Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Kommunikation med udfordringer

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Kommunikation med udfordringer"— Præsentationens transcript:

1 Kommunikation med udfordringer
Ved Psykolog Lotte Starch Sørensen

2 Program for eftermiddagen
13.00: Intro til kommunikation og cases 13.30: I. rollespil, den ængstelige 14.15 – pause 14.45: 2. rollespil, den antisociale 15.15: 3. rollespil – den emotionelle 16.10: evaluering og opsamling af dagen

3 De tre grupper eller Clustre
Cluster A: De excentriske: Paranoide, skizoide og skizotypale Cluster B: De ekstroverte: Borderline, Narcissisme, antisociale og histrione Cluster C: De introverte: ængstelige, dependente og OCD

4

5 Switch Point Mentalisering Hyperaktiveret Deaktiveret Arousal/stress
Posterior Cortex & Subcortical/ automatisk Præfrontal/ kontrolleret Switch Point Mentalisering Hyperaktiveret Deaktiveret Arousal/stress

6 De tre udfordringer Den ængstelige patient Den antisociale patient
Den emotionelt ustabile patient

7 Emotionelt ustabile Den antisociale Den ængstelige

8 Den ængstelige patient I
Forhistorie til 1. case: Det er en 42-årig kvinde aktuelt sygemeldt fra sit arbejde som kontorfuldmægtig i en større virksomhed. Hun har en historik med mange henvendelser hos egen læge (EL) i perioder flere gange om måneden. Hendes klager er hyppigt diffuse, der foretages mange henvisninger til div. speciallæger uden positivt fund.

9 Den ængstelige patient II
I dag henvender hun sig pga. maveonde og udstrålende smerter fra maveregionen, som hun er bekymret for skyldes mavecancer. Vi kommer ind i konsultationen, hvor du som EL har med god grund affærdiget mulige hypoteser om noget decideret malignt. Din opgave er at berolige hende.

10 Tips og Trix den ængstelige
Valider pt.’s følelse ”Det er fint du henvender dig, når du er bekymret” Undgå lange forklaringer; beroligelse virker nærmest kontra Brug de kropssprog beroligende; suk, nik, træk vejret dybt, vær tilbagelænet og imødekommende. Vær bevidst om, at pt. registrer alle dine mindste ryk, ord el. og de tolker på det. Få dem til at opsummere hvad konklusion er på konsultationen. Så du ved hvilken besked pt. er gået derfra med –korriger ved fejlslutning. Anerkend pt’s henvendelse fx ”Jeg kan forstå du blev urolig og det er fint du kom i dag”

11 Den antisociale patient
Forhistorie til 2. case: Det er en 29-årig kvinde på kontanthjælp hun har et hjemmeboende mindreårigt barn (6 år) og en (12 årig) i plejefamilie. Hun har sparsom kontakt til børnenes fædre. Hun har kontakt til EL i sjældne tilfælde, men har typisk brug for at få fjernet sting, få udfærdiget div. erklæringer omkring tilknytning til arbejdsmarkedet. EL er bekymret for hendes voldsomme alkoholindtag.

12 Den antisociale patient II
Denne henvendelse skyldes et slagsmål, hvor hun nu skal have fjernet sting igen. Normalt ville sygeplejersken tage sig af dette, men grundet den foruroligende epikrise fra akutmodtagelsen efter slagsmålet ønsker du som læge at tale med hende omkring hendes alkoholforbrug, slagsmålsfrekvens og vanskeligheden ved at frede hende længere fra jobcenter, plus problematikken i forhold til det hjemmeboende barn, som hun har svært ved at samarbejde med forvaltningen omkring. Din opgave er at trænge ind til hende og udtrykke din bekymring.

13 Tips og Trix den antisociale
Træd i karakter Sig’tingene ligeud – den antisociale er selv ret konfronterende Hvis pt. kører op, brug langsom tale og tydelighed, hvis du vil ende samtalen ”prøv at hør her, det her bliver for meget, vi må slutte for i dag. Pt. i venteværelset bliver urolige, vi tager den på et andet tidspunkt” Brug indirekte kropssprog, spejl ikke pt., da dette eskalerer situationen. Brug din faglighed, sæt din personlighed udenfor døren ”som læge bliver jeg bekymret, når jeg får denne..”

14 Den emotionelt ustabile patient I
Forhistorie til 3. case: Det er en 32-årig kvinde aktuelt sygemeldt hun er negleteknikker. Hendes primære henvendelser hos lægen skyldes forskellige kønssygdomme, prævention eller mangel på samme samt hyppige underlivs- og blærebetændelser. Hun har i årenes løb haft talrige aborter. Hun lider af tilbagevendende migræne.

15 Den emotionelt ustabile patient II
I dag har hun insisteret på samtale omkring hendes migræne medicin. Du har en presset kalender, og hun kommer 20 min for sent. Pt må derfor vente i venteværelset. Samtalen presses ind, da du af erfaring ved, det ikke er en god ide at afvise hende, men du er tidspresset i konsultationen. Hun fortæller en passant i samtalen, at hun måske er gravid og at hun hvis det er tilfældet ønsker endnu en abort. Dette fører til, at du som EL atter har behov for at drøfte muligheden for en mere permanent præventiv løsning.

16 Tips og Trix den emotionelle
Præciser tidsrammen Spørg indtil du er klar på, hvad henvendelsen handler om. Emotionelt ustabile pt er tit som hvirvelvinde, når de kommer ind på kontoret med mange følelser, historier og løse ender. Anerkend pt. når fokus er klart Sig hvad du vil gøre ved henvendelsesårsagen og lad fokus hvile på det. Når tilbagevendende temaer tages op, fokuser samtalen på henvendelsestemaet Afbryd med et smil Anerkend pt. afslutningsvis ”Vi skal til at afslutte nu, er der nogen spørgsmål eller lign til den antibiotika du skal til at tage”


Download ppt "Kommunikation med udfordringer"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google