Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Produktivitetsfremme Skulle det nu være noget særligt?

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Produktivitetsfremme Skulle det nu være noget særligt?"— Præsentationens transcript:

1 Produktivitetsfremme Skulle det nu være noget særligt?

2 Verden er af lave Globalisering, finanskrise, Generation Y “WTF syndromet”? Kernefamiliens relevans? Og hvad med erhvervslivet? Og det kommunale Danmark? Work smarter and harder!

3 2015: Opgaven forandres markant Tid Kr./borger Udgifter Indtægter

4 Vi forlader industrisamfundet

5 Prolog – Drejers Dannelse

6 1982: Det handler om teknologi! 80erne – Danmark skal være førende på højteknologi!

7 Men, men, men … Grundfos – robotterne i kælderen Cetelco – et års implementering Henning Vestergaard, COO hos B&O:” … Anders, I 1980erne brugte vi millioner på højteknologi, vi fik ingenting ud af det og vi var skuffede …”

8 2002: Det handler aldrig om teknologi! Teknologiledelsesfeltet erkender, at de sociale konsekvenser af ny teknologi er af afgørende betydning for successen Det betyder at “ledelse af teknologi” bliver defineret og forstået som en ny disciplin indenfor ledelse Hovederkendelse – teknologi skal ændres i balance med organisation, kultur og arbejdsopgaven

9 2010: Det handler lidt om teknologi

10 2015: Handler det om teknologi?

11 Måske skulle vi bare fokusere på Produktivitet? produktivitet, mål for udnyttelse af indsatsen, fx arbejdskraft, i en produktionsproces.

12 Produktivitet handler om ledelse! Produktivitet udfordrer traditionel ledelse på en række punkter: Konstant læring - man er aldrig god nok Dynamisk stabilitet - ikke statisk. En løsning er aldrig designet færdig … Høj grad af medarbejderinddragelse - den sorte bog og den nye medarbejder Høj grad af fokus på kunden - skaber du, lige nu, værdi for kunden Respekterer ikke dualismer mellem fleksibilitet og produktivitet som vi kender dem (I Vesten)

13 Produktivitet handler om kunden! Produkivitet set fra kundens synspunkt: 1.Løs mit problem fuldt og helt/opfyld mit behov/ønske fuldt og helt 2.Lad være med at spild min tid (minimer den totale omkostning af anskaffelse – pris plus tid og besvær med at anskaffe) 3.Lever præcis hvad jeg ønsker 4.Lever værdiskabelse præcis der hvor jeg ønsker det 5.Lever værdiskabelse præcis der hvornår jeg ønsker det 6.Reducer det antal beslutninger som jeg skal tage for løse mit problem/opfylde mit behov

14

15 Innovation på det personlige plan Innovation er lig med at ændre sine grundlæggende værdier – adfærdsændring Hvor godt plejer det at gå med dine nytårsforsætter? Vi fejler med vores nytårsforsætter fordi vi ikke magter at identificere nye vaner, der er attraktive nok til at erstatte de gamle Selv ikke med kniven for struben magter vi at ændre vaner … 15

16 Innovation på organisatorisk niveau Culture beats strategy – every time! … er en anden måde at sige på, at adfærdsændring i organisationer nok er sværere end hjemme i privaten – hvor det forresten kun lykkedes meget sjældent Ledere er også en slags mennesker – og vice versa Så det er naturligt, at vi erkender at der er behov for at tale om en særlig form for ledelse – ledelse af innovation Brændende platforme dræber, de udvikler ikke! 16

17 Og det er svært fordi … 17

18 En holistisk tilgang

19 10 afbefalinger Kompleksitet signalerer kompetence Hold fast i målet for enhver pris! Fokuser alene på teknologien Lad være med at inddrage interessenterne Andres erfaringer er irrelevante Planlægning er overvurderet Glem værdiskabelse – funktionalitet betyder alt! Tvetydig kommunikation er nøglen Husk at kontroller, overvåg og straf medarbejderne Uklar forventningsafstemning og lemfældig opfølgning er altid godt

20 Spørgsmål? 20

21 Inspiration March, J., Fornuft og forandring – ledelse I en verden beriget med usikkerhed Melander, P., Det fortrængte offentlige lederskab Pink, D., A Whole new Mind Drejer, A. & Printz, L. LUK OP Normann, R., When the Map Changes the Landscape Handy, C., Gods of Management 21


Download ppt "Produktivitetsfremme Skulle det nu være noget særligt?"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google