Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Oplæg på netværkskonferencen 3/9 2015

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Oplæg på netværkskonferencen 3/9 2015"— Præsentationens transcript:

1 Findes den ‘digitale dannelse’? – og kan man didaktisk designe for den?
Oplæg på netværkskonferencen 3/9 2015 Produktion af læringsmaterialer og eleven som producent v. Nina Bonderup Dohn, lektor, ph.d. Institut for Design og Kommunikation Syddansk Universitet

2 Oversigt ”Didaktisk design for digital dannelse” – indledende spørgsmål Hvad er digital dannelse … ud over digitale kompetencer? Forholdet mellem dannelse og kompetence Og mellem digital dannelse og digital kompetence Dannelse i den digitale verden … hvilken verden? Implikationer for produktion af elæringsmaterialer Hvad er didaktisk design Ideel model versus praksis Sammenfatning af pointer og implikationer Findes den digitale dannelse? Nina Bonderup Dohn, 3/9 2015

3 Indledende spørgsmål Et hovedspørgsmål for denne konference:
”Hvordan kan vi didaktisk designe elevers læring af digital dannelse?” – og hvilken rolle spiller produktion af læringsmaterialer heri – og hvilken rolle spiller eleven selv som producent? ? Hvad mener vi med ‘at didaktisk designe læring’?? (Hvad mener vi med læring?) Hvad mener vi med ‘digital dannelse’?? Findes den digitale dannelse? Nina Bonderup Dohn, 3/9 2015

4 Digital dannelse ”Hvad er din første tanke, når du hører ‘digital dannelse’, Nina?” Svar: Hvori ligger det ‘dannede’, mener I mere end ‘it-kompetencer’ (I mener i hvert fald it-kompetencer!) ”og etik, social interaktion og identitet!” Det er så ”dannelse”? hvad med ‘sociale kompetencer’? uetisk, kompetent kommunikation?? identitet <> kompetence? (Jeg tænker ”buzzword”, gør jeg) Findes den digitale dannelse? Nina Bonderup Dohn, 3/9 2015

5 Stor it-kompetence, ringe digital dannelse? Eller bare ringe dannelse?
Eller manglende kompetence i forhold til loven? Findes den digitale dannelse? Nina Bonderup Dohn, 3/9 2015

6 Digitale fodspor It-navigerings- og anvendelseskompetencer,
diskutabel digital dannelse? Eller bare ukritisk anvendelse? Ringe navigeringskompetencer? Findes den digitale dannelse? Nina Bonderup Dohn, 3/9 2015

7 Media literacy, ingen digital dannelse?
- Eller uetisk, ondskabsfuld, udannet opførsel? - Manglende produktions- og brugskompetence? Findes den digitale dannelse? Nina Bonderup Dohn, 3/9 2015

8 It-kompetencer versus digital dannelse
Eksemplerne rejser 4 spørgsmål: Hvad er forholdet mellem dannelse og kompetence generelt? Er digital dannelse noget andet/anderledes fokuseret end dannelse generelt? Er forholdet mellem dannelse og kompetence et andet i ‘den digitale verden’? Er det rimeligt at afgrænse ‘den digitale verden’ som et selvstændigt, uafhængigt sted? Findes den digitale dannelse? Nina Bonderup Dohn, 3/9 2015

9 Dannelse <> kompetence?
Dannelse og kompetence modstilles ofte Kompetence ses som instrumentel, snæver, handlingsrettet Dannelse er … Klassisk: den humanistisk vidende person Udsyn, bredde Demokratisk, med- og selvbestemmende, dialogisk borger Grundindstilling – ‘at stå i det åbne’, lade sig møde af verden Identitet Kompetence er noget, vi kan – eksternt i forhold til hvem vi er Dannelse er en del af, hvem vi er – definerer hvem vi er ??? Findes den digitale dannelse? Nina Bonderup Dohn, 3/9 2015

10 Dannelse <> kompetence
Den kompetente – dygtige – underviser/læge/pædagog Ikke-personlig anvendelse af faglige metoder? Personlig-faglig stillingtagen og handling ift. det anden person? Kompetence er at handle på passende vis ift. situationens krav Ved menneskekontakt er ikke-personlig handlen upassende Dannelse er demokratisk åbenhed for verden, en identitet Det indebærer vel også handling? ‘Passende’ dannelse involverer kompetence ‘Passende’ kompetence involverer dannelse Findes den digitale dannelse? Nina Bonderup Dohn, 3/9 2015

11 Dannelse <> kompetence
Situationskrav til ‘passende handling’ – på forskellige niveauer: ”Specifikt faglige niveau” (domæneniveau) Genreanalyse, differentialregning, programmering Aktivitetsniveauet Facebookchat, skrive et essay, ‘digital produktion’, læse Livssituationsniveauet Skoletime, arbejdsplads, hobby, familieliv, eksamen+test Kompetence på de lavere niveauer, dannelse på de højere ?? Nej, kompetencekrav også på højere niveauer Krav på højere niveauer rammesætter krav på lavere  dannelseskrav også på lavere niveauer ”Situationens krav” er enheden af krav Findes den digitale dannelse? Nina Bonderup Dohn, 3/9 2015

12 Dannelse <> kompetence
”Ok, så passende handlen kræver kompetence + dannelse” ?? Passende handling er ikke et puslespil af ‘handlebrikker’ En handling er én handling, ikke en sum af mange handlinger Én handling ift. enheden af situationens krav Krav om kompetent-dannet/dannet-kompetent forholden sig i ét Inkluderer social og etisk forholden sig Forståelse for livssituationens placering ‘på tværs og langs’ For en selv og for andre Findes den digitale dannelse? Nina Bonderup Dohn, 3/9 2015

13 Digital dannelse <> dannelse generelt
Hvad er det, der går galt her? Færdigheder på domæneniveau, manglende rammesætning? Er det en særlig digital dannelse, der mangler? Manglende rammesætning fra ‘den digitale livssituation’? Eller dannelse generelt (kompetent-dannet handlen)? Findes den digitale dannelse? Nina Bonderup Dohn, 3/9 2015

14 Digital dannelse <> dannelse generelt
Dannelse er … (Fra tidligere slide) Klassisk: den humanistisk vidende person Udsyn, bredde Demokratisk, med- og selvbestemmende, dialogisk borger Grundindstilling – åbent at lade sig møde af verden Identitet ‘Digital dannelse’ er sådan noget – bare ‘i den digitale verden’, ikke? ”Mindre ‘humanistisk vidende’ – mere ‘digitalt vidende’ Ja, udsyn, bredde, viden – i den digitale verden. Er indeholdt ”Og etik og social interaktion” Ok, ”opføre sig ordentligt” – er det ikke indeholdt (og lidt tamt?) Findes den digitale dannelse? Nina Bonderup Dohn, 3/9 2015

15 Digital dannelse <> dannelse generelt
”Hvis den dannede er en der kan opføre sig ordentligt, så er den digitalt dannede en person der kan opføre sig ordentligt i den digitale verden” (Siggaard Jensen) Udvidet til f.eks. ‘demokratisk åben for at møde den digitale verden’ ? ‘dialogisk med- og selvbestemmende’ (herunder være vidende og kritisk stillingtagende?) Så digital dannelse = ”generel dannelse levet i den digitale verden” ? Inklusive ”handle passende” – leve kompetent-dannet Generelle dannelseskrav konkretiseret i ‘digital livssituation’? Findes den digitale dannelse? Nina Bonderup Dohn, 3/9 2015

16 Dannelse <> kompetence i ‘den digitale verden’
Digital dannelse = Generel dannelse konkretiseret i handling i den digitale verden Navigation, produktion, interaktion, formidling i digitale medier Med kritisk sans, situationstilpasset fortolkning … … og blik for identitetsdannelse It-færdigheder sat dannet i spil i den digitale verden = kompetent handlen! Så det digitale ved ‘digital dannelse’ er it-færdigheder Og det ‘dannede’ er dannet-kompetent handlen ift. ‘den digitale verdens’ krav? Forholdet mellem dannelse og kompetence Ikke principielt anderledes i ‘den digitale verden’ Findes den digitale dannelse? Nina Bonderup Dohn, 3/9 2015

17 Den digitale verden – hvilken verden?
Facebook, Twitter, Instagram Wikipedia MASCHA VANG Blog, Fitness Eliten Blog, Socialemedier.dk YouTube Reddit, FCKFC Forum World of Warcraft Er det én verden? Er det digitale verdener … Eller forankringspunkter for kompleks handlen i en verden, hvor fysiske rum integrerer og understøttes af digital kommunikation? Findes den digitale dannelse? Nina Bonderup Dohn, 3/9 2015

18 Den digitale verden – hvilken verden?
Problemet er, at den digitale verden ikke er afgrænset! Typisk NewComer-skel mellem ‘fysisk’ og ‘digital’ verden I de fleste livssituationer sammenflettes fysiske og digitale handlemuligheder sømløst ≠ gnidningsløst og konfliktfrit men konflikterne skal måske forstås lidt anderledes? Findes den digitale dannelse? Nina Bonderup Dohn, 3/9 2015

19 It-kompetencer versus digital dannelse
Opsamlende ift. de 4 spørgsmål Hvad er forholdet mellem dannelse og kompetence generelt? Er digital dannelse noget andet/anderledes fokuseret end dannelse generelt? Er forholdet mellem dannelse og kompetence et andet i ‘den digitale verden’? Er det rimeligt at afgrænse ‘den digitale verden’ som et selvstændigt, uafhængigt sted? ‘Digital dannelse’ er en misvisende term Ingen særlig digital dannelse, og kompetence er indbefattet Elever skal blive kompetent-dannede/dannede-kompetente I en verden, hvor fysiske og virtuelle handlingsrum krydses Findes den digitale dannelse? Nina Bonderup Dohn, 3/9 2015

20 Implikationer for produktion af elæringsmateriale
3 niveauer af situationskrav: Domæne, aktivitet, livssituation Hvordan spiller krav på de 3 niveauer sammen i materialet? Hvad er fokus? Hvorfor elæring? Gensidig formgivning af dannelses- og kompetencekrav? Fx digitale fodspor+copy-right ved wikiindlæg om voldsfilm Elevers motivation – og læring – kan angå alle niveauer ‘Autenticitet’ af opgaver på alle niveauer Betydning af elæring for autenticitet og motivation? Fx elevproduceret film om oxidering i ‘verden udenfor’ Findes den digitale dannelse? Nina Bonderup Dohn, 3/9 2015

21 Implikationer for produktion af elæringsmateriale
Den digitale verden er en misvisende konstruktion Hvordan spiller fysiske og virtuelle handlingsrum sammen I arbejdet med materialet Som distraktion for eleven under arbejdet Kan distraktioner inddrages konstruktivt? Fx Facebook til deling af elevproducerede film Hvordan peger materialet ud over her&nu livssituationen? Ufrivilligt? Problematisk – eller positivt? Kan materialet bygge bro mellem kontekster? Hvordan sikres brug af materialet? Hvilke krav må vi stille til didaktisk design af materiale og aktiviteter? Findes den digitale dannelse? Nina Bonderup Dohn, 3/9 2015

22 Didaktisk design Hvilke krav må vi stille til didaktisk design af materiale og aktiviteter? Hvordan kan vi didaktisk designe elevers læring af dannet-kompetent handlen? Igen et skridt tilbage: Hvad forstår vi ved ‘didaktisk design’? Hvilke forudsætninger gør vi (nemt) med ‘didaktisk design’? Findes den digitale dannelse? Nina Bonderup Dohn, 3/9 2015

23 Hvad er ‘didaktisk design’?
Design er formgivning, mønsterskabelse Didaktik er underviserens understøttelse af læring Hvad, hvorfor, hvordan, med hvem og hvilke medier ‘Didaktisk design’ = formgivning af læringsmuligheder ”designe for, at eleverne får de bedste muligheder for at lære det, vi ønsker de skal lære” Mange led – didaktisk designs typer af ‘produkter’: Læremidler – e-materialer Læringens rum – fysiske og virtuelle … og koblingerne Læringsaktiviteter Herunder elevers & læreres brug af læremidler og -rum Og elevers produktion af e-materialer Forløbsorganisering, uddannelsesorganisering Findes den digitale dannelse? Nina Bonderup Dohn, 3/9 2015

24 Designs mange betydninger
”Design er at designe et design for at skabe et design” (Heskett) Design = det felt, der beskæftiger sig med ‘at give form’ “Nina taler om feltet ‘didaktisk design’” Design = umiddelbar manifestation, f.eks. model, produktide ”Designideen bag e-materialet er…” Design = resultatet af formgivningen – det endelige produkt “Det didaktiske design er et interaktivt rollespil” Design = det at give form “Jeg designer e-materialer”, “jeg designer læringsrum” Design = virkeliggørelsen af en klar, bevidst intention “Jeg designer flipped classroom læringsaktiviteter Findes den digitale dannelse? Nina Bonderup Dohn, 3/9 2015

25 Forbindelser mellem betydningerne
”Design er at designe et design for at skabe et design” Feedback fra praksis Ideelt set! Findes den digitale dannelse? Nina Bonderup Dohn, 3/9 2015

26 Forudsætninger for forbindelserne
Feedback fra praksis Ideelt set! Direkte forbindelse mellem tænkning og handling Tænkning  skematisk udtryk/materialeide  Færdigt materiale, anvendelse  Refleksion (tænkning) Et design virkeliggøres ved implementering (plug&play) Design er ‘programmering af praksis’ af hvad mennesker gør og lærer Findes den digitale dannelse? Nina Bonderup Dohn, 3/9 2015

27 Holder forudsætningerne i praksis?
Formulere, tegne, filme, optage, sammenflette Tænke videre, sætte fokus Formulere, tegne, overbevise Tilpasse anvendelse, mennesker handler uventet Tænke, tale, idealisere om praksis Findes den digitale dannelse? Nina Bonderup Dohn, 3/9 2015

28 Didaktisk design i praksis
Ingen direkte forbindelse mellem hvad vi tænker, siger og gør Slet ikke mellem hvad vi tænker ét sted og gør et andet Læring sker som reaktion på design, ikke som resultat heraf Dvs. vi kan ikke programmere læring, praksis (eller folk) Design/design/design kan ikke bare overføres Forhandling og resituering er altid nødvendig Resituering er ikke lineær og ikke forudsigelig Virkeliggørelse af design er ikke implementering Det er bliven-til-i-situationen Men vi kan skabe bedre eller dårligere betingelser for det Den vigtigste dimension af didaktisk design – indirekte design? Findes den digitale dannelse? Nina Bonderup Dohn, 3/9 2015

29 Implikationer for produktion af elæringsmateriale
Design/design/design kan ikke overføres – krav om resituering Moderate forventninger til, hvad materialet ‘gør’ i sig selv Materialet skal anvendes – design for aktiviteter med det Design for ibrugtagning og for elevernes resituering Fx Flipped classroom forudsætter, at elever ser materialet Og resituerer fra lektie-livssituation til klasserummets Genbrug på tværs af klasser kan kræve transformation Af materiale, af aktiviteter eller begge dele Findes den digitale dannelse? Nina Bonderup Dohn, 3/9 2015

30 Implikationer for produktion af elæringsmateriale
Eleverne lærer i reaktion på design, ikke som resultat af det Virkeliggørelse i ‘bliven-til-i-situationen’ Forvent ikke lineært læringsudbytte Vær forberedt på ‘skæve’ læringsudbytter – indarbejd dem? Design for læring, ikke af læring – indirekte design! Gælder generelt - og ‘dobbelt’ ved design for elevproduktion Her designes for, at elever kan designe for læring Findes den digitale dannelse? Nina Bonderup Dohn, 3/9 2015

31 Sammenfatning af pointer og implikationer
Krav til didaktisk design af materiale og aktiviteter for at eleverne bliver kompetent-dannede i komplekse fysisk-digitale kontekster? Materialet skal ikke lukke sig om sig selv Design for ibrugtagning og aktiviteter i nye kontekster Åbne for ‘skæve’ læringsudbytter Pga. ‘indirekte design’ og ‘kompetent-dannet selvstændig brug’ Materialet skal ikke bygge på opfattelsen af en ‘digital verden’ Skal indtænke fletværk af fysiske og digitale handlingsrum Pege ud over her&nu – materialet i langtidsperspektiv ”Producer og brug på måder, du kan stå ved andre steder” Mhp. kompetent-dannet handlen i en sømløs fysisk-digital verden Findes den digitale dannelse? Nina Bonderup Dohn, 3/9 2015

32 Sammenfatning af pointer og implikationer
Materialet skal være gennemtænkt ift. de 3 niveauer: Domæne, aktivitet, livssituation Hvad er fokus? Gensidig formgivning af dannelses- og kompetencekrav Betydning af, at der bruges elæring? (læring som reaktion) Mhp. at understøtte læring af kompetent-dannet handlen Elevers motivation og opgavers ‘autenticitet’ på de 3 niveauer Mulig spænding ift. læringsmål Eleven som medproducent Eleven skal se en pointe i det (ikke bare flødeskum) Eleven skal tages alvorligt som bidragyder Mulige barrierer mod læring af kompetent-dannet handlen? Findes den digitale dannelse? Nina Bonderup Dohn, 3/9 2015

33 Tak for opmærksomheden!


Download ppt "Oplæg på netværkskonferencen 3/9 2015"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google