Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

”Læsning giver livsglæde” - et tværgående projekt 2015-16 Temadag, Horsens 25. februar 2016 v/ Thomas Behrmann og Vibeke Mygind Horsens kommunes biblioteker.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "”Læsning giver livsglæde” - et tværgående projekt 2015-16 Temadag, Horsens 25. februar 2016 v/ Thomas Behrmann og Vibeke Mygind Horsens kommunes biblioteker."— Præsentationens transcript:

1 ”Læsning giver livsglæde” - et tværgående projekt 2015-16 Temadag, Horsens 25. februar 2016 v/ Thomas Behrmann og Vibeke Mygind Horsens kommunes biblioteker thbe@horsens.dkthbe@horsens.dk og bibvm@horsens.dk – 7629 2400bibvm@horsens.dk

2 Dagens program Om temadagen og projekt ”Læsning giver livsglæde” Hvorfor: strategier, erfaringer oa viden Hvem: målgruppe og samarbejdspartnere fra andre områder Hvad: fælleslæsning i deltagernes kendte rammer Er livsglæden øget? Anbefalinger og overvejelser Erfaringer og overvejelser fra sundhed og andre biblioteker Hvad så nu: hvordan skaber vi mere velfærd? hvad kan vi i samarbejder, som vi ikke kan hver for sig? hvordan skal vi gøre det?

3 Hvem og hvordan - overordnet Målgruppen er voksne borgere som ikke er vant til at bruge biblioteket især pga skrøbelighed som via fælleslæsning kan skabe et nyt fælles samlingspunkt Samarbejdspartnere: har målgruppen & interesse i projektet Sund By: selvhjælpsgruppe og frivillige Bo Trivsel – det boligsociale sekretariat Aktiviteten – på plejecentre med beboere og ”dag-gæster” Produktionshøjskolen: unge med udfordringer Metoder: Guidet fælleslæsning: inkluderende & åbnende, tilpasses gruppen Der hvor folk er – tryghed & tillid Frekvens: tiden mellem læsemøderne tilpasses gruppen

4 Hvem og hvad – konkret Guidet fælleslæsning (mere eller mindre tilpasset) Førtidspensionister Pårørende til krigsveteraner Beboere på 2 plejecentre Kvinder i Tri-ko – udgangspunkt sund levevis Unge på layout-linien: indgår i undervisning, ender med slutprodukt Traditionel læsegruppe: Kvinder i det boligsociale områder og med udfordringer – krimier Unge på layout-linien: indgår i undervisning, ender med slutprodukt Udvikling af guidet fælleslæsning – styret af nødvendighed Kvinder fra flere etniciteter / kulturer: digte & musik

5 Hvorfor? Fælleslæsning og samtale: giver ”noget” Erfaringer: Oplæsning for psykisk sårbare, Danmark Læser mm. Samfundsfokus på øget velfærd for færre kr. - og med borgernes aktive medvirken Astrid Lindgren: At læse god litteratur er både at komme langt ud i verden – og dybt ind i os selv” The Happiness Project: Børn i 3-4. klasse: det læste huskes når det er interessant: betydning af ”interesse i” i ft ”læsbarhed” er 30:1 Dostojeskys evne til at fastholde interessen: - ”den behændige brug af gentagelser” - livet og litteratur har det med at gentage sig selv: lad os på det svære, vi har klaret & de mange glæder vi også har oplevet

6 Livsglæde: hvad er det – og er den øget i projektet? Livsglæde: ”glæde over at være til” (Ordbog over det danske sprog) Evalueringen: Ikke muligt at konkludere hvorvidt og i hvilket omfang pga korte forløb MEN der er skabt glæde & gode læseoplevelser Projektet indikerer at fælles litterære oplevelser på sigt kan medvirke til øget livskvalitet og livsglæde

7 Evaluering 1: mål & succeskriterier – og resultater Grupper: Mindst 6 grupper starter Mindst ½ gennemfører Mindst ½ af disse finder glæde e / får nye oplevelser v/ læsning Interesse for nye forløb 7 grupper startede 6 gennemførte en overvejende del har haft p positive oplevelser, personligt o eller socialt 1 forløb fortsætter + flere Frivillige: Mindst 50 deltager i intro om r pr projektet og bibliotekets tilbud 10 (+?) frivillige har deltaget Mindst ½ vil være ambassadør f f for bibliotekets tilbud Ingen har meldt sig – men synes d positive!

8 Evaluering 2 – hvad er lykkedes? Der er skabt nye læsefællesskaber i etablerede grupper og en enkelt gruppe er startet om læsning Litteratur og bibliotek er nået ud til læse-uvante, som har haft gode oplevelser, både personligt og socialt Kobling af digte-musik: deltagerne har været begejstrede og er samtidig blevet bedre til dansk: det personlige-sociale- emotionelle udbytte har fremmet læring Kobling af læsning og at omsætte ord til billeder: kan motivere skoletrætte og ikke-boglige elever

9 Evaluering 3 – guidet fælleslæsning som driver Inkluderende på en måde, så deltagerne: får en læseoplevelse uden at man selv behøver at læse ens refleksion/oplevelse anerkendes uden ”rigtigt-forkert” Udvider oplevelsen: fra personlig til også at være social og fælles ”Emotionelle genkendelser”: opstår i det ”fælles tredje”, der skabes, og som vækker følelser og refleksion og åbner op for udforskning formodes at kunne igangsætte og styrke det sociale kognitive funktionsniveau og har vist sig at have en rehabiliterende effekt på folk med depression oa psykiske lidelser

10 Evaluering 4 – konklusioner og anbefalinger Konklusioner: Fælleslæsning – at læse, lytte og tale sammen: kan skabe eftertanke og refleksion og bearbejde følelser kan på sigt medvirke til øget livskvalitet og livsglæde Opsøgende indsats for at bringe læse-inspiration ud via partnerskaber synes at have virket og kan med fordel videreudvikles Anbefalinger: Brug trænede læseguides og samarbejd med Læseforeningen Frivillige som ”læseguider light” bør overvejes og anbefales ikke til psykisk og/eller socialt sårbare

11 Evaluering 5 – set fra biblioteket Hvem skal vi være partnere med? Fokuser strategisk – kende hinandens situation og fokus Vælg hinanden hvor det giver mening Hvordan skal vores partnerskab være? Gør egen organisation klar Understøt partnerskabet Hvilken rolle skal bibliotekaren – og biblioteket – spille? uddannet i metoden og kunne tilpasse den til deltagerne stort litteraturkendskab + empatisk indlevelse + ”turde gå ud” Det fysiske rum: trygt – mulighed for at kunne koncentrere sig – og hyggeligt

12 Overvejelser – og et par spørgmål? Hvordan ”giver vi stafetten videre” når projektet stopper kan 1-2 fra gruppen overtage lederrollen? Og få legitimitet? holde forbindelsen til bibliotekaren via fx kvartalsvis gæstevisit? En ”light-model” med involvering af frivillige? hvad passer med situation og motivation? Hvem vil engagere sig? hvad har de brug for fra biblioteket/læseguiderne? - intro til metoden og info om bibliotekets support? - ”sidemandsoplæring”? Hvordan deler vi erfaringer – i hver vores sektor og på tværs? og hvad ku’ vi tænke os at borgerne får ud af det?

13 Til videre snak … Hvordan ”giver vi stafetten videre” når projektet stopper En ”light-model” med involvering af frivillige? Hvordan deler vi erfaringer – i hver vores sektor og på tværs?


Download ppt "”Læsning giver livsglæde” - et tværgående projekt 2015-16 Temadag, Horsens 25. februar 2016 v/ Thomas Behrmann og Vibeke Mygind Horsens kommunes biblioteker."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google