Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Århus Kommune Socialforvaltningen Møde i Socialudvalget 11. november 2010 Tilsyn.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Århus Kommune Socialforvaltningen Møde i Socialudvalget 11. november 2010 Tilsyn."— Præsentationens transcript:

1 Århus Kommune Socialforvaltningen Møde i Socialudvalget 11. november 2010 Tilsyn

2 Århus Kommune Socialforvaltningen Ændring af tilsynskoncept - baggrund Ændring af grundlag, herunder lovændringer bl.a. ”Barnets reform” De indhøstede erfaringer fra ca. 350 gennemførte tilsyn Inspiration fra deltagelse i projekt ”Anbringelser i trygge rammer – styrk det driftmæssige tilsyn”

3 Århus Kommune Socialforvaltningen Nyt tilsynskoncept - baggrund Ændringer af grundlaget for tilsyn, her- under lovændringer i forbindelse med ”Barnets reform”. De indhøstede erfaringer gennem tre til fire år, med ca. 350 gennemførte tilsyn. Inspiration fra deltagelse i Servicestyrelsens projekt ”Anbringelser i trygge rammer – styrk tilsynet”.

4 Århus Kommune Socialforvaltningen De væsentligste ændringer Alle tilbud får et årligt uanmeldt tilsyn. I dag er det 25 %. Alle tilbud får hvert andet år et varslet tilsyn. I dag er det hvert år. Endnu mere fokus på tilbuddets pædagogiske praksis, herunder mål og metoder.

5 Århus Kommune Socialforvaltningen …ændringer fortsat Tidsfrister for udarbejdelse af tilsyns – rapporter og tilbuddenes tilbagemeldinger herpå. Mulighed for at lade udtalelser og redegørelser fra blandt andet samarbejdspartnere indgå i tilsynet.

6 Århus Kommune Socialforvaltningen Redegørelse om Socialforvaltningens tilsyn Redegørelsesperioden er fra 1. april 2009 til udgangen af 2009. Fremtidige redegørelser vil følge kalenderåret. Fremtidige redegørelser vil blive fremlagt inden udgangen af april det efterfølgende år.

7 Århus Kommune Socialforvaltningen Hvad kendetegner Socialforvaltningens tilsyn Fokus på helheder i tilbuddet, herunder etik og værdier Opmærksomhed på såvel problemstillinger som udviklingspunkter Brugere, pårørende, medarbejdere og ledelse søges inddraget Tilsynet søges gennemført som dialog med ovennævnte parter Mindre problemer søges løst inden de bliver til større problemer Ledelse og medarbejdere skal medvirke til at give et retvisende billede af tilbuddet. Tilsynsenheden er ikke tilknyttet driftsenhederne

8 Århus Kommune Socialforvaltningen fortsat Tilsynet gennemføres både som varslede- og uanmeldte tilsyn Der tilstræbes systematik og ensartethed, ved brug af fælles koncept og checklister Tilsynsrapporter på Århus Kommunes Hjemmeside

9 Århus Kommune Socialforvaltningen De gennemførte tilsyn Antallet af selvstændige tilbud er fra 2008 til 2009 reduceret fra 64 til 53 (på grund af sammenlægninger). Det samlede antal enheder/afdelinger er ca. 250 Der er gennemført tilsyn ved 45 af disse tilbud (i alt ca. 200 enheder/afdelinger) 45 varslede tilsyn 3 uanmeldte 14 specifikke tilsyn

10 Århus Kommune Socialforvaltningen Hvad siger tilsynsrapporterne Generelt er der tale om velfungerende tilbud, der løser opgaverne tilfredsstillende Der er i 2009(2008) ikke givet påbud(2 påbud) ingen henstillinger(2 henstillinger) 49 anbefalinger(73 anbefalinger)

11 Århus Kommune Socialforvaltningen Tidligere anbefalinger Administration af brugermidler Medicinadministration Brugeindflydelse Samarbejde med pårørende Kun ganske få af 2009 anbefalingerne vedrører disse punkter

12 Århus Kommune Socialforvaltningen Godkendelse af private tilbud Beligenhedskommunen godkender private tilbud som generelt egnede  Godkendelse af organisation (som fond, som selskab eller enkeltmandsvirksom- hed)  Godkendelse af pædagogiske metoder og målsætninger

13 Århus Kommune Socialforvaltningen ….fortsat  Godkendelse af fysiske rammer, der skal understøtte målsætning og metode  Godkendelse af budget, der er grundlag for opholdsbetaling  Godkendelse af den samlede personale- gruppes personlige og faglige kvalifika- tioner

14 Århus Kommune Socialforvaltningen Godkendelsen som en proces Flere samtaler med stifter/kommende leder Stifter udarbejder projektbeskrivelse Forslag til budget CV på stifter/leder og medarbejdere Udkast til vedtægter Ejendomsøkonomi eller lejekontrakter

15 Århus Kommune Socialforvaltningen Herudover indhentes/undersøges Børne- og straffeattester Skatteoplysninger Helbredsforhold Evt. tidligere godkendelser/ansøgninger Dokumentation i forhold til planlov landzonetilladelse m.v.


Download ppt "Århus Kommune Socialforvaltningen Møde i Socialudvalget 11. november 2010 Tilsyn."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google