Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

SRP I DANSK 2014 - 2015. HVAD KAN DANSK I SRP? - Indgå sammen med studieretningsfag - Indgå som fagligt formidlende fag Gunvor Severinsen, 2014.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "SRP I DANSK 2014 - 2015. HVAD KAN DANSK I SRP? - Indgå sammen med studieretningsfag - Indgå som fagligt formidlende fag Gunvor Severinsen, 2014."— Præsentationens transcript:

1 SRP I DANSK 2014 - 2015

2 HVAD KAN DANSK I SRP? - Indgå sammen med studieretningsfag - Indgå som fagligt formidlende fag Gunvor Severinsen, 2014

3 HVAD ER FAGLIG KOMMUNIKATION OG FAGLIG FORMIDLING? Gunvor Severinsen, 2014 Kilde: Haslev Gymnasium

4 DET RETORISKE PENTAGRAM Gunvor Severinsen, 2014

5 SRP I DANSK SOM STUDIERETNINGSFAG ENGELSK OG DANSK: Muligheder: -komparative analyser, hvor både engelske og danske tekster indgår Eksempel Minimalisme Gør rede for centrale træk ved den minimalistiske skrivestil. Foretag med afsæt i din redegørelse en sammenlignende analyse og fortolkning af selvvalgte noveller i Raymond Carver: What we talk about when we talk about love (1981) og Pia Juul: ….. Analysen skal fokusere på teksternes minimalistiske træk og undersøge, hvilken rolle skrivestilen betyder for vores oplevelse af teksterne. Diskutér, hvorfor den minimalistiske skrivestil har domineret dele af litteraturen i de seneste år. Gunvor Severinsen, 2014

6  analytisk fokus på en engelsksproget tekst, og med obligatorisk perspektivering til en dansk tekst Eks. Billy Elliot Gør kort rede for den samfundsmæssige situation i England i 1980’erne – med særligt fokus på kulminestrejken. På baggrund heraf ønskes en analyse og fortolkning af Lee Halls roman Billy Elliot fra 2000 - filmversionen kan eventuelt også inddrages. Billy Elliots udviklingshistorie ønskes sat i perspektiv til H.C. Andersens "Den grimme ælling" fra 1843.  analytisk fokus på en engelsksproget tekst, og med brug af teorier eller metoder, som alene er danskfagligt kernestof. Der kunne eksempelvis være tale om et medieanalytisk fokus på nyhedskriterier eller brugen af fiktions- og faktakoder Gunvor Severinsen, 2014

7 DANSK - KEMI Eks. DANSK - KEMI Alkohol Der ønskes en redegørelse for alkoholers opbygning og kemiske egenskaber samt en diskussion af ethanols biokemiske omdannelse i kroppen ethanols virkning som rusmiddel. Hos … (reference til ekstern institution) skal du foretage en syntese af antabus. Vurder det syntetiserede stofs renhed og sammenlign praktisk og teoretisk udbytte. Du skal i besvarelsen redegøre for de anvendte eksperimentelle metoder, og der skal ligeledes fore­tages en grundig gennemgang af de udførte beregninger. Desuden ønskes en analyse og fortolkning af Tom Kristensen: Hærværk (1930). Analysen skal især have fokus på Ole Jastrau og udviklingen af hans alkoholforbrug samt dettes betydning for hans liv og selvopfattelse. Sluttelig ønskes en vurdering af fiktionens skildring af alkoholens indvirkning på mennesket samt en vurdering af antabussens fordele og ulemper i behandlingen af alkoholisme. Gunvor Severinsen, 2014

8 DANSK OG SAMFUNDSFAG Eksempel: Medier og politik Gør rede for mediernes rolle i formidlingen af politiske sager. Kom herunder ind på teorien om medierne som den fjerne statsmagt. Analysér en selvvalgt politiks sag med fokus på, hvordan medierne håndterer sagen. Du skal i din analyse undersøge, hvordan sagen vinkles og iscenesættes i medierne. Diskutér styrker og svagheder ved det moderne mediebillede. Gunvor Severinsen, 2014

9 DEN POPULÆR VIDEN- SKABELIGE ARTIKEL Er en journalistisk tekst, der formidler videnskabelig viden til ikke-fagfolk. Fx En universitetsforsker der formidler sine resultater til den brede befolkning En gymnasieelev der præsenterer et emne i en lokalavis eller i skolens webavis En fagekspert der formidler sin viden i et populærvidenskabeligt tidsskrift som fx Illustreret Videnskab, Helse, Samvirke, UD & SE, I Form; Natur og Miljø ( Efter Fagkonsulent Sune Weile) Gunvor Severinsen, 2014

10 KRAV TIL EN POPULÆRVIDENSKABELIG ARTIKEL En populærvidenskabelig artikel skal opfylde tre krav: Populærvidenskab skal være let at forstå. Svære begreber skal forklares, og komplicerede sammenhænge skal eksemplificeres (gerne med hverdagseksempler,) eller illustreres. Den skal forholde sig ærligt til videnskabelig viden. Da det er et videnskabeligt emne, som skal formidles, ved man også, at der altid er usikkerheder forbundet med ens viden. Den tvivl skal også på banen, selvom det kan undergrave enkelte af ens pointer. I sidste ende får det artiklen til at fremstå mere troværdig, når man viser, man er opmærksom på egne svagheder Den skal være underholdende. (Efter Fagkonsulent Sune Weile) Gunvor Severinsen, 2014

11 KRAV, FORTSAT Layout: Opbygningen minder ofte om nyhedsartiklen, fx med rubrik, underrubrik og mellemrubrikker. Det gør den overskuelig for læseren, og interessante overskrifter kan vække interesse. Sprogligt: Brug journalistisk sprog, og undgå fx for mange svære begreber. Dem, man anvender, skal forklares. Modeller, illustrationer m.m.: Brug modeller og illustrationer til at forklare vanskelige pointer. Billedmateriale: Brug billedmateriale som illustration. Husk at forklare og inddrage billederne i dine forklaringer. Billeder må aldrig stå ukommenteret. ( Efter Fagkonsulent Sune Weile) Gunvor Severinsen, 2014

12 FREMSTILLINGSFORMER: 3. persons fortæller, som det fx ses i nyhedsartikler. Den forholder sig objektivt til begivenhederne og forklarer eventuelle sammenhænge objektivt og fagligt præcist. ”Fortællende journalistik”. Den er karakteriseret ved at blande stilistiske elementer fra skønlitteraturen med den journalistiske objektive skrivestil. Fx kan man anvende billedsprog, scenisk beskrivelse (dvs. en konkret beskrivelse af en situation, der udspiller sig, som journalisten ikke nødvendigvis selv har overværet), følelsesladede beskrivelse, fortælling m.m. ( Efter Fagkonsulent Sune Weile) Gunvor Severinsen, 2014

13 LAY-OUT OG OPBYGNINGSIDEER Anvend fx: ‐ Faktabokse ‐ Billeder - Illustrationer ‐ Tidslinjer ‐ Ordbøger: oplistning af vigtige begreber, personer etc ‐ Geografiske kort -Forsøgsopstillinger -Grafer -Diagrammer Gunvor Severinsen, 2014

14 EKSEMPEL PÅ FORDELING AF OPGAVENS DELE: Gunvor Severinsen, 2014 Kilde: Haslev Gymnasium

15 HUSK Gunvor Severinsen, 2014 Kilde: Haslev Gymnasium

16 DANSK – BIOLOGI/BIOTEK/FYSIK/S AMFUNDSFAG Eksempel: Kost, sundhed og fedme Gør rede for appetitreguleringen og forklar hvordan ændringer i appetitreguleringen kan føre til udvikling af overvægt hos mennesker. Forklar hvilken betydning kostens sammensætning og energiindhold har for kroppens sundhed, hvor du fokuserer på fedtstoffernes betydning; inddrag herunder egne eller andres kostundersøgelser. Med udgangspunkt i ovenstående biologiske arbejde skal du udarbejde en populært formidlende artikel på 3-4 sider. Artiklens målgruppe skal være en typisk læser af tidsskriftet Helse. Opgaven skal endelig indeholde en meta-opgavedel, hvor du – primært ud fra en danskfaglig vinkel – redegør for dine formidlingsmæssige overvejelser i forbindelse med artiklens indhold og udformning. Gunvor Severinsen, 2014

17 LINKS EMU dansk SRP Udenlandske tekster i dansk SRP S-Toget Kilder: Fagkonsulent Sune Weile, Haslev Gymnasium, EMU om SRP Gunvor Severinsen, 2014


Download ppt "SRP I DANSK 2014 - 2015. HVAD KAN DANSK I SRP? - Indgå sammen med studieretningsfag - Indgå som fagligt formidlende fag Gunvor Severinsen, 2014."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google