Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Økonomi- og energieffektivisering af Fredericia Kommunes vognpark Optimering af vognparken Introduktion af elbiler Økonomi- og energieffektivisering af.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Økonomi- og energieffektivisering af Fredericia Kommunes vognpark Optimering af vognparken Introduktion af elbiler Økonomi- og energieffektivisering af."— Præsentationens transcript:

1 Økonomi- og energieffektivisering af Fredericia Kommunes vognpark Optimering af vognparken Introduktion af elbiler Økonomi- og energieffektivisering af Fredericia Kommunes vognpark Optimering af vognparken Introduktion af elbiler v. Gitte Davidsen, Fredericia Kommune 1

2 Indhold i præsentationen • Baggrund • Kort om etrans • Status i aktiviteter • Status på vognparken • Hvad gør vi ? • Introduktion af elbiler • Fordele ved projektet • Ulemper/udfordringer ved projektet • Økonomisk besparelsespotentiale • Hvordan ? 2

3 Baggrund Fredericia Kommune deltager i eu-projektet etrans med sigte på at støtte introduktionen af elbiler – dels i egen vognpark, dels ved opsætning af ladefaciliteter i kommunens geografiske område. I Fredericia har første store del i dette forløb været et Transportoptimeringsprojekt – der indeholder detaljeret kortlægning af kommunens vognpark samt kørselsmønstre. 3

4 Kort om etrans etrans – et udviklingsprojekt • Målsætningen med etrans-projektet skal skabe det metodemæssige grundlag for det udviklings- og designarbejde, som skal medvirke til, at elbilen samlet set bliver en både miljømæssig og kommerciel succes i Danmark opgjort efter følgende kriterier – Udbredelse af elbiler – Miljømæssige gevinster – Udvikling af danske forretningsmuligheder med relation til elbilen • Udviklingsprojektet forløber i perioden marts 2009 - ultimo 2012 • Projektet er støttet af Region Syddanmarks Vækstforum, Den Europæiske Fond for Regional Udvikling og Erhvervs- og Byggestyrelsen. • Se mere på www.etrans.dkwww.etrans.dk 4

5 Status i aktiviteter • Projektets mål – At introducere elbiler omkostningsneutralt i Fredericia Kommunes vognpark over en 5-årig periode. • Projektets forløb – Over en tre måneders periode er foretaget en detaljeret kortlægning af kommunens vognpark, kortlægning af kørselsmønstre samt gennemgang af optimeringsmuligheder. • Resultatet – Blev et innovativt projekt der viste, at vi kan indføre elbiler og samtidig spare min. 2.2 mio. kr. på vognparken om året. 5

6 Status på vognparken • Vognparkens alder: 6

7 Status på vognparken • Udnyttelsesgrad: Antal (134 i alt) Antal kørte km.Udnyttelsesgrad 30 køretøjer0-10.000Ringe udnyttelse 36 køretøjer10.000-15.000Hmm.. kunne være bedre 33 køretøjer15.000-20.000OK 35 køretøjer20.000 og opGod 7

8 Dårlig økonomi ved lav benyttelse af vognparken Dårlig økonomi ved lav benyttelse af vognparken Baseret på konkrete data fra Fredericia Kommunes køretøjer 8

9 Hvad gør vi? Justering og effektivisering af vognparken igangsættes straks • Mindst 19 køretøjer - de dårligste – sælges (mange kører under 10.000 km/år). Køretøjer flyttes rundt (rokadeprincippet) således at de økonomiske og miljømæssige dårligste bortskaffes og der tages højde for mest effektiv kørsel (elbiler og benzinbiler i kort radius, dieselbiler i længere radius) En overordnet flådestyring af kommunens vognpark er nødvendig! • Vognparken centraliseres på Brandstationen • Der indføres flådestyring med intelligent bookningssystem • Værksted, forsikring, Falck og brændstof justeres og effektiviseres • Introduktion af energirigtig og omkostningsansvarlig kørsel jf. trafikstyrelsens anbefalinger (spar op til 20 % på brændstoffet) 9

10 Introduktion af 12 elbiler i vognparken i perioden 2011-2014 Fjernelse af 6 dårlige biler og indkøb (finansiel leasing) af 4 elbiler (2011) • Bilerne erstatter de økonomiske og udledningsmæssige dårligste • Bilerne placeres på Rådhuset, Serviceafdelingen, Genbrug og Hjælpemiddeldepotet. Bilerne finansieres med tilskud fra etrans og bilernes salgsværdi. Endvidere testes ”rokadeprincippet”. (+3) projektet (2012-2013) • Yderligere 3 elbiler implementeres i kommunens vognpark. Bilerne finansieres via besparelserne i transportprojektet samt bilernes salgsværdi. Plejen (2012-2014) • Ved indkøb af biler til plejen for allerede afsatte midler indkøbes/leases 11 biler hvoraf de 5 er elbiler Og så lige en ekstra.. • Via samarbejdsprojekt mellem Trekantområde Danmark og TRE-FOR er allerede fra 28. april 2011 stillet en elbil til rådighed for Fredericia Kommune i to år. Denne bil er tiltænkes plejen som tilvænning til kørslen i elbil. 10

11 Begejstringskampagne • Der gennemføres en begejstringskampagne således, at medarbejdere tager positivt imod ændringerne • Begejstringskampagnen igangsættes i etrans-regi, hvor Designskolen Kolding støtter med designere

12 Yderligere tiltag Delebiler og kortlægning af kørsel i privatbil • Intro af delebilsløsning. Indsættes i første omgang ved rådhus og brand til afhjælpning af de afdelinger, der har ”mistet” biler. • Kortlægning af kørsel i privat bil på arbejdet – flytning af kørsel i privat bil til kørsel i kommunal bil. • Fredericia Cykelby • Formel M projekt for rådhuset og Danmark C o Rådhus: Kortlægge kørselmønstre for pendling: hvor langt, hvorfra, hvordan (bil, tog, bus, cykel mv.) o DK C: Transportnetværk mellem virksomhederne, samkørsel, Superstoppesteder, mulighed for arbejde i toget.

13 Fordele ved projektet Økonomi o Transportprojektet peger på økonomiske fordele ved at sammenlægge flådestyring af vognparken samt ved at reducere antallet af biler. Bedre udnyttelse af vognparken o Der køres mere i de eksisterende biler. Pt. udnyttes vognparken ikke optimalt. Miljø o Bedre biler introduceres i vognparken og de miljømæssigt og økonomisk ringeste afskaffes. Branding/PR o Kommuner, Energistyrelsen, og Transportstyrelsen følger projektet med stor interesse – vi er de første med denne innovative proces. o Energiby og fokus på transport - effektivisering o Opfylder til dels krav i Energistrategi 2025 til 10% VE i transportsektor 13

14 Ulemper/udfordringer ved projektet Modstand mod samling af vognparken o Adgang til bil - er den optaget af andre ? o Fysisk, hvor er bilen når jeg skal bruge den ? Modstand mod elbiler o Kan jeg finde ud af at køre den.. ? o Rækkevidde: Kører jeg ”tør” ? o Tvivl om den miljømæssige gevinst (er elbilen miljømæssigt bedre end benzin/dieselbilerne) Finde bedste strategiske placering o Grupper af biler skal placeres decentralt – udenfor brandstationen, dels af pladsmæssige årsager, dels for at øge smidigheden og tilgangen af bilen. 14

15 Kommunens nuværende forbrug til kørsel/transport • Vedligeholdelse og serviceomkostninger 2.283.000 kr. • Brændstof 1.514.000 kr. • Øvrige omkostninger til køretøjer 4.845.000 kr. (afskrivning, renter, afgifter, forsikring etc.) • Kørselsgodtgørelse (kørsel i privat bil) 6.158.000 kr. Totalt 14.800.000 kr. NB! I dette er IKKE medregnet udgifter til tjenesterejser med tog, bus, fly, skib, taxakørsel samt leje/leasing af køretøj. 15

16 Anslået besparelsespotentiale CO 2 -besparelsen vurderes at være ca. 20 % af udledningen fra hele kommunens vognpark i alle 3 scenarier. Det kræver en nøjere analyse at kortlægge et mere præcist tal. Besparelse i følgende årBesparelse af det nuværende forbrug 20122.0 mio. kr. 20132.2 mio. kr. 20142.2 mio. kr. 16


Download ppt "Økonomi- og energieffektivisering af Fredericia Kommunes vognpark Optimering af vognparken Introduktion af elbiler Økonomi- og energieffektivisering af."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google