilde, COWI A/S

2 Overordnede resultater 25 MARTS 2014 ELBILERS POTENTIALE I SERVICEERHVERV 2 ›Ud fra en distance betragtning er der et stort potentiale i service-erhvervene ›Mange service-erhvervs kørselomfang minder om hinanden ›Men der er lidt forskel i typerne af biler de ejer ›Også forskellige behov for materialekørsel og den egentlige anvendelse ›Mange biler står på medarbejdernes hjemadresser ›En udfordring i forhold til ladeinfrastruktur ›Der er ikke mange relevante el-varebiler på markedet ›Men mange har kun behov for pladsen i en mellemstor personbil ›Økonomien er stadig en udfordring ›Selvom der er kommet bedre forhold og muligheder omkring f.eks. operationel leasing

3 25 MARTS 2014 ELBILERS POTENTIALE I SERVICEERHVERV 3 De vigtigste erhverv – set ud fra antallet af køretøjer i brancherne med under 20.000 km årligt ›Tømrer- og bygningssnedkervirksomhed ›El-installation ›VVS- og blikkenslagerforretninger ›Murere ›Opførelse af bygninger ›Malerforretninger ›Autoreparationsværksteder mv. ›Almindelig rengøring i bygninger ›Anlæg af ledningsnet ›Anden bygge- og anlægsvirksomhed ›Landskabspleje ›Udførelse af gulvbelægninger ›Forberedende byggepladsarbejder ›Kombinerede serviceydelser ›Reparation af maskiner ›Tagdækningsvirksomhed ›Glarmestervirksomhed ›Vinduespolering ›Skorstensfejning ›Anden anlægsvirksomhed Der er i alt 411.396 biler registreret i erhverv Heraf ca. 215.000 med oplyst erhverv Ca. 102.000 registreret i service-erhverv

4 25 MARTS 2014 ELBILERS POTENTIALE I SERVICEERHVERV 4 Kørselsomfangets fordeling ›Gennemsnitlige årskørsler i 20 udvalgte serviceerhverv (km- stand ved seneste synsdato sammenlignet med registreringstidspunkt) ›Størstedelen af bilerne kører under 20.000 km om året (svarer til 100 km. om dagen ved 200 arbejdsdage)

5 25 MARTS 2014 ELBILERS POTENTIALE I SERVICEERHVERV 5 3 udvalgte erhverv 13.764 biler i branchen elinstallation (kun tømrer har flere) 4.970 biler i branchen malerforretninger 571 biler i branchen skorstensfejning Antal biler, der har kørselsomfang i givne intervaller (1.000 km)

6 25 MARTS 2014 ELBILERS POTENTIALE I SERVICEERHVERV 6 Biler og årskørsler i brancherne Udvalgt brancheAntal bilerObs.Km i alt Gennemsnit per år (1000 km) Obs. < 20.000 km Andel Tømrer- og bygningssnedkervirksomhed16.146 12.577256.03820,48.31766% El-installation13.764 8.594149.40717,46.03670% VVS- og blikkenslagerforretninger11.138 7.916178.10122,54.99463% Murere6.496 5.405107.98820,03.51065% Opførelse af bygninger8.259 6.173174.19128,23.37255% Malerforretninger4.970 3.90869.07317,72.67869% Autoreparationsværksteder mv.3.590 3.23090.47528,01.80656% Almindelig rengøring i bygninger4.214 2.55954.22121,21.31151% Anlæg af ledningsnet3.588 2.68157.05321,31.30249% Anden bygge- og anlægsvirksomhed, …3.401 2.64259.58522,61.21646% Landskabspleje2.383 1.91737.84319,71.14660% Udførelse af gulvbelægninger og …1.675 1.14824.98521,857850% Forberedende byggepladsarbejder1.487 1.15726.10122,653546% Kombinerede serviceydelser1.190 88818.74421,148354% Reparation af maskiner1.171 83818.62422,238746% Tagdækningsvirksomhed1.337 81718.29822,437846% Glarmestervirksomhed694 5239.20717,637171% Vinduespolering872 59911.92919,934457% Skorstensfejning571 42022.72354,132678% Anden anlægsvirksomhed881 69715.65222,532446% 87.82764.68939.41461%

7 Indikationer på begrænsning i forhold til at skifte til elbil 25 MARTS 2014 ELBILERS POTENTIALE I SERVICEERHVERV 7 ›Bilernes vægt ›Stor vægt indikerer behov for at transportere mange materialer ›Gennemsnit på 2.800 kg. Størst i forventede erhverv (murer, anlægsgartner, tømrer, snedker mv.) ›3 udvalgte erhverv under gennemsnittet ›Karosseri-variant ›Flest lukkede kassevogne, kun i de "tunge" erhverv er der ladvogne (anlægsgartner mv.) ›Drivmidler ›17 elbiler registreret ›Bilernes anvendelse ›Overvejende erhvervsmæssig godstransport (dog mest materialer til brug for ydelser hos kunder) ›I visse brancher også en del mandskab/materialekørsel

8 Indikationer på begrænsning i forhold til at skifte til elbil – Bilernes vægt 25 MARTS 2014 ELBILERS POTENTIALE I SERVICEERHVERV 8

9 Indikationer på begrænsning i forhold til at skifte til elbil - Bilernes karosseri 25 MARTS 2014 ELBILERS POTENTIALE I SERVICEERHVERV 9 ›Flest lukkede kassevogne, kun i de "tunge" erhverv er der ladvogne (anlægsgartner mv.)

10 Bilernes anvendelse 25 MARTS 2014 ELBILERS POTENTIALE I SERVICEERHVERV 10 ›Hovedvægt på godstransport erhverv ›Lidt Mandskabs- /Materielkørsel

11 Særlige forhold i 3 virksomheder 25 MARTS 2014 ELBILERS POTENTIALE I SERVICEERHVERV 11 Elektriker ›En væsentlig del af vognparken kunne være elbiler. ›Det kan overvejes at beholde et par konventionelle biler til de længste ture. ›Bilerne hos elektrikeren holder ofte stille en større del af dagen ›dog ofte ude hos kunderne. ›Pladsmæssigt set findes der mindst en tilgængelig elbilmodel på markedet, der vil kunne indrettes til elektrikerbil. ›God image/brandingværdi i elbil Maler ›Bilerne kører tættere på daglig grænse for rækkevidde ›dog ikke længere end at en væsentlig del af vognparken kunne være elbiler. ›Det kunne overvejes at beholde et par konventionelle biler. ›Bilerne hos maleren holder ofte stille en større del af dagen ›F.eks. biler holder på skift stille. ›Bilerne til de skiftende arbejdssteder behøver kun at være små varevogne eller endda personvogne, ›materialer udbringes af en større kassevogn. ›Der findes flere tilgængelige elbilmodeler på markedet, der vil kunne opfylde formålet. Skorstensfejer ›Ikke problemer med rækkevidden ›Ikke være nødvendigt at lade bilen op i løbet af dagen, ›Bilerne skal dog parkeres således, at de altid vil kunne lades op i løbet af natten. ›Biler på markedet, der kan opfylde behov ›Fordel at have elbil i indre by-miljøer ›Elbilen vil være god pga. mange start-stop og mange korte ture

12 Anbefalinger til service-erhvervene 25 MARTS 2014 ELBILERS POTENTIALE I SERVICEERHVERV 12 ›Overvej at erstatte en del af virksomhedens biler med elbiler, ikke nødvendigvis dem alle. ›Pladsmæssigt set findes der mindst en tilgængelig elbilmodel på markedet, der vil kunne indrettes som varebil til mindre serviceerhverv. ›Overvej om det er muligt at adskille mandskabskørsel og materialekørsel. Kørsel med materialer til arbejdssteder vil kunne minimeres ved planlægning, f.eks. ved at materialer køres ud med dedikerede større varevogne eller lastbiler. ›Der skal sørges for opladningsmulighed til elbiler ved parkeringspladsen om natten. Overvej om alle biler skal kunne hjemtages til private adresser. ›Undersøg om det i løbet af arbejdsdagen er muligt at lade ved offentlige ladestandere (evt. lynladning) eller ved skiftende arbejdssteder via f.eks. byggepladstavle.

13 Generelt om TCO 25 MARTS 2014 ELBILERS POTENTIALE I SERVICEERHVERV 13 ›Sammenligning af operationel leasing af biler ved forskelligt kørselsbehov ›Kilde: www.elbiler.nu august 2013www.elbiler.nu


Download ppt "Elbilers potentiale i serviceerhverv 25 MARTS 2014 ELBILERS POTENTIALE I SERVICEERHVERV 1 Elbilnetværksmøde for virksomheder arr. af Energistyrelsen og."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google