Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver."— Præsentationens transcript:

1 Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver

2 Agenda Kort om projektet og undersøgelsen Centrale resultater fra undersøgelsen Anvendelse af it i undervisning og læring Anvendelse af videndelingssystemerne Kompetenceudvikling Ledelse og skolekultur Den tekniske infrastruktur Præsentation af Bedre udbytte af it i skolen. Guide til selvevaluering

3 Projektets formål At gøre status over anvendelsen af it efter de seneste mange års initiativer i skolen på it-området At bidrage til en fortsat udvikling af anvendelsen af it i skolen.

4 Kort om undersøgelsen Anvendt selvevaluering som metode, samt opfølgende interviews 11 skoler og 11 kommuner med lærere, skolens ledelsesteam, kommunale medarbejdere med ansvar for it i skolen, elever og forældre En ekspertgruppe har vurderet og kommenteret resultaterne, samt udarbejdet anbefalinger Rapporten kan downloades frit fra www.eva.dk

5 It skal anvendes som en integreret del af undervisningen i alle fag og på alle niveauer jf. folkeskoleloven Anvendelsen af it i undervisning og læring Centrale resultater om ’It i skolen’

6 Internettet meget populært, men problemer med kildekritik Med it kan eleverne lave flottere produkter, men nogle fortaber sig i form frem for indhold Eleverne kan bedre lide at præsentere for hinanden når støttet af it. Mundtlige fremstilling udfordrer klip-og-lim Færdighedstræning med it er populært, men ekspertgruppen vurderer risiko for anvendes uden didaktisk og fagligt mål Anvendelsen af it i undervisning og læring Centrale resultater om ’It i skolen’

7 It kan understøtte undervisningsdifferentiering. Ekspertgruppen anbefaler oplæsningsprogrammer til alle. Mobilt udstyr på vej frem, men it-lokalerne er på flere skoler stadig det primære sted for undervisning med it. Problemer med at få det mobile udstyr driftsikkert Gode erfaringer med de interaktive tavler som støtter mere spontan anvendelse af it. Men ikke et ’wonderdrug’ Anvendelsen af it i undervisning og læring Centrale resultater om ’It i skolen’

8 It anvendes som et supplement til ”den almindelige undervisning”. It ikke er naturligt integreret i fagene som fastsat i Fælles Mål. Anvendelsen af it i undervisning og læring Centrale resultater om ’It i skolen’

9 Videndelingssystemerne anvendes meget mellem lærerne og med ledelsen til informationsspredning og som forum for kommunikation Anvendelsen af videndelingssystemerne Centrale resultater om ’It i skolen’

10 Eleverne anvender stort set ikke videndelings- systemerne Forældrene generelt er glade for videndelings- systemerne Store forskelle mellem lærernes anvendelse på samme skole Problematisk både for de andre lærere, elever og forældre. Behov for en mere ensartet anvendelse. En udfordring for ledelsen Anvendelsen af videndelingssystemerne Centrale resultater om ’It i skolen’

11 Når emnet er kompetenceudvikling, så handler det hurtigt om flere kurser. Men samtidig fortæller mange om kurser de har deltaget i, som ikke har forandret og udviklet deres anvendelse af it i undervisningen... Kompetenceudvikling Centrale resultater om ’It i skolen’

12 It-vejlederens rolle Skal it-vejlederen være aktivt opsøgende eller et tilbud? Kan en it-vejleder realistisk rådgive og inspirere indenfor alle fag og på alle klassetrin? Behov for at få synliggjort mulighederne for støtte og vejledning – tendens mod at samle ressourcepersoner Kompetenceudvikling Centrale resultater om ’It i skolen’

13 Praksisnær kompetenceudvikling Kompetenceudvikling lokalt på skolen er ikke kun it-vejlederens opgave Teamet som organisatorisk ramme for videndeling og sparring. Ildsjæle skal forpligtes til at engagere og sprede deres erfaringer Er en lærer en ildsjæl fordi han/ hun holder sig ajour, afsøger og afprøver nye måder at arbejde med sit fag på? Eller er det den moderne lærer anno 2009? Kompetenceudvikling Centrale resultater om ’It i skolen’

14 Ledelsen som den afgørende faktor En it-strategi er ikke nok. Tydelige forventninger og opfølgning fra ledelsen er centralt. Ledelse og skolekultur Centrale resultater om ’It i skolen’

15 To eksempler på tilgange til ledelse af it Ledelse med afsæt i klare mål og tydelig prioritering – men det er ikke nok at opstille mål, de skal også forankres i lærerkollegiet Ledelse med afsæt i lærernes interesser og engagement – men enkelte læreres interesse og engagement skaber ikke skoleudvikling hvis ikke ledelsen aktivt støtter op Ledelse og skolekultur Centrale resultater om ’It i skolen’

16 Adgang til it, men ikke nødvendigvis fungerende it Den tekniske infrastruktur Centrale resultater om ’It i skolen’

17 Elevernes egne bærbare i skolen stiller nye krav til skolernes infrastrukturen De bør ses som en ressource. Behov for driftssikre trådløse netværk og adgang til digitale læringsressourcer via nettet. Den tekniske infrastruktur Centrale resultater om ’It i skolen’

18 At selvevaluere er at sætte ord på den daglige praksis og spørge: Hvorfor gør vi som vi gør, hvad kan og vil vi ændre, og hvordan gør vi så det? Materialet indeholder en guide til selvevaluering som metode, arbejdsspørgsmål og skabeloner Målrettet lærere, skolens ledelsesteam eller kommunale medarbejdere med ansvar for it i skolen Gennemfør på 3-4 timer Download frit fra www.eva.dkprojekter/2008/it-i-folkeskolen Bedre udbytte af it i skolen Guide til selvevaluering

19 Projektets hjemmeside www.eva.dk/projekter/2008/it-i-folkeskolen


Download ppt "Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google