Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Udbud på sundhedsområdet Kommunal eller privat drift – Hvad kan bedst betale sig? Afd. chef Adam Hey 23. August 2016.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Udbud på sundhedsområdet Kommunal eller privat drift – Hvad kan bedst betale sig? Afd. chef Adam Hey 23. August 2016."— Præsentationens transcript:

1 Udbud på sundhedsområdet Kommunal eller privat drift – Hvad kan bedst betale sig? Afd. chef Adam Hey 23. August 2016

2 DISPOSITION ”Hvordan arbejder Frederiksberg Kommune med at forberede, beslutte og gennemføre udbud af sundheds- og velfærdsopgaver”? 1.Politiske og administrative rammebetingelser 2.Generelle værktøjer og redskaber 3.Konkret forløb vedr. to plejecentre 4.Perspektiver - fremadrettet!

3 Borgere (aktionærer) 105.000 + …………. (vækst) Bestyrelse (2014-17) 25: (10 + 6) = 16 + 9 = 25 Budget 2016: Ca. 4,6 mia. kr. ……..uændret siden 2010! Årlige indkøb: Ca. 1,7 mia. kr. Traditionelle udbud Varer/tjenester: (Frb., SPAR5 el. SKI) Konkurrenceudsættelse (eks.) a) Udbudt to plejecentre/hjemmeplejen b) IT-drift c) Tekniske omr. (Vej og park) OPP/OPS-projekter - Ny svømmehal/Flintholm (åbner 2017) - P-kælder/Langelands Plads (tildeling sept.16) - Kulturskole/Bag det gamle Radiohus (i proces) Salg af Frederiksberg Svømmehal ????? Udbudseffekter 2011-16: Ca. 60 mio. kr. Indikator for KonkurrenceUdsæt. IKU: 27,1 (2015) (nr. 38) …….. KBH.: 24,8 (73)! Skatteprocent: 22,8 (3. laveste i DK) Medarbejdere: Ca. 6.500 (ca. 600 i administrationen) Areal: Incl. Frb. Have + Sdr. mark.! 8,7 km2 (Mindre end Kbh. Lufthavn!) Omegnskommune: København (!)

4 Organisation Borgmester Kommunaldirektør Direktion (5) By- og Miljø- området Fysisk planlæg. Infrastruktur Grønne omr. Ejendomme Brandvæsen Renovation Service- området Udbud & Indkøb: 10 personer Juridisk afd. Borgerservice Kultur IT-afdeling Stabsområdet: Økonomi HR-funktioner Kommunikation Børne- og Ungeområdet Daginst. Skoler/SFO Specialinst./børn Social-, Sundhed- og Arbejdsmarked Adm. sociallovg. Ældreomr. Særligt udsatte Beskæftigelse

5 OPS-værktøjerne Konkurrenceudsættelse (priv. udfører på kommunens vegne) Privat leverandør udfører en del af given opgave (Effekter implementeres gradvis i kommunen: F.eks. DUP-projekt/FGV) Kontrakt med privat leverandør + partnerskab (Sparring og udvikling af opg. inden for kontrakten: F.eks. Koncernudbud/økonomi + løn) Kontrakt på borgervendt opgave (Synergi vedr. kontraktstyring: F.eks. kom. hjemmepleje og to priv. lev.) Driftsoverenskomster med private leverandører Plejecentre (290 mio. kr./”IKU-værdi” = 7,6 pct. point Daginstitutioner (245 mio. kr./IKU-værdi = 6,3 pct. point OPS-projekter: Opførelse/drift (25 år)

6 Årlig fireårig Handlingsplan for udbud! Omfatter: Varer, tjenester samt udbud af egne opgaver Estimerede effektmål for hvert projekt Periodisering over fireårsperioden Effekter hjemtages 100 pct. til Udbudspulje Udmøntning i løbet af budgetåret: –Sker løbende i samarbejde mellem fagområdet, Økonomiafdelingen samt Udbud & Indkøb, –Resultater indgår ved FR tre gange i løbet af året Fast rutine – under løbende udv. - fra B2011!

7 IKU’en med i spillet……..! Udviklingen i IKU: Politisk målsætning for 2020*: 33,0 Forudsætter konkurrenceudsættelse af opgaver svarende til en volumen på tæt ved 200 mio. kr. over de nærmeste tre år! * Indeholdt i Budgetforliget for 2016 År20112012201320142015 2016 IKU27,327,027,126,627,1 28,7

8 Fra Handlingsplan til udbud! Løbende pol. involvering (fagudvalg + Magistrat) : 1.Oplæg om konkret udbud/sag sendes i høring 2.Forelæggelse af resultat af høring 3.Oplæg om principielle forhold, herunder –Tildelingskriterier (hovedregel 60/40), –Afgivelse af kontrolbud…..? –Vilkår for virksomhedsoverdragelse –Hovedlinjer i kravspecifikation (service-/kvalitetsniveau) 4.Resultat af evaluering/økonomiske konsekvenser –Ligeledes forelæggelse for kommunalbestyrelse

9 Involvering af personale Hovedudvalg (HU) og MED-system i spil: 1.HU forelægges oplæg til Handlingsplan (juni) 2.HU/MED-system – høring af samlede budgetoplæg –Underudvalg til HU vedr. ”Konkurrenceudsættelse” (Retningslinjer for personalets inddragelse, principielle og konkrete sager etc.). …………………………………………………………………….. Konkret forløb/MED-udvalg: –Høring om igangsættelse –Udpeger én/to repr. til arbejde med kravspecifikation –Afgiver bemærkninger til udbudsmatr./kravspec. –Informeres om evaluering af tilbud Relevante faglige organisationer informeres om hovedlinjer/inddrages ved møder/dialog fra A til Z!

10 Brugerråd Ældreråd og Handicapråd 1.Høres om igangsætning af udbud 2.Høres og orienteres ved skriftlige oplæg samt ved gennemgang af matr. på møder –Tildelingskriterier (hovedregel 60/40), men…. ! –Hovedlinjer i kravspecifikation (kvalitet/serviceniveau) 3.Indpasses i den samlede tidsplan – dvs. afstemt med de løbende politiske forelæggelser! ….. Uden forlængelse af udbudsproces…. !

11 Den administrative tilrettelæggelse Traditionel tilgang med etablering af: Styregruppe: Repr. fra Udbud & Indkøb samt fra fagområdet (Ansvar for tidsplan, inddragelse af personale, pol. forelæggelse etc.) Projektgruppe: Repr. fra Udbud & Indkøb samt fagområdet – incl. berørte institutioner, personalerepr. (ad hoc) + med kontakter til nøglepersoner i ”andre fagområder” (f.eks. det tekniske område, økonomi samt HR-afdeling). (Ansvar for udarbejdelse af udbudsdokumenter, indsamling af data, kontakter etc.) Succes: Beror på ledelsesmæssig og faglig forankring + spidskompetencer!

12 Eksterne kontakter Benyttes eksterne konsulenter? Som hovedregel ”NEJ”, men Eksterne kontakter, herunder…. Dialogmøder med kommuner (Holbæk, København, Gribskov) Besøg hos Hjemmeplejen og de to plejecentre Dialogmøder med plejeleverandører på markedet Kontakt til Dansk Industri, KL samt faglige organisationer Udbudsmaterialer fra tidligere udbud Udbudsportalen Konkurrencestyrelsen Succes: Beror på etablering og fastholdelse af netværk!

13 Interesse for tilbudsgivning 18 interesserede virksomheder i alt: - 15 virksomheder ønskede at byde på hjemmepleje - 9 virksomheder ønskede at byde på plejecentre - 3 ansøgninger var ukonditionsmæssige (hjemmepleje) 7 udvalgt på hver af de tre delaftaler på baggrund af: Erfaring med tilsvarende opgaver Medarbejderressourcer (uddannelse og antal) Økonomi (omsætning, overskud, egenkapital, udvikling)

14 Prækvalifikation Plejecentre Aleris Omsorg A/S Attendo Care A/S Diakonissestiftelsen Forenede Care A/S Hjemmehjælpen A/S DSI Fremtidens Plejehjem OK-Fonden Hjemmepleje Aleris Omsorg A/S Attendo Care A/S Diakonissestiftelsen Forenede Care A/S Hjemmehjælpen A/S Alletiders Hjemmeservice ApS Kærkommen ApS

15 Overordnet tidsplan Start forår 2014 (politisk ”go”) 3.Q. 2014: Prækvalifikation/udarbejdelse af udbudsmatr. 4.Q. 2014: Annoncere resultat af prækvalifikation 1.Q. 2015: Frist/høring (Ældreråd, Handicapråd, MED) Politisk behandling: Udbudsmateriale/høring Udsendelse af udbudsmateriale/informationsmøde/besigtigelse April 2015: Tilbudsfrist April-maj 2015: Tilbudsevaluering Juni2015: Tildeling af kontrakt 1. november 2015:Kontraktstart

16 3. Udbudsmaterialets opbygning Udbudsbetingelser (fælles for alle 3 delaftaler) Kontrakt Dr. Anne Marie Centret Kontrakt Kong Frederik d. IX’s Hjem Bilag 2 - Prisskema Kontrakt Hjemmeplejen Bilag 1 - Kravspecifikation m/bilag Bilag 2 - Prisskema

17 Tildelingskriterier Tildelingskriteriet ”Økonomisk mest fordelagtige tilbud” – vægtning: Pris 50 % Kvalitative underkriterier 50 % (suppleret med minimumskrav……!) Skarp pris og høj kvalitet: Lang kontraktperiode (6 + 3 år) Fokus på tillid frem for kontrol

18 Kvalitet - plejecentre Særligt fokus på at skabe meningsfulde aktiviteter for borgerne. Rehabiliterende tilgang Ernæring og madservice Sikre kultur på plejecenter, der understøtter, at der er tale om borgernes hjem samt nære relationer mellem beboere, pårørende og andre. Fokus på at modvirke funktionstab, sygdom og genindlæggelser.

19 Resultat/effekt Dr. Anne Marie Centret: Godt 3 mio. kr. pr. år Kong Frederik d. IX’s Hjem: Ingen effekt Hjemmeplejen: Lille effekt, men……. Fra 18 til to leverandører Ligeværdighed med kommunale hjemmepleje Styring/dialog effektiviseres…. og Kvalitetsniveauet konsolideres!

20 Igangværende/kommende udbud Dele af: Alkohol- og stofmisbrugscentret Genoptræningsaktiviteter Hjemmesygeplejen Minimum ét plejecenter mere OPP-projekt: Nyt plejecenter (2021) ???????

21 De otte K’ er i udbud……! Klausuler Konkurser Korruption Konsulenter Kapitalfonde Karteldannelse Kravspecifikationer Klagenævnet for Udbud

22 TAK! Afd. chef Adam Hey Mob.: 2898 2050 email: ahey@frederiksberg.dk


Download ppt "Udbud på sundhedsområdet Kommunal eller privat drift – Hvad kan bedst betale sig? Afd. chef Adam Hey 23. August 2016."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google