Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Energirigtig bygningsrenovering - Elselskabernes indsats Ingeniørforeningen 20. marts 2007 Konsulent Ulrich Bang.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Energirigtig bygningsrenovering - Elselskabernes indsats Ingeniørforeningen 20. marts 2007 Konsulent Ulrich Bang."— Præsentationens transcript:

1 Energirigtig bygningsrenovering - Elselskabernes indsats Ingeniørforeningen 20. marts 2007 Konsulent Ulrich Bang

2 Indhold Muligheder og barriere Elselskabernes indsats Fremtidens løsninger

3 Muligheder og barriere - Hvorfor fravælger kunderne varmebesparelser? Tror ikke det kan betale sig Mangler troværdige og konkrete løsninger Har p.t. ikke økonomi til det Finansiering er et problem ”Jeg har ikke fået mig taget sammen” Det tager for lang tid mm. Vil hellere bruge penge til noget andet

4 Muligheder og barriere - Hvad ønsker kunderne? Konkrete tilbud sammen med energimærket 39% interesserede eller meget interesserede (31% ikke interesserede) Troværdige tilbud 41% vil vurdere energiselskabernes tilbud som troværdige eller meget troværdige (14% negativt) Selskabernes involvering vurderes positivt 42% vurdere energiselskabernes tilbud som positive eller meget positive (14% negativt) Ønsker offentlighed om energimærket Under 15% anser ikke offentlighed om energimærket som positivt

5 Muligheder og barriere - Hvilke krav stiller kunderne? Begrænset investeringsvillighed Under 20% er villig til at investere mere end 30.000 kr. i energiforbedringer Krav om kort tilbagebetalingstid Kun 13% acceptere en tilbagebetalingstid på over 6 år

6 Muligheder og barriere - Hvad siger selskaberne? Barriererne hos den enkelte forbruger/segment i fokus Væk med generelle barriereantagelser (øko. rationalitet) Fokus på ”realiseringsvillige” kunder Tid, økonomi, andre ressourcer, beslutningskapacitet osv. Kundernes motiv er underordnet - det er besparelsen som tæller Kontaktomkostninger til kunderne afgørende Hvert skridt koster – behov for partnerskaber Risikohåndtering bliver mere afgørende Sikring af dokumentation, realisering, synergier osv.

7 Muligheder og barriere - Hvad siger de øvrige aktører? ?

8 Elselskabernes indsats - Anvendte metoder og virkemidler Rådgivningsydelser Finansiering og lånevirksomhed Energilån og 3. parts finansiering Økonomisk tilskud til fremme af realiseringen Performance contracting, salg af energitjenester, kobling af salg af energi og energieffektiviseringer Salg af udstyr og energirigtige løsninger Partnerskaber og samarbejder med installatører, detailhandel, producenter og andre aktører

9 Der ydes et tilskud til alle former for reelle energisparetiltag på 10 øre pr. sparet kWh til kunden, som fratrækkes på fakturaen, samt 10 øre pr. kWh til det udførende firma. Se pressemeddelelsen anden steds i avisen Korsør Forsyning A/S Lilleøvej 3 4220 Korsør tlf. 58 36 25 00 fax. 5836 25 01 Direkte til Axel Olsen tlf. 58 36 25 32 - e- mail: aio@korsoerforsyning.dk Kontakt Korsør Forsyning A/S eller en af vores samarbejdspartnere for nærmere oplysninger. VVS- installatører: Tårnborg Smed & VVS Tlf. 58 38 01 67 Timmermann Service og VVS Tlf. 30 53 35 20 JK VVS ApS Tlf. 58 38 43 46 Tranderup VVS Tlf. 21 82 35 55 Henrik Jensen Tlf. 58 38 02 55 Stjerneservice Tlf. 58 35 19 18 Vestsjællands olie- & gasservice Tlf. 40 84 57 82 El- installatører: El Plus Tlf. 58 37 27 69 El Gruppen Tlf. 58 37 44 84 Multi Electric Tlf. 58 35 18 00 Tømrere: Korsør Maskinsnedkeri Tlf. 20 73 35 25 Tømrerfirmaet TSH Tlf. 20 89 79 80 Elselskabernes indsats - CASE: Tilskud fra Korsør Varme A/S og Elnet A/S

10 Elselskabernes indsats - Aktiviteter i fællesskab Indsats for varmebesparelser udpeget som centralt indsatsområde Planlægning af landsdækkende aktiviteter Markedsplads for energispareprojekter Kun reelle energibesparelser (branchens vejledning for god forretningsskik for energispareprojekter) www.energisparemarked.dk eller www.danskenergi.dk www.energisparemarked.dkwww.danskenergi.dk

11 Løsningen - Energimærket på huse er ikke midlet… endnu Energimærkningsordningen har stort potentiale…. men giver ingen realiserede besparelser Årlig omkostning ca. 120 mio. kr. 40.000 mærker af 3.000 kr. 476 kWh pr. mærke Gennemsnit mer-besparelse pr. mærke i forhold til ikke- mærkede huse (kilde: Evaluering af energimærkningsordningen, COWI feb.2001) Virkemiddelomkostning 6,30 kr./kWh

12 Løsningen - Behov for nyorientering af energimærkerne Energimærket skal være: Troværdigt Tilgængeligt Efterfulgt af konkrete tilbud til boligejeren Energimærkets plan skal offentliggøres, så der kan udvikles konkrete tilbud målrettet enkelte kunder Boligejere er allerede beskyttet mod markedsføring, dørsalg mm. ”Bilsyn på boligen” Energisyn hvert 5. til 20. år og ikke et mærke ved salg. Køber af ydelsen bør også være den som skal bruge informationen til investeringer i boligen Frekvens afhængig af energistandard

13 Løsningen - Hvad skal der til? Viden om hvor vi skal vi sætte ind? Findes i de eksisterende energimærker og analyser Boligejernes viden om mulighederne Ændring af energimærket på bygninger Udvikling af konkrete tilbud til kunderne Behov for bredt samarbejde Markedsføring af tilbud til kunderne Image, presstige, symbolværdi mm. Bredt samarbejde er afgørende for succes Udfordringen er ikke konkurrencen om at lave energirenoveringer, men at få udviklet et marked

14 Spørgsmål? Ulrich Bang Dansk Energi ub@danskenergi.dk Tlf.: 35 300 943 Mobil: 25 291 943


Download ppt "Energirigtig bygningsrenovering - Elselskabernes indsats Ingeniørforeningen 20. marts 2007 Konsulent Ulrich Bang."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google