Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afSteffen Toft Redigeret for ca. et år siden
1
Kan man evaluere leg? Anne Kjær Olsen Områdechef, EVA Pædagogiske Konsulenters Landskonference 2012 Nyborg, 18. april 2012
3
Leg kan godt dokumenteres og evalueres, men vi skal tænke os om når vi gør det LEG EVALUERING
4
Oplægget Leg Læring Legende læring Evaluering og måling Evaluerings- cirkle n Tilpassede evaluerings- former 1. spor 2. spor
5
Hvad er leg? Kendetegn ved leg: -”som om” -Uforudsigelighed -Symbolske, kommunikative og aspekter -Proces -Børns oplevelse af glæde og mening -Kropslig form -Skaber forbindelse til andre børns livsverdener
6
Leg er vigtigt FNs Børnekonvention, artikel 31: RETTEN TIL AT LEGE Amerikanske børnelæger: LEG ER SUNDT
7
Hvorfor er legen interessant? Legen er moderne Udvikling og læring i front vs. omsorg, leg og barndom i baggrunden? Forskningsmæssigt nyt fokus på leg
8
Hvad siger forskningen om leg? Vi har brug for et integreret syn på leg og læring Der er stort potentiale for læring i legen, og for leg i læringen Samtidig er det vigtigt at fastholde et børneperspektiv Kilde: Ingrid Pramling Samuelsson m. fl.
9
Læring i dagtilbud Fra pasning til læring Pædagogiske læreplaner Dokumentation og evaluering
10
Hvad er læring? Forskellige opfattelser Kognitive og ikke-kognitive færdigheder
11
Formbundne samspil Eksplorative samspil Fortællende samspil Legende læring?
12
Evaluering og måling Evaluerings -cirklen Tilpassede evaluerings- former 2. spor
14
Evalueringscirklen Evaluerings- spørgsmål Dokumentati on (planlægning og indsamling) Vurdering og opfølgning
15
Meningsfuld evaluering synliggør erfaringer igangsætter læreprocesser skaber udvikling i det pædagogiske arbejde etablerer fælles billeder og et mere præcist sprog
16
Evaluering og dokumentation Evaluering = Dokumentation EvalueringDokumentation
17
Evaluering er … en undersøgelse der tager udgangspunkt i et eller flere spørgsmål til fortidig eller nuværende praksis + dokumentation, der belyser spørgsmålet (dokumentationen kan have mange former) + en vurdering af hvordan spørgsmålet/spørgsmålene kan besvares på grundlag af dokumentationen
18
Evaluering af leg…
19
Læringshistorier
20
Forståelsen bag læringshistorier Læring sker i samspilFokus på barnets styrker Udviklet i New Zealand - Margaret Carr
21
Læringsforståelsen og de pædagogiske metoder Meningen er at fremme barnets billede af sig selv som én der lærer Barnet skal mødes med positiv respons Læring er værd at dokumentere over for barnet Det er en udfordring at vurdere udbytte og fremme og beskytte læring Afsæt for pædagogers refleksion og læring over børnenes læring – udfordringer, udvikling, mønstre
23
Læringshistoriens udgangspunkt åben tilgangtematisk fokus fokus fra læreplan/ handleplan fokus på bestemte børn
24
Hvad kan det bruges til? Refleksion over sammenhængen mellem børns læring og læringsmiljøet Følge børns udvikling over tid Skabe sammenhæng mellem overordnede mål, handleplaner og konkret praksis Koble fortællinger til andre relevante data Skabe dialog mellem pædagoger, forældre, ledere, forvaltning, politikere
25
Fra dokumentation til evaluering Overblik Systematik Mulighed for refleksion
26
Refleksionsspørgsmål Hvordan taler vi om leg og læring – er de hinandens modstillinger eller kan de gå hånd-i-hånd? Kan dokumentation og evaluering hjælpe til at få øje på betydningen af børns leg – eller er der andre måder der egner sig bedre til at belyse dette? Er læringshistorier et brugbart redskab til fastholde børns leg og læring - og hvis ikke, hvorfor?
27
Læs mere på www.eva.dk
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.