Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afFrederikke Søgaard Redigeret for ca. et år siden
1
Virksomheden Modul 7
2
Agenda 1. Business Models – præsentationer 2. Idéudvikling - Metoder - Øvelse 3. Konceptbeskrivelse 4. Dataindsamling 5. HOME: trin 3 og 4 6. Evaluering - Postkort - Tov 7. Resumé af modul 1-6 Evt. opgave
3
Business Models Porters 5 forces SWOT og TOWS Ansoffs produkt/markeds matrix
4
HOME, trin 2: Undersøgelse Proces - teametablering - planlægning Produkt - idéudvikling - konceptbeskrivelse - research/dataindsamling
5
Idéudvikling Teknikker fra bogen: Mindmapping Kollager PO - Provocative Operations RAFO PMI-teknikken The Six Thinking Hats Eksempler på øvrige teknikker Designskolens metodekort – 62 metoder samlet af 2 forskere Proceskonsulenters værktøjsbøger
6
Mindmapping
7
Provocative Operation
8
RAFO
9
De Bonos 6 tænkehatte En seriøs leg med følgende regler: 1.Hver af de seks hatte i hver sin farve symboliserer en bestemt måde at tænke på. Alle deltagere ifører sig den samme hat og går dermed ind i samme ”tænkeboks”. 2.Når man har hatten på følger man dens spilleregler.
10
De Bonos 6 tænkehatte Farve Beskrivelse Tænk på hvidt papir. Det handler om information og data. Hvilken information er tilgængelig og hvilken mangler. Hvordan får vi fat på informationerne ? Tænk på ild og varme. Det handler om følelser og intuition. Hvad kan du lide og ikke lide. Det er tilladt at fremsætte følelser uden at skulle begrunde dem. Tænk på solskin. Gul står for sol og optimisme. Her gøres en indsats for at se positivt på tingene. Prøv at finde fordele, muligheder og gevinster Tænk på en streng dommer. Sort står for forsigtighed og kritisk vurdering. Brug den sorte hat med måde. Den kan dræbe kreativiteten. Tænk på det grønne, der gror - energi og vækst. Her er man kreativ, vender ting på hovedet, kommer med alternativer, provokationer, humor, skøre idéer og absurd logik Tænk på himlen og overblik. Bruges til at tænke over tænkeprocessen Den blå hat styrer processen og disponerer tiden, sætter ramme og sørger for opsummering, konklusion og beslutning.
12
Example: Using De Bonos Six Thinking Hats The directors of a property company are looking at whether they should construct a new office building. The economy is doing well, and the amount of vacant office space is reducing sharply. As part of their decision they decide to use the 6 Thinking Hats technique during a planning meeting. Looking at the problem with the White Hat, they analyze the data they have. They examine the trend in vacant office space, which shows a sharp reduction. They anticipate that by the time the office block would be completed, that there will be a severe shortage of office space. Current government projections show steady economic growth for at least the construction period. With Red Hat thinking, some of the directors think the proposed building looks quite ugly. While it would be highly cost-effective, they worry that people would not like to work in it. When they think with the Black Hat, they worry that government projections may be wrong. The economy may be about to enter a 'cyclical downturn', in which case the office building may be empty for a long time. If the building is not attractive, then companies will choose to work in another better-looking building at the same rent. With the Yellow Hat, however, if the economy holds up and their projections are correct, the company stands to make a great deal of money. If they are lucky, maybe they could sell the building before the next downturn, or rent to tenants on long-term leases that will last through any recession. With Green Hat thinking they consider whether they should change the design to make the building more pleasant. Perhaps they could build prestige offices that people would want to rent in any economic climate. Alternatively, maybe they should invest the money in the short term to buy up property at a low cost when a recession comes. The Blue Hat has been used by the meeting's Chair to move among the different thinking styles. He or she may have needed to keep other members of the team from switching styles, or from criticizing other peoples' points.
13
Edward de Bono har skrevet mere end 60 bøger. Oversat til dansk er: - ”Tænk kreativt: engagement, humor og perception” (Børsen 1993), - ”PO – kreativ tankemetode” (Schultz 1989) - ”Hvordan du finder en ny måde at gøre tingene på, når de gamle metoder ikke længere slår til: om brugen af lateral tænkning” (Borgen 1987) - ”Tænk på en ny måde” (Børsen 1981). Øvrige gode værker ”Six Thinking Hats” (Penguin 2000) og ”I am right – you are wrong: from rock logic to water logic” (Viking 1991) Læs De Bono
14
Øvelse i idéudvikling Brug de seks tænkehatte til ”seriøs leg”: Hvert gruppemedlem tager samme hat på og går dermed ind i samme ”tænkeboks” Lad hattene tale i følgende rækkefølge: Stil spørgsmål til inspiration Hver hat har 4 minutter – følg hattens regler Projektlederen bærer hele tiden den blå hat Skriv gruppens gode idéer ned og præsenter dem !
15
Øvelse i idéudvikling (fortsat) Find gode idéer til fortsat at gøre det attraktivt at bo i den lille by, Aberdabei, efter at busforbindelserne til den større by er blevet reduceret fra 5 til 2 gange dagligt. Aberdabei har 3000 indbyggere, en lille daglivarebutik og en mindre skole.
16
HOME, trin 2 1 3 2
17
Konceptbeskrivelsen Konceptbeskrivelsen (si 103) Konceptets navn Overordnet idé Hvad skal produktet bruges til ? Hvad skal produktet indeholde ? Hvordan skal det udformes/ designes (suppleret af skitser og illustrationer)? Hvilket ”tomrum” /behov skal produktet udfylde ? Projektbeskrivelsen (si 59) Projektets motivation Formål og resultater Mål og afgrænsning Projekt koncept og udviklingsmetode Tidsplan og deadline Organiseringøkonomi og ressourcer
18
Konceptbeskrivelse Eksempel: ”Bare drej på rattet” Idé: underholdende netbaseret undervisnings- forløb for køreskoler Brug: typisk hjemme Indhold: teori og spil Udformning/design: stregtegninger i klare farver Behov: teoriundervisningen skal gøres mere attraktiv og få flere til at bestå teoriprøven
19
Research/dataindsamling - for at afdække konteksten Kvalitative metoder Gruppe/personlige interviews Dialog Ikke standardiseret Ustruktureret Åbne spørgsmål Tidskrævende Går i dybden Forståelsestilgang Kvantitative metoder Rundspørge interview Spørgeskema Standardiseret Struktureret Lukkede spørgsmål Mindre tidskrævende Giver overblik Forklaringstilgang
20
Research/dataindsamling (fortsat) - for at afdække konteksten Spørgeskema: Brug tid på at finde de relevante spørgsmål formuleret på den rigtige måde i den rigtige rækkefølge med de rigtige svarmuligheder Se si 108-109
21
Research/dataindsamling (fortsat) - for at afdække konteksten Fokusgrupper Observationer Cultural probes og dagbøger Dataindsamling fra sociale medier Big Data Vælg repræsentative respondenter
22
Research/dataindsamling (fortsat) Validitet og verifikation Validitetstest undersøger om resultatet dækker den problemstilling, der skulle undersøges Verifikation vil vise om dataene er pålidelige
23
HOME, trin 2 Dokumenter Kapitel 7 in denne bog: 4 1 3 2
24
HOME, trin 3: Design Vurdering af igangvær. arbejde Problemløsning Produkt aktiviteter: informations design, interaction design præsentation design
25
Problemløsningsteknikker
26
HOME, trin 4: Realisering Proces aktiviteter Styre produktionsholdet (outsourcing) Styre færdig- gørelsen(SCRUM) Sign-off og evaluering Produkt aktiviteter Lyd, video,grafik ……..
27
Ledelse i realiseringsfasen Gode råd: Tæt kontrol og opfølgning på plan og aktiviteter Synliggør alle planer incl. underleverandørens Synliggør deadlines og aktiviteter (kritisk vej) Planlæg flere møder med klar agenda på faste tidspunkter
28
Stående møder
29
Eksempel på konsekvenser ved små ændringer Eksempel si 183 i bogen Hvilken løsning ville du vælge ?
30
Resume af modul 1-6
31
HOME
32
Jerntrekanten
33
Udviklingsmetoder 4 paradigmer (historiske standpunkter)
34
Interessenter / Stakeholders
35
Stakeholder potential graph
36
Stakeholder Potential and attitude Cube
37
Interessenters motivation til at bidrage Theory of Planned Behaviour (TPB) Interessenter tager deres beslutning om at bidrage på basis af en vurdering af: Forventede konsekvenser Hvad andre tænker Mulige forhindringer
38
Strategier og taktikker for styring af interessenter Proaktiv eller reaktiv strategi Samarbejds- eller magtbaseret taktik
39
Leader or Manager ?
40
HOME step 1, Foranalyse
41
3 vigtige processer
42
Projekt organisation Pure LinePure Project
43
Projekt organisation MatrixIntern organisation
44
Projekt organisation
45
Team relaterede succesfaktorer: En stærk vision En præcis projektbeskrivelse Entusiastiske team medlemmer Klar ansvarsdeling og gensidig respekt Udviklings/lærings- mulighed for hvert medlem af teamet Team udvikling En vedkommende proces for individuelle team medlemmer Positive forventninger til projektet i organisationen Tilstrækkelige ressourcer Topledelsens bevågenhed Realistisk deadline uden plads til slack En stærk projekt kultur At projektet er sjovt og involverende
46
Teametablering: Belbins 9 roller
47
Ifølge Belbin har et team størst potentiale, hvis det har: De 9 forskellige roller repræsenteret En Koordinator eller opstarter som teamleder Kun én idémand Jævnfordeling af de 9 roller i en 6 personers gruppe Overensstemmelse mellem den enkeltes job og rolle Stabile, ektroverte træk – altid godt ! Gensidig respekt for forskelle og komplementaritet
48
Big five
49
Big Five test
50
Meyers-Briggs Type Indikator Free test from Jobindex – example
52
WBS (work breakdown structure) Source: Fundamentals of Project Management by Joseph Heagney
53
Netværksplanlægning og kritisk vej
54
Fra WBS til netværksplan Source: Fundamentals of Project Management by Joseph Heagney
55
Netværksplanlægning – kritisk vej (Aktiviteter der, hvis de forsinkes, forsinker det hele )
56
Fra netværksplan til Gannt kort
57
Planlægning med begrænsede ressourcer Schedule with resources overloaded Schedule using float to level resources
58
Top down tidsestimering anbefales Tommelfingerregel: 1/3 analyse og design 1/3 realisering 1/3 test
59
Projektplan - eksempel
60
Planlægning af testaktiviteter
61
En mere sikker tilgang
62
Risikohåndtering (bageopskrifter) 1 2 3 4 5 6 7 8
63
SCRUM overblik
64
Scrum rammen Product owner Scrum Master Team Roller Sprint planning Sprint review Sprint retrospective Daily scrum meeting Møder Product backlog Sprint backlog Burndown charts Artefakter
65
Roller I SCRUM Product Owner Definerer og prioriterer Maksimerer værdi (ROI) Accepterer eller forkaster Scrum Master Ansvarlig for at overholde SCRUM regler Fjerner forhindringer Sikrer samarbejde Skærmer teamet En tjener for teamet
66
SCRUM Daily meeting – en del af SRUM SCRUM på 2 minutter:
68
Projektstyringsværktøjer fordi: projekter producerer dokumenter
69
Dokumenterne i HOME
70
HOME, trin 2 Dokumenter Kapitel 7 in denne bog: 4 1 3 2
71
Eksempler på værktøjer Basecamp – online platform-timereacking Google Docs – online officepakke til private Dropbox – avanceret fildeling Evernote – delevenlig notesbog Trello – interaktiv opslagstavle Podio – skrivebord + professionel facebook
72
Sammenligning af værktøjer
73
Lidt mere SWOT
74
Eksempel på skema til selvevaluering og evaluering af andre afdelinger fra Honeywell (firma for bygningsautomati)k. Kilde: Marketing Management 12e by Philip Kotler and Kevin Lane Keller
75
Eksempel på en komprimeret SWOT analyse for en lille internet virksomhed StyrkerSvagheder Lave lønninger og lave øvrige omkostningerNuværende arbejdsbyrde er for stor Hurtig respons på ændringer i markedetProjektplanlægning er ikke-eksisterende Ikke-hierakisk organisation betyder hurtige beslutninger Manglende ekspertise på visse områder MulighederTrusler Større markedsandelLav loyalitet blandt freelancere Konvertere eksisterende produkter til nye markeder Større konkurrenter får normalt den største markedsandel Høj pris på teknologiske investeringer Oversat fra ”The Marketing Framework” af Poul K. Faarup and Jacob Aabroe
76
Handlingsplan for lille internetvirksomhed STYRKER: hold det lave lønniveau evt. ny aflønningsform med performancebaseret bonus Svagheder:indfør projekplanlægningssystem og hold fast i at anvende det Muligheder:test nye markeder med eksisterende produkter Trusler:inkluder freelancere via et performance- baseret bonussystem
77
En personlig SWOT analyse Styrker Professionelle og personlige egenskaber Viden Erfaring Uddannelse Personlige styrker Professionelle og personlige egenskaber Viden Erfaring Uddannelse Personlige styrker Svagheder Hvad du skal udvikle Mangel på viden Mangel på erfaring Mangel på uddannelse Mangel på …… Hvad du skal udvikle Mangel på viden Mangel på erfaring Mangel på uddannelse Mangel på ……
78
Muligheder PESTEL Markeds trends Netværk Kurser – ny viden PESTEL Markeds trends Netværk Kurser – ny viden Trusler PESTEL Konkurrenter med bedre kompetencer PESTEL Konkurrenter med bedre kompetencer En personlig SWOT analyse
79
Swot konfrontationsmatrix
80
Opgave: Dan grupper og lav en SWOT analyse af et firma efter eget valg. Kom derefter med forslag til en handlingsplan.
81
Opgave - Outsourcing Du er leder af et stort dansk multimedieprojekt og I er nået til realiseringsfasen (trin 4 i HOME) Du har justeret tidsplanen og fundet ud af at du risikerer at projektet bliver forsinket med 5 uger fordi interaktionsdesignerne har for meget at se til. Du har mulighed for at få arbejdet gjort i Indien Hvilke overvejelser gør du dig ?
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.