Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afMia Svendsen Redigeret for ca. et år siden
1
Vinder af konsulentprisen 2010 i kategorien Samfundsudvikling, Organisation og Økonomi Kortlægning af velfærdsteknologiske virksomheder 16-06-2011 v/ Michael Mark
2
DAMVAD, Economics
3
Stor efterspørgsel – kæmpe markedspotentiale
4
Afgrænsning af et særligt erhvervsmæssigt område - Velfærdsteknologi
5
Vægte for brancher
6
RESULTATER, KONKLUSIONER OG ANBEFALINGER
7
Velfærdsteknologi – væsentlig næring
8
Velfærdsteknologi i Norge og Danmark
9
Udvikling i omsætning over tid (periode 2005 – 2008)
11
Stort potentiale – men det udnyttes ikke Verdens næsthøjeste sundhedsudgifter pr. capita Sundhedsudgifterne er fordoblet over en 10årig periode Velstand i Norge er høj stor købekraft Øget efterspørgsel (demografi og ønske om øget selvstændighed) Udfordringer: Markedet er mindre end i Danmark Virksomhederne tror ikke på markedet Organisering af markedet Manglende eksport – global konkurrence Branchestruktur
12
Mindre tro på markedet Hvor forventer bedriften "i høy grad" et større marked for velferdsteknologiske produkter og tjenester i de neste 5 årene?
13
Bedre offentlig – privat samspil Hvad kan utvide forretningsområdet?
14
Konklusion 1: Markedet kan løftes Det offentlige er den dominerende efterspørger Det offentlige skal drive markedet Det offentlige skal understøtte innovative indkøb Det offentlige skal støtte udviklingsprojekter Anbefaling 1: Bedre offentlig – privat samspil
15
Aftagere af produkter og services skal drive udviklingen af velfærdsteknologi Hva forventer du vil være de viktigste pådriverne for at bedriften skal utvikle velferdsteknologiske produkter og/eller tjenester fremover?
16
Barrierer for udnyttelse af potentialer
17
Konklusion 2: Problemer med organisering af markedet De 3 vigtigste barrierer knytter sig til den offentlige kunde: –Manglende kundskab (både for udbud og efterspørgsel) –Manglende indkøbskompetence –Fragmenteret offentlig sektor Anbefaling 2: Bedre organisering af markedet
18
Organisering af markedet
19
Manglende eksport
20
Global konkurrence og styrkepositioner
21
Konklusion 3: Stor global vækst – men manglende eksport Stort eksportpotentiale – men manglende styrkeposititioner Sundhedsudgifter er vokset dobbelt så meget som den generelle velstandsudvikling Fortsætter udvikling vil 20 pct. af BNP gå til sundhedsudgifter i år 2050. Men virksomhederne tror ikke på internationale markedsmuligheder – jf. tidligere slide Risiko for at globale spillere overtager det norske marked Anbefaling 3a: Bedre udnyttelse af eksportpotentialet Anbefaling 3b: Behov for en mere international profil for at imødekomme den internationale konkurrence
22
Markedets størrelse fordelt på næringer
23
Konklusion 4: Fokus på fremstillings – og tjenesteleddet i værdikæden 53 pct. af markedet er på handelsvirksomheder Underperformer i forhold til markedet på: –Omsætning –Sysselssetting –Eksport Industri, IKT og videnservice trækker udviklingen Anbefaling 4: Det kan overvejes med et særligt fokus på fremstilling og tjenestenæringer i værdikæden
24
Fremadrettede muligheder Afgrænsning af sektor giver nye muligheder:
25
Kontakt Michael Mark mma@damvad.dk T 2993 1312 DAMVAD København Badstuestræde 20 1209 København K Viden skaber muligheder DAMVAD Århus Åbogade 15 8200 Århus N Vinder af konsulentprisen 2010 i kategorien Samfundsudvikling, Organisation og Økonomi
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.