Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Forstandermøde 17. marts 2016. Charter Undervisningstimetallet for en fuldtidsansat lærer ligger i et spænd mellem 400 og 500 timer Tid til forberedelse,

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Forstandermøde 17. marts 2016. Charter Undervisningstimetallet for en fuldtidsansat lærer ligger i et spænd mellem 400 og 500 timer Tid til forberedelse,"— Præsentationens transcript:

1 Forstandermøde 17. marts 2016

2 Charter Undervisningstimetallet for en fuldtidsansat lærer ligger i et spænd mellem 400 og 500 timer Tid til forberedelse, samvær, vejledning, mentoropgave m.v. aftales lokalt, idet det iagttages, at ”den enkelte lærers samvær er en ligeværdig opgave med lærerens undervisning og forberedelse”. Skolen indsender årligt en revisorattest på, at undervisningstimetallet ikke har oversteget 500 for den enkelte lærer. Hvis man 2 år i træk ikke har kunnet leve op til Charteret, udtræder man.

3 Charter, 2 FFD tager initiativ til evaluering af Charteret 1 år efter dets ikrafttræden. FFD offentliggør på sin hjemmeside, hvem der har tiltrådt Charteret. Ved tilslutning til Charteret forpligter man sig til at oplyse om dette på skolens hjemmeside. Ved undervisningstimetal forstås undervisningstimer, der udføres på tilskudsudløsende kurser. Der indberettes på en af FFD udfærdiget blanket.

4 Finansloven og besparelser Grønthøsterbesparelserne – 2 pct. 12-24-36-48…. mio. kr. Hvad gør foreningen pt.? Hvad kan I gøre? Drøftelse af håndtering af overskud…

5 Indkøbsforening, hvorfor? Udgangspunkt i administrative fællesskaber Effektiv administration Fælles løsninger Fælles indkøb, fælles udbud, samlede kompetencer Det har ikke været muligt at etablere et sådant fællesskab FFD afsøgte andre muligheder – indkøbsforening næste skridt Hvad er - og kan - en indkøbsforening?

6 Hvad er og kan en indkøbsforening? 1.Ny forening (frie kostskoler primært). 1.Bestyrelse – 2 fra FFD og 2 fra Efterskoleforeningen 2.1½ ansat – Brohoved til IFIRS 3.Min. 100 medlemmer 2.Frivillig deltagelse 3.Organisation 1.Lille forening med samarbejdsaftale med stor forening (IFIRS – omsætning 1½ mia.kr.) 2.Vi kobler os på eksisterende aftaler med det samme. Adgang til medlemsportal.

7 Hvad er og kan en indkøbsforening? 3.Vi får adgang til kompetencer med det samme 4.Vi får billigere priser med det samme (5-40 pct.). Årlig konkurrenceudsættelse af 20-30 områder. Total indkøb58.369,49 kr. Indkøb til IFIRS priser53.715,56 kr. Forskel4.653,93 kr. Besparelse i %8%

8 Benchmarks Total indkøb86.304,14 kr. Indkøb til IFIRS priser84.051,20 kr. Forskel2.252,94 kr. Besparelse i %2,6% Total indkøb14.315,99 kr. Indkøb til IFIRS priser10.124,20 kr. Forskel4.191,79 kr. Besparelse i %29,3 % Linnedvask Total indkøb4.063,28 kr. Indkøb til IFIRS priser1.820,00 kr. Forskel2.243,28 kr. Besparelse i %55% Måtteservice

9 Benchmarks Total indkøb87.068,09 kr. Indkøb til IFIRS priser41.191,63 kr. Forskel45.876,46 kr. Besparelse i %52,69% Forbrugsartikler og rengøring Total indkøb54.309,15 kr. Indkøb til IFIRS priser38.024,19 kr. Forskel16.284,96 kr. Besparelse i %30%

10

11 Hvad er og kan en indkøbsforening? 7.Udbudsreglerne bliver overholdt, og indkøb under tærskelværdierne bliver markedsafdækket. 8.Adgang til ansat rådgiver med fokus på kostskolerne. Telefonisk rådgivning i det daglige. I sparer manpower. 9.Der er aftaler med årlige udbud på bl.a.: Catering IT Forbrugsvarer Kontorartikler Byggerådgivning Brændstof El Linnedservice (2-40 %) 8.Der kan laves nye, fælles udbud med fokus på kostskoler (dyner, udstyr, revision, økologiske varer, pension…..)

12

13 Tidsplan - Indkøbsforening Tidsplan: –Etablering af forening, 4. april –Interessetilkendegivelse – nu –Endelig stillingtagen 1. maj vedr. ansættelse –Herefter løbende tilkobling til IFIRS-aftaler

14

15 Forskningsprojekt: Højskolepædagogik i et dannelsesperspektiv Hvordan forstår højskolerne aktuelt deres dannelsesopgave, og hvilken rolle spiller dannelsen i den højskolepædagogiske praksis, og i forlængelse heraf, hvilke tiltag kan der etableres for at understøtte udviklingen af nye pædagogiske handleformer i lyset af dette dannelsesbegreb?

16 To perspektiver 1.En empirisk afdækning og kritisk-konstruktiv diskussion af højskolernes dannelsesmæssige selvforståelse med særligt fokus på højskolernes hovedsigte og på begreberne erfaring og handling. 2.En undersøgelse af dannelsesbegrebets betydning for højskolens pædagogiske praksis og handleformer med fokus på højskolernes sammentænkning af undervisning og samvær i relation til en forståelse af højskolens pædagogik som en indirekte pædagogik.

17 Inddragelse af højskolerne Projektet bygger videre på og udvikles i samarbejde med Højskolepædagogisk Udviklingsprojekt (HUP) Interviews og spørgeskemaer om højskolernes dannelsessigte blandt lærere, forstandere og elever på en bred vifte af højskoler. En undersøgelse af dannelsesbegrebets rolle og betydning i den aktuelle højskolepædagogiske praksis på 5-8 udvalgte højskoler.

18 Projektets mål: At skabe ny viden om højskolens pædagogik og dannelsesbegreb og dermed udfylde et hul i den videnskabelige faglitteratur om højskolerne. At skabe ny viden om livsoplysning som begreb og praksis. At udvide den eksisterende pædagogiske forskning om forholdet mellem undervisning og samvær i et dannelsesperspektiv samt tilbyde en kobling mellem pædagogisk praksis og dannelsesteoretiske diskussioner. At bidrage til det pædagogiske udviklingsarbejde på højskolerne med fokus på nye pædagogiske handleformer. At bidrage til udviklingen af pædagogiske begreber og modeller med udgangspunkt i empiri fra højskolerne.

19 DEMOKRATISK DANNELSE HØJSKOLEN TIL DEBAT KLIM NY BOG OM HØJSKOLEPÆDAGOGIK Demokratisk dannelse udgør sammen med livsoplysning og folkelig oplysning det overordnede hovedsigte med højskolernes samlede virke. Demokratisk dannelse er i en højskolesammenhæng dermed ikke et bestemt fag, der skal undervises i, men en overligger over højskolernes mangfoldighed af aktiviteter i forbindelse med deres undervisning og samvær med eleverne. Formålet med denne antologi er at bidrage til debatten om højskolernes opgave og pædagogik. Gennem en række forskellige bidrag fra højskolefolk, forskere og debattører diskuteres højskolernes forståelse af demokratiske dannelse, den demokratiske dannelses relation til højskolens samlede opgave, hvordan den håndteres i praksis og hvilke opgaver og udfordringer en demokratisk dannelse i dag må forholde sig til. Normalpris: 269,- Tilbud: 125,- Særligt tilbud: 100,- (ved bestilling af min. 5 eksemplarer. ) Planlagt udgivelsesdato: 15. maj 2016

20 Nyt om kurser Udviklingsseminar, flygtninge, 3-4. maj Konference i København, 28. september Lærerkonference, 16-17. november Mentorkursus, 21-22. september Forretningsføreruddannelse, maj/august

21 Hvad skal stå på hjemmesiden? Skolens vedtægter med dato for godkendelse og offentliggørelse – L § 5 stk.3 og TB §8 stk. 6 Årsplanen - oversigt over årets kurser og øvrige aktiviteter – L §17 stk. 2 Værdigrundlaget - §17 stk. 1 En beskrivelse af vejledningsindsats - L §15 stk. 4 En beskrivelse af mentorindsatsen – TB §29,3

22 Motion Picture Licensing Company A/S Tillæg til aftalen med Copydan for brug af: Streaming (ex. CNN, BBC, Discovery osv.) Brug af film mv uden for undervisning Pris: 5 kr. pr. elev Copydan er uforstående

23 www.hojskolerne.dk www.ffd.dk


Download ppt "Forstandermøde 17. marts 2016. Charter Undervisningstimetallet for en fuldtidsansat lærer ligger i et spænd mellem 400 og 500 timer Tid til forberedelse,"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google