Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Kompetanseutvikling av voksenlæreren 1 Nye tanker gjennom erfaringsdeling og gjensidig inspirasjon.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Kompetanseutvikling av voksenlæreren 1 Nye tanker gjennom erfaringsdeling og gjensidig inspirasjon."— Præsentationens transcript:

1 THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Kompetanseutvikling av voksenlæreren 1 Nye tanker gjennom erfaringsdeling og gjensidig inspirasjon Oslo Militære Samfund 7. september 2011 Bjarne Wahlgren

2 THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæreren – hvem er det? 2 › Folkeoplyseren › KOMVUX-læreren › Læreren i erhvervsrettet undervisning › Indvandrerlærer og specialundervisningslærer › Læreren i professionsuddannelserne › Underviseren i personaleudvikling

3 THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæreren – hvilke funktioner har han? 3 › Underviser › Koordinator › Vejleder › Uddannelsesplanlægger › Uddannelsesudvikler Her fokuserer jeg på rollen som underviser

4 THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Hvad skal voksenlæreren vide noget om (1978)? 4 Mest vigtigt › Viden om voksenpsykologi › Viden om den voksnes behov › Viden om underviserens opgaver Mindst vigtigt › Viden om gruppedynamik › Viden om undervisningsmetoder › Viden om praksisbaseret læring

5 THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Hvad skal voksenlæreren kunne (1978)? 5 Mest vigtigt › Kommunikative færdigheder › Tilrettelægge erfaringspædagogik › Støtte den enkeltes selv-aktualisering Mindst vigtigt › Kunne udvikle sociale relationer › Kunne involvere sig › Kunne anvende uddannelsesteknologi

6 THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Hvad skal voksenlæreren kunne (2010)? 6 40 del-kompetencer, herunder: › At kunne kommunikere – især at kunne lytte › At kunne motivere, også til fremtidig læring › At være følelsesmæssig stabil, at være stress-resistent › At være empatisk, at være engageret, at være tålmodig › At (selv)være udviklingsorienteret › At kunne inspirere til kollektiv læring › Analysere barrierer hos den lærende › At være autentisk › At anvende undervisningsteknologi

7 THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Hvad er lidt mindre vigtigt (2010)? 7 › Analysere den lærende læringsstil og læringskapacitet › At kunne se eget fag-domæne i en bredere samfundskontekst › At anvende et passende kropssprog › At kunne vejlede til yderligere uddannelse › At være humoristisk › At være ekstrovert

8 THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Hvad er det vigtigste? 8 Nye perspektiver: Vide for at kunne › Kunne formidle sit fag › Kortlægge den voksnes behov for læring › Skabe et trygt læringsmiljø › Sætte den lærende i stand til at anvende det der læres

9 THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Kunne formidle sit fag 9 › Fagdidaktik › Engagement › Tilknytte viden til erfaringer › Differentiering

10 THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Trygt læringsmiljø 10 › Tolerance › Social ansvarlighed › Styrke selvtilliden

11 THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Behov for læring 11 › Hvad skal jeg gøre bedre? › Hvad skal jeg lære? › Skabe mening › Undgå modstand mod læring

12 THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * At anvende det lærte - transfer 12 › At skabe identiske elementer › At træne transfer › At følge læringen ud i praksis › At sikre et transfermiljø

13 THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Hvordan skal det læres? 13 › Som en del af praksis (læreren som reflekterende praktiker) › Gennem supervision og erfaringsudveksling

14 THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Referencer: 14 Van Dellen, T., Greveling, L. (2010). National Report on the outcomes of the Qualified to Teach Delphi study. University of Groningen. Rossman, M.H., Bunning, R.L. (1978). Knowledge and Skills for adult educator: A Delphi study. London: Routledge. Wahlgren, B. (2010). Voksnes læreprocesser. København: Akademinsk Forlag.

15 THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Mere viden 15 På NCKs hjemmeside: www.ncfk.dk

16 THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Teser om kompetenceudvikling 16 › Læring skal føre til ændring › Kræver ændring i holdning og tankesæt › Fordrer anvendelse af det som læres › Møder modstand – kræver mestring › Kræver viden om transfer › Fremmes af vejledning og coaching › Kvalitetssikres af systematisk evaluering › Videreføres af den reflekterede praktiker › Voksenpædagogisk uddannelse er af høj strukturel kvalitet › Der er behov for udveksling af konkret kvalificeret praksis


Download ppt "THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Kompetanseutvikling av voksenlæreren 1 Nye tanker gjennom erfaringsdeling og gjensidig inspirasjon."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google