Download præsentationen
Offentliggjort afFrederikke Steffensen Redigeret for ca. et år siden
1
CARL BRO GRUPPEN KOMPOSITBROER Få i Danmark – mange ude!
v/Martin V. Kjær Carl Bro Gruppen
2
PRÆSENTATION 1. Historie 2. Kompositprincippet 3. Udførelsesmetoder
4. Anlægsmæssige fordele 5. Vedligeholdelse og drift 6. Æstetik 7. Økonomi
3
1.0 HISTORIE Få i Danmark – mange ude! Danmark
Stor cement/betonindustri Tradition for betonbroer God erfaring med spændbeton Billigst med spændbeton (udførelse/drift) Udland (Storbritannien) Forbud imod spændbeton for ca. 10 år siden Stor stålindustri Stor fokus og udvikling indenfor kompositbroer
4
2.0 KOMPOSITPRINCIPPET Komposit > latin, com’positus = com’ponere = sammensætte Stål + beton = komposit (arbejder sammen!) Udvidelseskoefficienten er den samme for stål og beton
5
3.0 UDFØRELSESMETODER Betondæk støbes
Forskalling lægges imellem dragere (filigran, etc.) Ståldragere løftes på plads i par
6
LADDERBEAM BRIDGE
7
LADDERBEAM BRIDGE
8
MULTI-GIRDER BRIDGE
9
MULTI-GIRDER BRIDGE
10
4.0 ANLÆGSMÆSSIGE FORDELE
Mulighed for præfabrikation Ingen forskalling under brodæk Minimal forstyrrelse af trafik Mange muligheder for valg af installationsmetoder af stål - Kraner - Special transport - Fri frembygning Tidsbesparende = økonomisk fordelagtigt Brospænd op til ~ 85m Komplex geometri, skæve og kurvede dæk
11
PRÆFABRIKERET BRODÆK
12
PRÆFABRIKERET BRODÆK
13
PRÆFABRIKERET BETONELEMENTER
14
FRI FREMBYGNING
15
FRI FREMBYGNING
16
HOLMFIELD INTERCHANGE – ’FØR-BILLEDE’
M62, 6 sporet motorvej Sammenfletning med ny sporet motorvej,A1(M)
17
HOLMFIELD INTERCHANGE – ’EFTER-BILLEDE’
3 kompositviadukter 5 kompositbroer
18
HOLMFIELD INTERCHANGE
Kompositbroer blev valgt pga.: - Linieføring kurvet både horisontalt og vertikalt, komplex geometri! - Mulighed for præfabrikation og løft over åben motorvej - Ingen forskalling under brodæk - Hurtigt at bygge
19
HOLMFIELD INTERCHANGE – UDFØRELSE
Ståldragere fragtet til byggeplads som samlesæt Løftet på plads under natoperation, med motorvej åben!
20
HOLMFIELD INTERCHANGE – UDFØRELSE
Betondæk støbt med “Omnia planks” som forskalling
21
HOLMFIELD INTERCHANGE – UDFØRELSE
22
5.0 VEDLIGEHOLDELSE OG DRIFT
Levetid på maling = 40 år Levetid på brolejer/fuger = 25 år Indspændte brodæk = ingen brolejer/fuger
23
6.0 ÆSTETIK Godt samspil med naturen, (valg af farver på stål)
Kurvede underside, både horisontalt og vertikalt Filmklip af visualisering fjernet!
31
7.0 ØKONOMI Seneste store projekter i UK: A1(M) Darrington - Disforth
- 34 broer, heraf 27 kompositbroer incl. 3 viadukter M6 Toll Road - 57 broer, heraf 46 kompositbroer Swale crossing - 1270m kompositbro over sumpområde, bygget efter fri frembygning
33
7.0 ØKONOMI Gennemsnitlig m2 pris for komposit brodæk
- £ £2000 afhængig af komplexciten
34
8.0 AFSLUTNING Kompositbroer i Danmark?
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.