Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Arbejds- og Miljømedicinsk Klinik ”Arbejdsrelateret stress” Katrine K. Andersen, aut. psykolog Arbejds- og Miljømedicinsk Klinik Odense Universitetshospital.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Arbejds- og Miljømedicinsk Klinik ”Arbejdsrelateret stress” Katrine K. Andersen, aut. psykolog Arbejds- og Miljømedicinsk Klinik Odense Universitetshospital."— Præsentationens transcript:

1 Arbejds- og Miljømedicinsk Klinik ”Arbejdsrelateret stress” Katrine K. Andersen, aut. psykolog Arbejds- og Miljømedicinsk Klinik Odense Universitetshospital

2 Dagsorden Arbejdsrelateret stress og hvilke signaler man som arbejdsmiljørepræsentant, tillidsrepræsentant eller kollega kan være særligt opmærksom på? Hvad kan arbejdspladsen gøre for at forebygge arbejdsrelateret stress? Hvordan er det hensigtsmæssigt at forholde sig, når den stressramte skal tilbage på job?

3 Hvem er vi? Arbejds- og Miljømedicinsk Klinik

4 4 Den arbejdspsykologiske funktion Udreder patientens symptomer med henblik på vurdering (diagnose) Udreder personens psykosociale arbejdsmiljømæssige forhold Vurderer om der er sammenhæng mellem forhold i arbejdet og udvikling af patientens symptomer Rådgiver vedrørende tilstanden og forebyggelse af yderligere sygdom Rådgiver vedrørende arbejdsmæssige forhold Samarbejder om rundbordssamtaler med patient og virksomhed (evt. sagsbehandler) mhp. planlægning af tilbagevenden til arbejde Anmelder til Arbejdsskadestyrelsen og kontakter Arbejdstilsynet

5 Stressklinik Patienter med arbejdsrelateret stress (belastningstilstande) Patienter i arbejde eller på vej til det Gruppebehandling 6-9 patienter ad gangen 8 gange 3 timer over 3 måneder Kognitiv terapi (undervisning, øvelser & hjemmearbejde) Psykoedukation, enkle opmærksomhedsøvelser, træning i kommunikationsfærdigheder og tilbagefaldsforebyggelse

6 Hvornår kan man henvise? Personer der har psykiske og/eller psykosomatiske symptomer som formodes at være forårsaget af forhold på deres arbejdsplads Symptomerne skal have et omfang, så de påvirker patientens funktionsniveau væsentligt, og så det er vanskeligt for patienten at fungere i arbejdet. De behøver ikke at være sygemeldte. Den formodede arbejdsbelastning skal have en rimelig aktualitet. Henvis gerne patienter så tidligt som muligt.

7 En god henvisning Patientdata såsom navn, CPR-nummer, adresse, telefonnummer. Hvilke arbejdsbelastninger, der formodes at være årsagen til personens symptomer. Hvilke symptomer personen har oplyst jer om. Med hvilket formål undersøgelsen ønskes foretaget, f.eks. vurdering af årsagssammenhæng, forslag til behandling, rådgivning vedrørende arbejdsfastholdelse/ tilbagevenden til arbejde/ prognose i forhold til arbejdsmarked, anmeldelse til Arbejdsskadestyrelsen.

8 Definition- én af mange mulige ” Stress defineres som et særligt forhold mellem personen og omgivelserne, som opfattes som en belastning af personen eller som overstiger personens ressourcer og truer personens velbefindende.” Kilde: Lazarus og Folkman, 1984

9 9

10 Akut versus længerevarende stress

11 Fysiske Træthed Hjertebanken Vejrtrækningsbesvær Hovedpine Nakke/ skuldersmerter Ondt i maven Svedeture Trykken for brystet Sitren/ rysten Svimmelhed Fordøjelsesbesvær Hyppig vandladning Nedsat sexlyst Forværring af kroniske/ eksisterende sygdomme Smerter Hyppige infektioner Sensitiv overfor stimuli

12 Psykiske Irritabilitet Labilitet Rastløshed/ indre uro Nervøsitet Nedsat selvtillid Tristhed Frustration Uoverkommelighed Dårlig samvittighed Koncentrationsbesvær Hukommelsesbesvær Tab af overblik Spekulationer om de udløsende belastninger Tankemylder

13 Adfærdsmæssige Søvnbesvær Initiativløshed Overaktivitet Social tilbagetrækning Reduktion i fritidsaktiviteter Øget forbrug af stimulanser (koffein, sukker, alkohol) Selvmedicinering Øget sygefravær Kommer i skænderier med andre

14 Stress er ikke i sig selv en sygdom, men stress gennem længere tid kan føre til...... Psykisk lidelse, hvor symptomerne påvirker funktionsniveauet i et omfang, så man får sværere ved at gennemføre dagligdags gøremål, herunder at varetage sit arbejde Og en række andre sygdomme, som vi ikke kommer ind på i dag

15 15 Belastnings-/ tilpasningsreaktioner Stresstilstand og udvikling af psykisk lidelse Sygemelding nødvendig grundet væsentligt nedsat funktionsniveau Gradvis tilbagevenden til arbejdet over længere tid Reference: ad Giorgio Grossi, Stressmottagningen Karolinska

16 Typisk forløb ved stress Fase 1: Restitution – balance i stressrespons – genfinde positiv-oplevelser Fase 2: Genopbygge funktionsniveauet – afsøgning af belastningstærskel Fase 3: Tilbagevenden til arbejde.

17 Stressorer i arbejdslivet Stor arbejdsmængde Stort ansvar Tidspres Krav om hyppig omstilling Uklare krav Uforudsigelighed i arbejdet Emotionelle krav Mgl. mening i arbejdet Lav indflydelse Modsatrettede krav Modstrid mellem egne og andres forventninger Trusler Vold Krænkende adfærd Mobning/chikane Disharmoni med leder Disharmoni med kollegaer Lav ledelsesmæssig støtte Lav kollegial støtte Lav grad af anerkendelse Organisatorisk uretfærdighed Manglende oplæring/uddannelse Manglende karrieremuligheder Uretfærdige lønforhold Jobusikkerhed Opsigelse Alenearbejde Natarbejde Skifteholdsarbejde

18 Private faktorer der medvirker til stress Tabsoplevelse Skilsmisse Alvorlig sygdom i familien Væsentlige livsændringer Økonomiske problemer Konflikter i hjemmet

19 Individuel forebyggelse Identificering af tilstanden Afdækning af stressorer Konkret problemløsning -Rehabilitering/ behandling? -Vurdering af behov for hel- eller delvis sygemelding? -Intervention på arbejdspladsen?

20 Organisatorisk forebyggelse Forebyggende indsatser (f.eks. mindske stressfaktorer på arbejdspladsen, lave sundhedsfremmende tiltag, tilbyde hjælp til dem der er i risiko for at udvikle stress) Virksomhedspolitikker (om stress, sygefravær og tilbagevenden til arbejde) Skabe en god kultur på arbejdspladsen (åbenhed og information)

21 Hensigtsmæssig håndtering af tilbagevenden- ”når skaden er sket” Tidlig opsporing og behandling (finde den stressede medarbejder) Kortlægning af funktionsnedsættelse (hvad og hvor meget kan medarbejderen lige nu?) Koordineret indsats (skal der andre på banen?) Tilpasse arbejdsopgaverne til funktionsniveauet Vejledning og samarbejde (støtte medarbejderen) At blive en del af gruppen igen (hvad skal fortælles til hvem og af hvem?) Hvad gjorde at medarbejderen blev stresset, og er der noget der skal laves om fremover?

22 Arbejds- og Miljømedicinsk klinik I kan altid ringe og drøfte en konkret sag, hvis i er i tvivl om i kan henvise. Hjemmeside http://www.ouh.dk/wm358987 Kontakt oplysninger Sdr. Boulevard 29 5000 Odense C Tlf.: 65414990


Download ppt "Arbejds- og Miljømedicinsk Klinik ”Arbejdsrelateret stress” Katrine K. Andersen, aut. psykolog Arbejds- og Miljømedicinsk Klinik Odense Universitetshospital."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google