Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Idé-generering. Idéudvikling En fast økonomisk ramme En fast tidsmæssig ramme Et fast eksamenskrav En fast dramaturgi Nytænkning – et konkurrenceparameter.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Idé-generering. Idéudvikling En fast økonomisk ramme En fast tidsmæssig ramme Et fast eksamenskrav En fast dramaturgi Nytænkning – et konkurrenceparameter."— Præsentationens transcript:

1 Idé-generering

2 Idéudvikling En fast økonomisk ramme En fast tidsmæssig ramme Et fast eksamenskrav En fast dramaturgi Nytænkning – et konkurrenceparameter Der er ingen færdige idéer

3 Nytænkning Erfaring er nødvendigvis tilbageskuende Alle historier er fortalte At skifte spor i tankeprocesser At sprænge rammer Intertekstualitet kan bruges originalt Edward de Bono

4 Mindmapping En visuel og grafisk proces En ikke-lineær proces

5 Mindmapping Brug mindst A3-papir Emnet skrives midt på papiret - måske er det allerede præmissen Nøgleord rundt om emnet Tegn forbindelser til centrum med hovedgrene og bigrene Brug farver til at gruppere og fremhæve Tegn små symboler og metaforer Vær visuel og ikke kun verbal

6 Mindmapping Øvelse (varighed 20 minutter): Lav et mindmap ud fra præmissen ”Kærlighed gør blind” med henblik på at generere en idé til en film.

7 Provocative Operation Spring fra et tankemønster til et andet Fremprovokere idéer vha. groteske, ulogiske og overdrevne udsagn, der dog er relaterede til emnet. F.eks. ”Idégenerering lykkes kun, hvis mænd ikke må sige noget i 10 minutter!!”

8 Random Input Et tilfældigt input smides ind i gruppen – enten billede, ord, lyd, smag eller lugt. Gruppen associerer frit over dette input, og alle associationer skrives ned. De bedste associationer udvælges og markeres. Force to fit: Disse associationer tvinges til at tilpasse sig opgaven, dvs. en filmidé.

9 PMI-teknikken Evalueringsmetode til at vurdere de fremkomne idéer: P står for Plus: de gode punkter M står for Minus: de dårlige punkter I står for interessante punkter.

10 The Six Thinking Hats Udviklingsholdet tænker med kun én hat på ad gangen: Den hvide hat Den røde hat Den sorte hat Den grønne hat Den blå hat Den gule hat

11 The Six Thinking Hats Den hvide hat: Information Hvilke informationer har vi? Hvilke informationer skal vi bruge? Hvilke spørgsmål skal vi stille? Hvordan skaffer vi de mangelnde informationer?

12 The Six Thinking Hats Den røde hat: varme og ild Følelser og intuition Ingen begrundelser Darlings

13 The Six Thinking Hats Den sorte hat: fare og forsigtighed Udpeger risici Peger på hvorfor noget ikke vil virke Overjeg’et Dræber darlings

14 The Six Thinking Hats Den grønne hat: vækst, energi og liv Forslag, nye idéer og alternativer Modifikationer og variationer Kreativitet

15 The Six Thinking Hats Den blå hat: organisering af selve tænkeprocessen Hvad er det næste vi skal gøre? Hvad har vi opnået indtil nu? Disponere Sætte milepæle Opsummere

16 The Six Thinking Hats Den gule hat: solskin og optimisme Finder målrettet muligheder, værdier og fordele ved et forslag Hvad er godt ved dette? – også selv om vi ikke kan lide forslaget. Hvor er fordelene? Hvem kan få noget ud af fordelene? Hvad er fordelenes værdi?

17 Det kreative rum Udsæt bedømmelsen – alle input vurderes til sidst Det er tilladt at lyve Åbenhed i gruppen – lukkethed mod den ydre verden Intet hierarki – alle er lige i gruppen Værn om naive forslag og dumme spørgsmål Alle forslag er gruppens. De har ingen ejermand Ingen afslutning uden først at foretage en seriøs evaluering.

18 Litteratur Marie Christensen og Louise Harder Fischer: Udvikling af multimedier, Ingeniørens Forlag, Kbh. 2003 Edward de Bono, Six Thinking Hats, Penguin, Harmondsworth 1985


Download ppt "Idé-generering. Idéudvikling En fast økonomisk ramme En fast tidsmæssig ramme Et fast eksamenskrav En fast dramaturgi Nytænkning – et konkurrenceparameter."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google