Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

1 PROJEKTFORMIDLING 6 mm i SLP Lars Peter Jensen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "1 PROJEKTFORMIDLING 6 mm i SLP Lars Peter Jensen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet."— Præsentationens transcript:

1 1 PROJEKTFORMIDLING 6 mm i SLP Lars Peter Jensen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

2 2 Dagsorden for i dag Forelæsnings- og øvelsestema: Hvad er god skriftlig formidling af projektarbejdet. Forelæsnings- og øvelsestema: Kritiske punkter i rapportskrivning. © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

3 3 Typer af formidling © SLP-gruppen, Aalborg Universitet Algreen-Ussing, 1990

4 4 Øvelse 1 Hvad kendetegner en god rapport i form og indhold? –Tag en runde om bordet og sig, hvad I hver især opfatter som god formidling. –Sammenfat de væsentligste krav, I sætter til god formidling på et A4 ark 5-10 minutter, så samler vi op. © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

5 5 Hvad siger erfaringerne (1) Rapporten skal indeholde alle oplysninger - og ikke flere - som er nødvendige til at dokumentere, analysere og et. løse problemet. Rapporten skal have et logisk flow => en god struktur © SLP-gruppen, Aalborg Universitet Algreen-Ussing, 1990

6 6 Hvad siger erfaringerne (2) Rapporten bør ikke indeholde kommentarer om arbejdsprocessen evt. kommunikations og samarbejdsproblemer. Få en ensartethed i rapporten, både hvad angår den grafiske og sproglige form, samt layoutet. Læseren skal let og hurtigt kunne identificere rapportens relevans i forhold til egne forudsætninger/interesser. © SLP-gruppen, Aalborg Universitet Algreen-Ussing, 1990

7 7 Hvad siger erfaringerne (3) Læseren skal kunne læse rapporten trinvis: –Hvis modtageren kun er interesseret i resultater, læses indledning og konklusion. Disse skal derfor kunne stå alene (hvis intet andet er anført). –Hvis læseren bliver nysgerrig læses de hovedafsnit som han/hun finder interessent. Hvert afsnit må derfor meget gerne kunne stå alene - ellers skal referencer til tidlige kapitler anføres. –Hvis modtageren er yderligere interesseret læses resten af hovedafsnittene. –Hvis modtageren har brug for alle detaljer læses også appendiks og bilag. © SLP-gruppen, Aalborg Universitet Algreen-Ussing, 1990

8 8 Hvad siger erfaringerne (4) Rapporten skal være indbydende, overskuelig, præcis og letlæselig - pas på med lange komplicerede sætninger og fremmedord © SLP-gruppen, Aalborg Universitet Algreen-Ussing, 1990

9 9 Hvad siger erfaringerne (5) Rapporten skal være troværdig, dvs. –at citater skal fremgå som citater –at referater fra kilder skal fremstå som sådanne –hvis det er egne ideer/iagttagelser skal dette fremgå –vurderinger skal præsenteres med vurderingskriterier og grundlaget for vurderingen –projektets afgrænsninger skal fremgå klart –projektets metoder skal være gennemskuelige –forudsætningerne for konklusionerne skal fremgå –at evt. politiske, religiøse eller moralsk normer fremstår som sådan. © SLP-gruppen, Aalborg Universitet Algreen-Ussing, 1990

10 10 Hvad siger erfaringerne (6) Jørgen Helder har lavet 39 anvisninger til god skrivning i bogen: ------------------------------ Virksomhedens informationsplanlægning og formidling © Samfundslitteratur 1999. © SLP-gruppen, Aalborg Universitet Se uddrag på nettet på kursets hjemmeside

11 11 Og så en lille historie om tegnsætning... ”Hænges, ikke benådes” ELLER ”Hænges ikke, benådes” © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

12 12 PAUSE © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

13 13 Kritiske punkter i skriveriet En præcis synopsis En sigende indholdsfortegnelsen Linket i kæden af kapitler At følge læseren igennem kapitlernes form og indhold Samspillet og balance imellem tekst og illustrationer At få formidlingen videnskabelig © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

14 14 Gode råd til synopsis Det skal være kort og præcist Problematikken skal bøjes i neon De primære metoder skal nævnes Hovedkonklusionen skal også med Logikken skal være klar © SLP-gruppen, Aalborg Universitet Repetition fra P0

15 15 Øvelse 2 Overvej de 3 eksempler på synopsis, som udleveres til jer nu, –Brug ca. 5 minutter på at læse dem hver især. –Brug ca. 10 minutter til at diskutere deres styrker og svagheder. –Herefter samler vi op. © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

16 16 At skrive synopsis trinvis (1) © SLP-gruppen, Aalborg Universitet Initierende problem på 2 linier De 3 væsentligste metoder Hovedkonklusion på problemanalysen Problemformulering på 2 linier De 3 væsentligste metoder Hovedkonklusion på problemløsningen

17 17 At skrive synopsis trinvis (2) © SLP-gruppen, Aalborg Universitet Introduktion: kort indledning f.eks. Initierende problem Metoder: de væsentligste metoder Resultater: hvad kom der ud af at bruge metoderne Diskussion: Konklusion og perspektivering IMRAD: Introduktion, Metoder, Resultater And (og) Diskussion

18 18 Gode råd til indholdsfortegnelsen Overvej antallet af kapitler i forhold til projektets samlede sidetal. Overvej overskueligheden i indholdfortegnelsen - har I opdelt kapitlerne i for mange niveauer? Overvej informationsværdien - er overskrifterne sigende eller er kapitlerne opdelt i for få niveauer © SLP-gruppen, Aalborg Universitet Repetition fra P0

19 19 Øvelse 3 Overvej de 3 eksempler på indholdsfortegnelser som udleveres til jer nu, –Brug ca. 5 minutter på at læse dem hver især. –Brug ca. 10 minutter til at diskutere deres styrker og svagheder. –Herefter samler vi op. © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

20 20 Mere end en indholdsfortegnelse Opbyg en oversigts indholdsfortegnelse for hele rapporten (Brug evt. brainstormsmetoden) Hver undergruppe med ansvar for første udkast til et kapitel laver en detaljeret indholds- fortegnelse - så den redigeres allerede der. Disse føres løbende ind i den samlede indholdsfortegnelse - som danner ”kultur” for efterfølgende kapitler. En iterativ proces skal så sikre ensartethed, et logisk forløb og en høj informationsværdi. © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

21 21 PAUSE. © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

22 22 © SLP-gruppen, Aalborg Universitet Kritiske punkter i skriveriet  En præcis synopsis  En sigende indholdsfortegnelse Linket i kæden af kapitler At følge læseren igennem kapitlernes form og indhold Samspillet og balance imellem tekst og illustrationer At få formidlingen videnskabelig

23 23 Øvelse 4 Overvej det udsnit af et kapitel fra en P2 rapport, som udleveres til jer nu: –Brug ca. 15 minutter på at læse dem hver især. –Brug ca. 15 minutter til at diskutere: Er strukturen logisk? Hvordan er samspillet og balancen imellem tekst og illustrationer? Hvad mener I om det valgte layout? Er formidlingen videnskabelig - giv evt. eksempler herpå? Er der et klart link til det forrige og efterfølgende kapitel. © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

24 24 Et kapitel starter med et skelet 1. Hvad er formålet med dette kapitel - noter. 2. Hvilke spørgsmål får læseren besvaret i dette kapitel - og hvor i den senere skrift bliver denne viden relevant - noter. 3. Hvilken viden forudsætter dette kapitel - og er derfor behandlet i tidligere kapitler - noter. 4. Hvilke viden indgår i dette kapitel, noter og tilegn denne. 5. Hvordan skal hovedteksten bygges op - hvilke temaer og relationer herimellem er væsentlige at få frem, lav et strukturdiagram for kapitlet. 6. Skriv kapitlet (og husk opsamling/delkonklusion). © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

25 25 Tak for i dag © SLP-gruppen, Aalborg Universitet


Download ppt "1 PROJEKTFORMIDLING 6 mm i SLP Lars Peter Jensen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google