Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Elevplaner 2009 Det reviderede fælles elevplanskoncept Fælles Mål 2009

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Elevplaner 2009 Det reviderede fælles elevplanskoncept Fælles Mål 2009"— Præsentationens transcript:

1 Elevplaner 2009 Det reviderede fælles elevplanskoncept Fælles Mål 2009
Evalueringens faser Tiltrådte anbefalinger til revision i Børne- og Skoleudvalget Samordning af elev- og uddannelsesplan Hvad betyder ændringen

2 Fælles Mål 2009 Evaluering af Fælles Mål fra 2005
Ca. halvdelen af lærerne anvendte Fælles Mål i undervisningen - utilfredsstillende Ønske om yderligere styrkelse af faglighed Globaliseringsstrategi ”Folkeskolen skal være blandt verdens bedste inden for læsning, matematik, naturfag og engelsk.” Ingen ændringer i det faglige hierarki Mindre, nødvendige ændringer af fagenes mål (formål, trinmål og slutmål).

3 DLF og Fælles Mål 2009 Ved præsentationen af Fælles Mål 2009 i UVM:
Lærerens professionelle værktøj Mål for lærerens undervisning Redskab i lærerens dagligdag Målene er bindende og fornuftige Sikrer indsigt i progressionen Transformeres af læreren i forbindelse med forældresamarbejdet Ingen begrænsninger i valget af metodik og didaktik Stadig stort råderum for lærer/lærerteamet

4 Evalueringen efterår 2008 Evalueringens faser:
- spørgeskemaundersøgelse blandt samtlige lærere og pædagoger - repræsentativ spørgeskemaundersøgelse blandt forældrene - repræsentative elevinterviews på alle skoler 2. Evalueringens resultater: - rapport med konklusioner og anbefalinger - konsulentgruppens udtalelser - elevplangruppens anbefalinger til forvaltningen Børne- og Skoleudvalget: - høring i skolebestyrelserne - tiltrædelse af efterfølgende anbefalinger

5 De besluttede anbefalinger - i kort form
Indstiksark benævnes fremover fagark Fagark på alle årgange, hvor faget optræder Årgange, hvor faget rammer trinmålene Årgange, hvor faget ikke har trinmål Elevmål fra den forløbne periode med i statusvurderingen Elevmål og handleplan for kommende periode på fagarket Særskilt elevark til dialog om elevens alsidige udvikling Særskilt aftaleark til brug ved skole-hjemsamtalen

6 Fagark - trinmål Konsulenten har udvalgt trinmål - vigtighed, fælleskommunalt udviklingsønske Læreren kan vælge yderligere trinmål Elevens mål fra sidste periode vurderes med afkrydsning Elevens mål for kommende periode aftales af lærer og elev i den løbende evaluering Handleplanen angiver, hvordan eleven bringes videre i sin læring

7 Fagark - årgangsmål Fagkonsulenten har formuleret årgangsmål på baggrund af de kommende trinmål Faglæreren kan supplere med yderligere årgangsmål Skolens fagteam gives mulighed for at drøfte konsulentens årgangsmål og eventuelt komme med ændringsforslag til konsulenten Da der nu er fagark på alle årgange, kan eleven vurderes på det klassetrin, som er aktuelt. Søjlen ”Kan ikke vurderes endnu” er derfor ikke mere nødvendig

8 Elevark – elevens alsidige udvikling
Arket udfyldes af eleven i samarbejde med forældrene Der kan foreslås mål for den kommende periode De sociale og personlige mål vil fremgå af aftalearket Skolebestyrelsen kan foranledige, at skolen fremstiller sit eget ark Elevarket er i tre udgaver: Indskolingen Mellemtrinnet Udskolingen

9 Aftaleark Aftalearket udfyldes i fællesskab ved skole-hjemsamtalen
Elevplanen består således af: De faglige vurderinger fra fagarkene Elevens faglige mål og handleplaner fra fagarkene De sociale og personlige mål Ansvars- og indsatsfordeling Aftalearket underskrives Forældrene modtager en kopi af aftalearket

10 Samordning af elev- og uddannelsesplan
Ændret lovgivning betyder at elevplan og uddannelsesplan skal samordnes Uddannelsesplanen er under revision – samordningen afventer resultatet Den del af elev- og uddannelsesplanen, som henfører til ”den gamle” uddannelsesplan, benævnes fortsat uddannelsesplan og skal som hidtil videresendes til ungdomsuddannelsesinstitutionen Den del af elev- og uddannelsesplanen, der vedrører elementer fra den gældende elevplan, videresendes ikke med mindre, der foreligger et samtykke Det kunne overvejes, at det nye dokument ”elev- og uddannelsesplan” stykkes sammen af to selvstændige planer Ved første forældremøde præsenterer klasselæreren konceptet med de for klassen aktuelle indstiksark. Det præciseres, at skolen skal sikre sig, at forældrene har modtaget elevplanen.

11 Hvad betyder ændringen
Fagark på hver årgang Fuldt integreret i SkoleIntra Lærerne får mulighed for at tilpasse fagarket den aktuelle undervisning og den aktuelle klasse De enkelte skolebestyrelser kan beslutte, om de fælles elevark skal anvendes, eller skolen skal udvikle nogle nye De enkelte skolebestyrelser kan beslutte, om skolen ønsker en eller to elevplanssamtaler pr. år Hvis der fortsat ønskes to elevplanssamtaler pr. år, anbefales efterfølgende plan, hvor fagarkene på en bestemt årgang fordeles til forårs- og efterårssamtalen – bortset fra dansk og matematik, som er med ved begge samtaler Af nye tiltag arbejdes pt. på at undersøge muligheden for at integrere konceptet i LærerIntras ”elevplaner”, så det noget papirtunge koncept kan afløses af elektroniske ark. I skoleåret 07/08 skal evalueringsprocessen planlægges, så konceptet i henhold til Børne- og Skoleudvalgets beslutning kan evalueres efter et års obligatorisk brug. En evalueringsgruppe er nedsat: Karen, Grethe, Anette, Tommy med Hanne som tovholder. Desuden fungerer konsulentgruppen som sparringspartner. Hensigten er at inddrage lærere og forældre i evalueringsprocessen. Ved evalueringen bør der indsamles erfaringer inden for de tre fokusområder, som bekendtgørelsen sigter til: Tilrettelæggelse af undervisningen Den løbende evaluering af den enkelte elev Skole-hjem-samarbejdet Herudover bør der fokuseres på elevplanernes betydning for skole-hjem-samarbejdet om den enkelte elev: De muligheder og barrierer i skole-hjem-samarbejdet som opstår med de skriftlige elevplaner Elevplanernes betydning for samarbejdet mellem skole og forældre, bl.a. for hvordan der følges op på evalueringen af elevens udbytte Elevplanernes betydning for samarbejdet med forskellige forældregrupper

12 - og for elever, som modtager specialpædagogisk bistand
Den obligatoriske SMTTE-undervisningsplan er i fokus ved skole-hjemsamtalen 2. For den enkelte specialunderviste elev gives mulighed for kun delvist at udfylde ét eller flere fagark eller helt undlade dette 3. Anbefaling herom gives af teamet efter aftale med elev og forældre 4. Skolelederen informeres og træffer beslutningen

13 Dette er kun et forslag. Hvert fag indgår i elevplanen mindst én gang årligt. Når faget når et trinmål, er det en god idé, at faglæreren deltager i skole-hjem-samtalen.

14 Inspirationsmateriale
Målrelaterede årsplaner Den løbende evaluering og dokumentation Skabelonforslag fra konsulenterne Fællesnettet: Samlemapper – Fagårsplaner ”Målcirkler” på skolens Pædagogiske Læringscenter Diagnostisk prøvemateriale til dansk og matematik F. eks.: MAT-prøverne klasse på Pædagogisk Center De nationale test Lærebøgernes evalueringssystemer Evalueringsportalen:


Download ppt "Elevplaner 2009 Det reviderede fælles elevplanskoncept Fælles Mål 2009"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google