Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Praktisk om opgave og oplæg

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Praktisk om opgave og oplæg"— Præsentationens transcript:

1 Praktisk om opgave og oplæg
Seminaret Start: – kaffe og brød Oplæg: 9.00 til 16 med to kaffepauser plus frokost 1 persons projekt: 18 minutter = 9 min. oplæg og 9 min. spørgsmål og diskussion 2 personers projekt: 22 minutter =11 min. oplæg og 11 min. spørgsmål og diskussion 3+4 personers projekt: 24 minutter = 12 min. oplæg og 12 min. spørgsmål og diskussion

2 Oplæggets form og indhold
Kort og præcist, gerne illustrationer, figurer mm Problemområde (1 minut) Problemformulering, herunder formål (2 minutter) Metode (1-2 minutter) Teori (1-2 minutter) Væsentligste fund (2-3 minutter) Problemstillinger ift udarbejdelse af projekt (1-2 minutter) Opponetgruppens opgave: Stille spørgsmål til det, der ikke forekommer at være helt klart (især problemformulering og metode) Komme med umiddelbare bud på løsninger af problemstillinger – nye måder at se det på, eksempler mm Medier og kommunikation F08 / lektion 13 / /

3 Projektopgaven Genredefinition Formidling Opbygning Formalia Omfang
Målgruppe Formidling af akademisk problemstilling Opbygning Formalia Omfang Medier og kommunikation F08 / lektion 13 / /

4 Formidling af (forsknings og udviklings)projekter
Hvilken genre? Formidling Akademisk Konceptudvikling af multimedieproduktioner / E07 / lektion 10 /

5 Formidling af (forsknings og udviklings)projekter
Hvilken genre? Formidling Artikel Rapport Opgave Præsentation Eksamen Akademisk Foredrag Mange lighedstræk Konceptudvikling af multimedieproduktioner / E07 / lektion 10 /

6 Formidling af (forsknings og udviklings)projekter
Hvilken målgruppe? Formidling (Projektgruppe) Erhvervspartner Målgruppe Andre interessenter Pressen (baggrundsmateriale) Akademisk Institution → studiegruppe, forskergruppe Læsere af akademiske tidsskrifter og andre publikationer Deltagere i konferencer, seminarer med mere Institutionel bedømmelse (crossover på ITU ml projekt og akademisk analyse) Konceptudvikling af multimedieproduktioner / E07 / lektion 10 /

7 Formidling af akademiske problemstillinger: opgaven (artiklen)
Det væsentlige er at træde et skridt tilbage fra selve projektet og forholde de forskellige lag til teoretiske tilgange, mhp en refleksiv vurdering af specifikke og generelle betydninger. Og betragt teori som redskaber til at forstå verden. Problemområde/problemstilling (videnskabsteoretisk (epistemologisk) tilgang: hvordan kan man overhovedet undersøge den givne problemstilling) Akademisk refleksion over proces og projekt Teoretisk ramme (f.eks. om medier og samfund, kommunikationsteori, om digitale mediers betydning, evt. samfundsteori ift dette projekt) Analyse (præsentation og analyse af projekt ift ovenstående) Metodeovervejelser, evt. kritisk perspektiv på egne valg og proces Konklusion – væsentligste bidrag + perspektivering Litteratur (NB: listen er vilkårlig lige bortset fra indledning og konklusion) Konceptudvikling af multimedieproduktioner / E07 / lektion 10 /

8 Formidling af akademiske problemstillinger: opgaven (artiklen)
Ofte sete, men ikke voldsomt interessante typer akademiske artikler: The great idea / The ”other peoples ideas” paper / The ”software hacker” paper / The ”Theory Hacker” paper / The multiple point paper (Carsten Sørensen (2002): “This is Not an Article – Just some Food for Thoughts on How to Write One.”) Gode råd: Hold det enkelt (to the point) = én pointe per paper Centrale spørgsmål forfatteren skal stille sig selv: Hvad er problemområdet? Hvad er problemet? Hvad er forskningstilgangen? Hvad har andre gjort Hvad er resultaterne (hvad har vi bidraget med til større forståelse af et område? Erkendelsesinteresse)? Konceptudvikling af multimedieproduktioner / E07 / lektion 10 /

9 Formidling af akademiske problemstillinger: opgaven (artiklen)
Andre centrale aspekter: brug andres arbejder som inspiration til gode former review-proces – inddrag andre Layout / formidling: sproglig ”minimalisme”, overskuelighed, sprog/ stavning, illustrationer, litteraturliste (husk alle informationer – se kompendium) Opbygning: Kort abstract Kort indledning, indeholdende redegørelse for problemområde samt problemformulering Metodeovervejelser Introduktion til anvendt teori Analyse, evt underopdelt OG integration af teori og empiriske fund Konklusion, herunder perspektivering Litteraturliste Konceptudvikling af multimedieproduktioner / E07 / lektion 10 /

10 Formidling af akademiske problemstillinger: opgaven (artiklen)
Formalia: Eksamensblanketter for alle plus alle informationer Forside med titel, navne på deltagere/forfattere, kursus- og lærernavn, dato Abstract (ca. 10 linier) (Indholdsfortegnelse) Sidetal Litteraturliste Fod- eller endnotes er ok (men ikke for mange) Omfang: Mellem 10 og 20 sider Medier og kommunikation F08 / lektion 13 / /

11 Brug af opgave til eksamen
Eksamen: mundtligt oplæg, hvor man stiller skarpt på sit projekt: problemområde, proces, væsentlige fund. Helst ikke slavisk gentagelse af, hvad man kan læse i opgave, men en refleksion over eks. proces, resultater, videre muligheder osv Selve eksamen: individuel. Diskussion ud fra projektet, så alle kommer omkring metode, empiri og teori Én dag for eksamensnervøse? Eller individuel snak? Bjarne L. Hansen Lene Iversen (2007) Eksamensangst - hvad kan jeg gøre? Medier og kommunikation F08 / lektion 13 / /

12 God fornøjelse og held og lykke 
Medier og kommunikation F08 / lektion 13 / /


Download ppt "Praktisk om opgave og oplæg"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google