Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Vonsild Skole Det nære og naturlige næste skridt.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Vonsild Skole Det nære og naturlige næste skridt."— Præsentationens transcript:

1 Vonsild Skole Det nære og naturlige næste skridt

2 Faktaboks Vonsild Skole Alder: 55 år – (1960) Antal elever: oktober 2014: 537 elever Elevtalsudvikling: 2006: 347 - 2009: 385 – 2012: 429 Struktur: Hovedskole: 2-sporet skole 0.-9. Klasse.) Indskoling: 0.-2.kl., Grøn aula: 3.-6. Klasse, Blå aula 7.-9. Kl. Specialcenter Vonsild: 40 elever Personale: 81 ansatte www.vonsild-skole.kolding.dk

3 Hvorfor Vonsild Skole? - Fordi vi er bedre – eller mindst lige så gode - fordi vi skal og vil udvikle os. - Fordi vi gennem de mange år har opbygget en super skolekultur og ansat kompetente og engagerede medarbejdere. - Fordi vi har tæt og stadigt udviklende samarbejde med børnehave(r) og tæt samarbejde med SFO - Fordi jeres børn skal gå i skole i nærområdet – klassekammerater = legekammerater i fritiden - Fordi vi har en faglighed og ambitioner, der matcher nogle skoler og slår mange andre - Fordi vi inkluderer ikke alle – men flere elever! - fordi vi er i balance, bevægelse og er med til at designe skolelivet - super overleveringsforløb med børnehaven ind i skole og SFO

4 Vonsild Skole Hvad vægter vi? God opførsel God trivsel God form super læring plads til (næsten) alle inklusion

5 Klare forventninger og krav til elevers opførsel og sprog Tydelig skolekultur Tydeligt formulerede ordensregler – og opfølgning på samme Tidlig, konsekvent og effektiv indsats over for overskridelser, manglende trivsel, mobning etc. Klare udmeldinger om forventninger til forældre Betydelig men afgrænset forældreindflydelse: Skolen og eleverne på banen – forældrene på tilskuerpladserne www.vonsild-skole.kolding.dk God opførsel Men vi har også elever, der ikke altid opfører sig ordentligt……………………..

6 Årlig trivselsundersøgelse Elevplaner indeholder trivselsdel Tidlig og konsekvent indgriben over for mobning ”Bedre Venner” – Venneklasser 0.-5. Kl., 1.-6.kl. osv. – og : GLO+4. Kl. Legepatrulje i frikvarterer Fællessamlinger Behovsstyrede skole hjemsamtaler Tæt indskolingssamarbejde mellem skole og SFO – lærer og pædagog ”Godmorgen – Skole” for alle elever – og forældre med noget på hjertet Et samlet støttecenter (RUC), der tager sig af alle elever og klasser i udfordringer www.vonsild-skole.kolding.dk God Trivsel Men vi har også elever, der ikke altid har det godt, også konflikter og en sjælden gang imellem elever, der mobbes…………

7 Skolens profil: Sundhed, bevægelse og trivsel – mod bedre læring Team Danmark idrætsskole siden 2008 DGI – profilskole fra 2015/2016 Ny skolereform – bevægelse hver dag Madordning – frisk drikkevand – og ingen kage, slik og sodavand! – heller ikke på fødselsdage! Bevægelsesvenlige fysiske rammer – hal, minihal, boldbaner, multibane, legepladser God form sundhed og idræt Men vi har også elever, der vejer lidt for meget og bevæger sig alt for lidt……

8 Super læring - Glidende overgang og 0. klasse opstart som overgangsår fra mest leg til mest læring - Udfordringer til alle: - differentiering – Nærmeste udviklingszone - holddannelse - Lodret læsestart – også for de dygtige! - Lodret matematik – 2 lektioner om ugen - Målrettet undervisning – baseret på test og evalueringer (elevplaner) - ny skolereform med skoledag til 14 (lektiehjælp) …og i hele skoleforløbet: - højt fagligt niveau – kompetente undervisere med linjefag (også en attraktiv skole for lærere og pædagoger) - gode til flotte faglige resultater i forhold til skolens elevgrundlag www.vonsild-skole.kolding.dk og vi har også plads til elever, der har det svært fagligt og lærer langsomt……….

9 Kolding Kommune Skal de bare lege… skal de ikke lære at læse…..? Og jo de skal også lære at læse og det er vi faktisk også ret gode til

10 Kolding Kommune Hattie: Synlig læring

11 Kolding Kommune Læringsmålsstyret undervisning Fra undervisning til synlig læring

12 0.-2. klasse

13 Skoleklar – hvad skal barnet kunne??? Læse, stave og regne? – nej, det klarer vi! Stikord: - fylder 6 år i skolestartsåret – eneste krav Vi håber/forventer, at jeres barn: - viser begyndende interesse for skole og læring - er ”klar” til næste udviklingsskridt - opfører sig ordentligt og taler ordentligt – ellers hjælper vi - er rimeligt selvhjulpen – tøj, sko, bad mm. - ved – og har oplevet – at de voksne bestemmer - forstår et ja, et nej – og et måske - har mødt omsorg – men også ordet ”pyt” ….og så øver vi os konstant på, at skolen også er børneklar…………..

14 Kolding Kommune

15 Glidende overgang SFO-hverdag 1.Hvorfor Glidende overgang? 2.Fakta om Glidende overgang 3.Kort intro til hverdagen i SFO 4.Mere info – introaften i marts 2015

16 Kolding Kommune GLO – læringsmål og tegn på læring MålLæringsmålTegn på læring At skabe tryghed for Jeres børn ved at de lærer nogle faste voksne fra SFOen og - i løbet af perioden - de to børnehaveklasseledere at kende Lære personalet fra skolen at kende Henvender sig trygt til GLO/SFO indskolingens personale En tryg start –kende skolens rammer: Børnene får deres eget basislokale, og i takt med at vi vurderer, børnene kan klare opgaven, udvides de fysiske rammer stille og roligt, så de er velkendte for dem ved skolestart Eleverne lærer skolens område at kende. Eleverne kan finde rundt på skolen Orienteringsløb - skattejagt Kende skolens og skolelivets regler De gældende regler for skolen præsenteres - og gentages mange gange - for børnene, så også reglerne er velkendte ved skolestart Eleven kender skolens regler Eleven kan agere efter skolens regler Eleven viser med sin adfærd at han/hun kender skolens regler. Fx eleven opholder sig på aftale legeområder og går på gangen.

17 Kolding Kommune GLO mål – læringsmål og tegn på læring

18 Kolding Kommune Dagligdagen i GLO Åbner 6.30 Fællesrummet til 7.30 derefter i GLO 8.30 grupper Frugt, arbejdsopgaver, besøg på skolen, ture, gymnastiksal og meget andet 11.20 spisning 11.40-12.00: Pause med indskolingen* 12.00-14.00 Udetid 14.00: SFO tid* * overgangsordning for de nye

19 Kolding Kommune Fra børnehave til GLO til skole GLO: 3 basisgrupper – med en pædagog og en pædagogmedhjælper i hver. Personale fra SFO/skole sikre sammenhæng i skole og SFO start. To skift – 5-6 uger i gruppen. Systematiske observationer på eleverne mhp. klassedannelse Skole: Opstart i 0.a og 0.b august 16

20 Kolding Kommune SFO – praktisk information Vi er kommende skoleår normeret til 127 børn. Pr. 1. november 2015 er vi 142 børn. Priser kommende skoleår: 1379 kr. om måneden. Juli betalingsfri. Åbningstider: 6.30-17.00 mandag-torsdag og 6.30- 16.00. Ferie: SFO har som udgangspunkt åbent alle feriedage undtagen Grundlovsdag og Juleaftensdag. Der tilbydes pasning i form af behovs åbent på Brændkjærskolen. i skoleåret 2015/16. : Fredagen efter Kr. Himmelfart 2016. Og uge 28-29 I skoleåret 2016/17 D. 27.-30. december 2016. De tre hverdage før påske 2017. Fredagen efter Kr. Himmelfartsdag 2017 og uge 28-29 2017.

21 Kolding Kommune En typisk dag i SFO 14.00 indtjekning, frugt og boller 14.10-16.00: aktiviteter

22 Kolding Kommune En aktivitetsplan:

23 Kolding Kommune Hvorfor SFO

24 Kolding Kommune PLANEN datoAnsvarligHvem deltager Forældremøde i børnehaven5-11-15 BE,KR,LG Indskrivning7-1-2016PN,BE,KR,LG,TK Overleveringsmøde kategori 1 ( med forældre) 9.+16./3 2016 kl 14-17 1 bhv kl leder, 1 GLO pæd, en leder Overleveringsmøde med forældre kategori 2+3 7-3-2016 kl 8.30-11.30 GLO pædagoger + en leder GLO pæd besøger BørnehavenMhp. gruppeetableringGLO pæd Forældre-børnemøde29-3-2016 kl 17-19 Hele SFO personalet + ledelsen Besøg fra børnehaverne30-3-2016 kl. KB,VM,BP Start GLO1-4-2016 GLO personale, ledelsen


Download ppt "Vonsild Skole Det nære og naturlige næste skridt."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google