Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afSara Laustsen Redigeret for ca. et år siden
1
Erfaringsrum og Forventningshorisonter Erfaringer med projektet: Entreprenørskab og formidling November 2013: Hans Elbeshausen
2
erfaringsrum differentieringer i entreprenørskabskonceptet terminologiske nuanceringer, handlingstypologi fokus på undervisnings- og læringsteorier global økonomisk krise social entreprenørskab, social innovation viden – værdi – relation universitetspolitisk diskurs masseuniversitet; employability alignment som universitetspædagogisk ramme IVA forudsætninger sektorspecifik tilknytning monofakultær institution; institutionel habitus
3
forventningshorisont Tilegnelse, vurdering og udvikling af viden og færdigheder gennem aktiv, motiveret og selvbestemt deltagelse i en foretagsom praksis Læringens kognitive, affektive og konative aspekter Mål: autonomi, evnen til at sætte i gang, mere fagviden Læring er situeret og involverende Fokus på faglighedens (LIS) performative sider gennem tilknytning i praksis Kvalificering af praksis gennem viden og oplysning
4
Modulbeskrivelsen Modulet har til formål at give de studerende vidensmæssige, metodiske og praktiske forudsætninger for at arbejde med entreprenørskab. Der er fokus på de studerendes arbejde med et reelt problem i relation til et konkret, aktuelt og ønsket innovationsprojekt på f.eks. en virksomhed, museumsinstitution, interesseorganisation eller et samarbejdsprojekt. I forbindelse med forankringen af innovationsprojektet bliver formidlingsarbejdet centralt. De studerende indgår i et tværfagligt samarbejde, hvor resultatet er en kvalificering og berigelse af det pågældende projekt. Den studerende udvikler herved en handlingskompetence med det formål at skabe værdi for andre med formidling som omdrejningspunkt.
5
Læringsrum for undervisere Aflæring: instruktionsdesign og alignment Tillæring: dialogisk undervisning; åbent procesperspektiv Organisering: fælles udvikling; fælles undervisning; fælles refleksion radikal udforskning og hurtig implementering kompetencenetværk kollegial supervision og fællesfaglig udvikling tvillingemodel fokuspunkt i undervisningsprocessen Institutionelle ramme: prøveformer
6
Læringsrum for studerende Aflæring: kontrakttænkning; fiktion af vidensløse studerende Tillæring: læring gennem handling; praksis er ikke praktik Organisering: projektgrupper, faglige klynger, plenum, individuel vejledning formidling og tilegnelse af projektrelateret og projektuafhængig viden til udvikling af en projektidé åbent undervisningsforløb særligt projektrum specifik form for logbog observationer; refleksionsnotater; ikke-viden; logbog som en del af eksamensopgave
7
Resultater: Accentuering af undervisningen i ”kulturformidling” gennem en udvikling af fællesfaglige supervision Øget opmærksomhed på andre undervisningsformer på IVA Studerende: engagement i egen læring samt projekt og læringens genstandsfelt pæne eksamensresultater: analytiske færdigheder og handlekompetencer er ikke modsætninger Værdi i forbindelse med jobsøgning aktiv deltagelse i udvikling af prøveformer
8
Erfaringsrummets begrænsninger ifølge Gibb H(igher)E(ducation) institutions will usually respond to financial incentives designed to build links with the wider stakeholder community. But a major issue is whether they do this in a way that leads to sustainable pedagogical and organisational culture change. Part of the problem is the value traditionally given to teaching ‘about’ entrepreneurship as opposed to ‘for’ entrepreneurship.
9
Læring gennem entreprenørskab den enkeltes læring objektet for læringen Fagets indhold og identitet entreprenørskab som analysestrategi socialt domæne
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.