Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

26-05-20151 Ny lov om tilskud til specialundervisning (Version ”Især for specialefterskoler”) Orienteringsmøder 2015 Vartov 26. maj kl. 12.30-14.30 Vrigsted.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "26-05-20151 Ny lov om tilskud til specialundervisning (Version ”Især for specialefterskoler”) Orienteringsmøder 2015 Vartov 26. maj kl. 12.30-14.30 Vrigsted."— Præsentationens transcript:

1 26-05-20151 Ny lov om tilskud til specialundervisning (Version ”Især for specialefterskoler”) Orienteringsmøder 2015 Vartov 26. maj kl. 12.30-14.30 Vrigsted 27. maj kl. 9.30-11.30 og 13.00-15.00 Nyborg 1. juni kl. 9.30-11.30 og 13.00-15.00 Bjergsnæs 3. juni kl. 13.00-15.00 V. Anette Ingemansen og Ole Bjerring, Efterskoleforeningen Orienteringsmøder om SPS

2 Indhold Efterskolernes elevgruppe Baggrund og historik Efterskoleforeningens rolle Gennemgang af det nye lovgrundlag Indfasning af taxametertilskud Perspektiver og overvejelser Andre lovændringer 26-05-2015Orienteringsmøder om SPS2

3 Efterskolens elevgruppe 26-05-2015Orienteringsmøder om SPS3 Skoleformen og den enkelte skole Værdigrundlag Indholdsplan Inklusionspolitik Lærerkompetencer Skolens rammer

4 Folkeskolens inklusionslov Vedtaget april 2012 Virksom fra skoleåret 2012/13 Fra lovbemærkninger: ”Den foreslåede ændring af afgrænsningen af folkeskolens specialundervisning har afledte konsekvenser for specialundervisningen på frie grundskoler og frie kostskoler” 26-05-2015Orienteringsmøder om SPS4

5 Folkeskolens begreber Definition af inklusionselever Definition af specialundervisningselever Afledte konsekvenser for efterskoler Støtte efter kategorier som: §25,1 (”Specialundervisning”) og §25,2 (”Svært handikappede”) afskaffes 26-05-2015Orienteringsmøder om SPS5

6 Folkeskolens specialundervisningsbegreb Til børn, hvis udvikling kræver en særlig hensyntagen eller støtte, gives der specialundervisning og anden specialpæ- dagogisk bistand i specialklasser og specialskoler. Der gives desuden specialundervisning og anden specialpæ- dagogisk bistand til børn, hvis undervisning i den almindelige klasse kun kan gennemføres med støtte i mindst 9 undervisningstimer ugentligt. 26-05-2015Orienteringsmøder om SPS6

7 Efterskolernes inklusionslov, 1 Vedtaget dec. 2012 og virksom fra august 2013 26-05-2015Orienteringsmøder om SPS7 § 3a. Efterskoler skal tilbyde supplerende undervisning eller anden faglig støtte til en elev, der har brug for støtte, og som ikke alene kan understøttes ved brug af under- visningsdifferentiering og holddannelse, med henblik på elevens inklusion i den almindelige undervisning. § 24 a. Staten yder til efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler tilskud til støtte til elever, der er omfattet af § 3 a, til inklusion af disse elever i den almindelige undervisning.

8 Efterskolernes inklusionslov, 2 26-05-2015Orienteringsmøder om SPS8 Vigtige principper og betingelser: Taxameter Forenkling Ikke cpr-baseret tilskud Udgiftsstyring/loft Accountability PPR’s rolle

9 Efterskoleforeningens rolle 26-05-2015Orienteringsmøder om SPS9 Overordnet målsætning at sikre efterskolen som et tilbud til flest mulige unge at bevare og videreudvikle efterskolernes specialpædagogiske miljøer Samspil med UVM generelt i forløbet Ikke forvaltningsopgaver Baggrundsgruppe

10 Ny lovgivning - skoletype 26-05-2015Orienteringsmøder om SPS10 Godkendelse af efterskole som specialefterskole/”Samlet særligt tilbud” er løftet op fra § 25 stk. 1 til lovens § 1. ”§1 stk. 4. En skole godkendt efter stk. 1, kan af undervisningsministeren godkendes som en skole med et samlet særligt undervisningstilbud. Godkendelse af en skole med et samlet særligt undervisningstilbud sker på grundlag af skolens indholdsplan, jf. § 17, stk. 2. Skolens godkendelse som skole med et samlet særligt undervisningstilbud skal fremgå af skolens vedtægt, jf. § 6, stk. 2, 4 og 5, og af skolens hjemmeside.«

11 Ny lovgivning - skoletype 26-05-2015Orienteringsmøder om SPS11 Betydning for specialefterskoler: -Ingen ændring af praksis for godkendelse -Indføres i vedtægter ved første lejlighed -Ny § 26 Stk. 7. ”Skoler godkendt med et samlet særligt undervisningstilbud, jf. § 1, stk. 4, kan alene modtage tilskud til kurser omfattet af den enkelte skoles godkendelse efter § 1, stk. 4, og kan ikke modtage tilskud efter bestemmelserne i § 24 a og i § 25, stk. 1.” -

12 Ny lovgivning - skoletype 26-05-2015Orienteringsmøder om SPS12 Fra lovbemærkningerne: Ministerens beføjelse til at også fremover at kunne fastsætte et maksimum for det antal elever, der ydes tilskud til på det enkelte kursus på en skole, jf. den nugældende § 25, stk. 1, sidste pkt. videreføres uændret. Hjemmelen er ikke udnyttet for efterskoler og frie fagskoler, men foreslås videreført, da den sikrer mulighed for at sikre afgrænsningen til skoler med et samlet særligt undervisningstilbud og dermed også sidstnævnte skolers karakteristika.

13 SPS-midler - i alt ca. 236 mio. kr. til efterskolerne SB-skoler104,5 OB-skoler43,5 Inklusion, almene45,0 SPS, almene38,0 Medhjælp + midler5,0 26-05-2015Orienteringsmøder om SPS13

14 Tilskudsgrupper – mulig fordeling Elevgruppe ->”Almene”Inklusion Grundtakst SST-skoler Specialudv.I alt Særlig beh. Efterskoler 00 650 650 (575+75) 1.300 Ordblindeefterskoler 00 1.550 501.600 Almene efterskoler 23.6001.300 0 30025.200 Alle efterskoler23.6001.300 2.200 1.00028.100 26-05-2015Orienteringsmøder om SPS Inklusionstilskud SPS-tilskud på almene efterskoler, én takst SPS-tilskud på efterskoler godkendt med samlet, særligt tilbud (SST) Grundtakst + evt. specialundervisningstakst 1 eller 2 14

15 Tilskud, special 26-05-2015Orienteringsmøder om SPS15 § 26 stk. 1. Staten yder til skoler godkendt med et samlet særligt undervisningstilbud, jf. §1, stk. 4, følgende tilskud pr. årselev: 1.Grundtakst, hvor alle elever indgår i beregningen af årslevtallet, og 2.tillægstakst 1, hvor elever omfattet af § 3, stk. 1 indgår i beregningen af årselevtallet, eller 3.tillægstakst 2, hvor elever omfattet af § 3, stk. 1 med særligt omfattende støttebehov indgår i beregningen af årselevtallet

16 Tilskud, special 26-05-2015Orienteringsmøder om SPS16 Fra § 26, stk. 3: Der skal på skolen foreligge en aktuel skriftlig udtalelse fra pædagogisk-psykologisk rådgivning i elevens tidligere skolekommune om, at elevens støttebehov er mindst 9 ugentlige undervisningstimer Kommentar: PPR skal blot udtale, at støttebehovet er mindst 9 timer. Derudover sættes der – som udgangspunkt – ikke timetal på.

17 Tilskud, special 26-05-2015Orienteringsmøder om SPS17 Tilskudsrytme Alle tre typer tilskud beregnes ud fra antallet af årselever i det skoleår, Der slutter i året før finansåret. Kommentar: Betyder f.eks., at tilskuddet i 2018 beregnes ud fra årselev-tallene i skoleåret 2016/17. Taksterne fastættes på de årlige finanslove.

18 Tilskud, special 26-05-2015Orienteringsmøder om SPS18 Generelle betingelser: Vedtægt Indholdsplan Hjemmeside Skolen redegør særskilt i ledelsesberetningen i årsrapporten for tilskuddenes anvendelse. Kursusudbud (Nævnt ovenfor:§ 26. stk. 7: ”Skoler godkendt med et samlet særligt undervisningstilbud, jf. §1, stk. 4, kan alene modtage tilskud til kurser omfattet af den enkelte skoles godkendelse efter §1, stk. 4……”)

19 Tilskud, special 26-05-2015Orienteringsmøder om SPS19 Særlige betingelser, tillægstakst 1 og 2: Skriftlig plan for indsatsen for den pågældende elev Systematik og løbende evaluering af indsatsen over for eleven Opbevarer PPR-udtalelse

20 Tillægstakst 2 - arbejdstekst/foreløbig beskrivelse 26-05-2015Orienteringsmøder om SPS20 Støtten gives til elever, der har massiv behov for støtte, i en sådan grad, at det ikke kan forventes dækket af takst 1. Der er tale om elever, der vil have brug for støtte både i undervisningen og før/efter undervisningen for at sikre progression i læringen. Det kan f.eks. dreje sig om elever med psykisk udviklings- hæmning, elever, der har meget svage sproglige kompe- tencer, så der f.eks. anvendes tegn til tale samt elever, der har meget stort støttebehov på grund af en kombination af nedsat fysisk og psykisk funktionsevne.

21 Redegørelse til årsrapport. Ikke nogen vejledning endnu! 21 Tjekliste:  Tilskudsbeløb - finansår  Årselevtal vedr. aktiviteterne – finansår, evt. opgjort i skoleår  Foranstaltninger  Aktiviteternes organisering  Evaluering -Omfang: F.eks. en halv side! 26-05-2015Orienteringsmøder om SPS

22 Skriftlig plan 26-05-2015Orienteringsmøder om SPS22 Ikke krav om at bruge et bestemt skema, men forslag  Data om elev, forældre, skole og skoleår  Beskrivelse af elevens behov  Hvad er inddraget af dokumentation?  Hvad er målsætningen er for eleven?  Særlige tiltag, inklusionstilbud i forhold til eleven  Omfanget af støtten  Hvordan evalueres?

23 Indfasning, special, 1 26-05-2015Orienteringsmøder om SPS23 Skoleåret 2015/16 Hidtidig ordning. Der søges til den enkelte elev OBS. For PPR-betjening af skolerne se skrivelser til PPR og skoler fra 15. januar 2015.

24 Indfasning, special, 2 a 26-05-2015Orienteringsmøder om SPS24 August til december 2016, overgangsordning 1 Tilskud – samme beløb – som givet til den enkelte skole i perioden august til december 2015 efter § 25,1 plus tilskud givet i § 25,2 lærertimer. Opregnet til 2016-priser. Forventeligt som fem rater. Ingen regulering.

25 Indfasning, special, 2 b 26-05-2015Orienteringsmøder om SPS25 Elevoptagelse og bestemmelse af tilskud fra august 2016 og frem Grundtakst-elever: Skolen etablerer selv beslutnings- grundlag og dokumentation Tillægstakst 1 elever, elever med støttebehov på mindst 9 timer ugentligt: Der skal foreligge en PPR-udtalelse. Aktuel = rettet mod det pågældende skoleår! Tillægstakst 2 elever: PPR-udtalelse for elever med et særligt omfattende støttebehov. Der skal ikke søges i UVM til den enkelt elev.

26 Indfasning, special, 3 26-05-2015Orienteringsmøder om SPS26 Finansåret 2017 Tilskud – samme beløb – som givet til den enkelte skole til specialundervisning i hele skoleåret 2015/16 efter § 25,1 plus tilskud givet til lærertimer efter § 25,2. Opregnet til 2017-prisniveau Forventeligt som endeligt tilskud i 12 lige store rater Der skal ikke søges i UVM til den enkelte elev.

27 Indfasning, special, 4 26-05-2015Orienteringsmøder om SPS27 Finansåret 2018 Tilskud til specialundervisning gives på baggrund af de indberettede årselevtal for 2016/17 1.Grundtakst for 2018 * skolens samlede årselevtal i 2016/17, OG 2.Tillægstakst 1 for 2018 * skolens årselevtal vedr. tillægstakst 1 i skoleåret 2016/17, ELLER 3.Tillægstakst 2 for 2018 * skolens årselevtal vedr. tillægstakst 2 i skoleåret 2016/17 Eventuelt et supplerende tilskud. Nyordning er nu fuldt indfaset.

28 Antal årselever,OB-skole - Lillekøbing Efterskole 26-05-2015Orienteringsmøder om SPS28 Altid afsluttede, hele kursusuger Grundtakst/alle elever 2016/17 2.843 uger/40 = 71,075 åe Tillægstakst 1, 2016/17 Simon, Ali, Sørine, Bo á 42 uger = 168 uger Jasper 24 uger Cirkeline 5 uger I alt 197 uger/40 = 4,925 åe

29 Tilskudsberegning 2018,OB-skole - Lillekøbing Efterskole 26-05-2015Orienteringsmøder om SPS29 Takstbeløbene er tænkte eksempler, hvor taksten for specialundervis- ning er sat til kr. 25.000 og tillægstakst 1 er sat til kr. 110.000. Takster fastsættes på den enkelte finanslove! Grundtaksttilskud 71,075 åe á 25.000 kr. = 1.776.875 kr. Pr. måned fra januar 2018 148.073 kr. Tilskud efter tillægstakst 1 4,925 åe á 110.000 kr. = 541.750 kr. Pr. måned fra januar 2018 45.146 kr. I alt i 20182.318.625 kr.

30 Antal årselever, ex. SB-skole - Lillekøbing Efterskole 26-05-2015Orienteringsmøder om SPS30 Altid afsluttede, hele kursusuger Grundtakstelever 2016/17 2.843 uger/40 = 71,075 åe Tillægstakst 1, 2016/17 28 elever á 42 uger = 1.176 uger Ali 24 uger Cirkeline 5 uger I alt 1.205 uger/40 = 30,125 åe Tillægstakst 2, 2016/17 Louise, Nikolaj, Jens á 42 uger = 126 uger Nick27 uger alt 153 uger/40 = 3,825 åe

31 Tilskudsberegning 2018, SB-skole - Lillekøbing Efterskole 26-05-2015Orienteringsmøder om SPS31 Takstbeløbene er tænkte eksempler, hvor taksten for specialundervis- ning er sat til kr. 25.000, tillægstakst 1 til kr. 110.000 og tillægstakst 2 til kr. 190.000.Takster fastsættes på den enkelte finanslove! Grundtaksttilskud 71,075 åe á 25.000 kr. = 1.776.875 kr. Pr. måned fra januar 2018 148.073 kr. Tilskud efter tillægstakst 1 30,125 åe á 110.000 kr. = 3.313.750 kr. Pr. måned fra januar 2018 276.146 kr. Tilskud efter tillægstakst 2 3,825 åe á 190.000 kr. = 726.750 kr. Pr. måned fra januar 2018 60.562 kr. I alt 20185.817.375 kr.

32 § 25 a 26-05-2015Orienteringsmøder om SPS32 § 25 a. Staten yder tilskud til dækning af ekstraudgifter, der er godkendt af undervisningsministeren, til personlig assistance, jf. § 3 a, 2. pkt., og hjælpemidler til elever i tilfælde, hvor der er et særligt behov herfor. Fortsat 1.Ansøges der til den konkrete elev 2.Tilskuddet tilgår skolen, mens eleven er på skole 3.Der kan søges til alle elever uanset støttebehov.(Ikke et krav, at eleven skal have et behov på mindst 9 timers støtte for at der kan ydes tilskud)

33 Revisor kan f.eks. interessere sig for 26-05-2015 Orienteringsmøder om SPS 33 Skriftlig plan PPR-udtalelser for specialundervisning Beregning af årselevtal Redegørelse til årsrapport Hjemmeside Indholdsplan

34 Perspektiver 26-05-2015 Orienteringsmøder om SPS 34 Inklusionspolitik Undervisning og samvær Frihed og selvforvaltning Grænsedragning mellem tilskud til specialundervis- ning og kommunalt tilskud til samværsdelen.

35 Andre lovændringer 26-05-2015 Orienteringsmøder om SPS 35 Nye forsøgsmuligheder til specialefterskolerne: Skoler med samlet særligt tilbud har mulighed for at iværksætte forsøg, hvor de udelukkende tilbyder eleverne prøve i dansk og matematik Mulighederne på de almene skoler: Her er det fortsat et ”enten – eller” Dog er der stadig mulighed for at blive fritaget for prøve i historie og kristendom. Omlagt tilsyn med historieprøvefrie skoler.


Download ppt "26-05-20151 Ny lov om tilskud til specialundervisning (Version ”Især for specialefterskoler”) Orienteringsmøder 2015 Vartov 26. maj kl. 12.30-14.30 Vrigsted."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google