Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Økologiprojekt Projektet indgår som en del af eksamensoplægget til biologieksamen og naturfagseksamen.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Økologiprojekt Projektet indgår som en del af eksamensoplægget til biologieksamen og naturfagseksamen."— Præsentationens transcript:

1 Økologiprojekt Projektet indgår som en del af eksamensoplægget til biologieksamen og naturfagseksamen

2 Økologiprojekt Biotop Fælles biologi og naturfag Biologi Naturfag
Beskrivelse af biotopen Økosystemer og Økologiske samspil Raunkjær undersøgelse Menneskets påvirkning Formalia og fremlæggelse Insekter og jordbundsdyr Kredsløb Organismers samspil Fødekæder og nedbryderkæder Bæveren Biologi Naturfag Matematik og naturfag

3 Økologiprojekt Biotopoversigt: Søen Bøgeskov Eng Åen Nåleskov 1 3 2 4
5 4 3

4 Mål og arbejdsmetoder Målet med opgaven er følgende:
Biologi: At behandle emnerne organismers samspil, insekter, fødekæder og nedbryderkæder Naturfag: At behandle emnerne stofkredsløb og stofomsætning og menneskets påvirkning af miljøet/naturen Matematik: At behandle emnet, statistik og sandsynlighed Arbejdsmetode: Gruppearbejde med max 2 deltagere i hver gruppe. Tidsramme: 42 timer Afleveringsform: Se de enkelte delopgaver. Men generelt gælder, at når der i opgaven står at der skal afleveres en lille rapport, så betyder det, at opgaven indskrives som et afsnit i den samlede rapport Afleveringsdato: Fremlæggelsesplan: Onsdag d. 1. maj, kl 15:00 i KHV’s brevbakke Fremlæggelse: Torsdag d. 2. maj, kl 08:30. Plancher og øvrige skriftlige materialer, herunder individuel opsamling og konklusion: Torsdag d. 2. maj kl 15:00. Bedømmelse: Der bedømmes på: Deltagelse i gruppearbejde, Fremlæggelse, Individuel opsamling og konklusion

5 Bedømmelseskriterier
-03: Ingen aflevering 02: (beståelseskriterie): Tilstrækkelig præstation: Afleverer det der fremgår af afleveringskriterier Ud fra observationer, kun i meget begrænset omfang at kunne koble til biologisk teori 7: God præstation Tydelige, forståelige plancher, beskrivelser og tabeller mv. Kan ud fra observationer beskrive det man ser og koble det til grundlæggende biologisk teori 12: Fremragende præstation: Udbredt brug af fagudtryk og forståelse af biologiske teorier Refleksion ud fra teori og de resultater og observationer der er gjort på biotopen.

6 Beskrivelse af biotopen (Fælles)
Beskriv hvad I ser på biotopen, fokuser på: Hvad er det ? Beskriv hvilke kendetegn ser I, på hvilken naturtype biotopen er Beskriv beliggenhed i forhold til: Vandbevægelse Lys Temperatur Verdenshjørne orientering Fotodokumentation af jeres biotop, som sammen med kommentarer fortæller om: Planteartssammensætningen Spor efter dyr, fugle, insekter mv. Terræn Beskriv de abiotiske forhold der har indflydelse på dyre- og plantelivet, i biotopen Aflevering: Lille rapport med fotodokumentation

7 Økosystemer (Biologi)
Hvad er forskellen på et åbent og et lukket økosystem? Er klosterheden et åbent eller lukket økosystem? Hvordan kan I se om Klosterheden er et åbent eller lukket økosystem, giv konkrete eksempler. Forklar hvilke former for samspil, mellem levende individer, vi kan opleve på jeres biotop? Aflevering: Planche med fotos fra Klosterheden

8 Økologiske samspil (Biologi)
Hvilke samlivsformer ser I spor/tegn på, i jeres biotop, fotodokumenter det I ser. Forklar kort hvad det pågældende samspil går ud på. Hvad betyder begrebet mykorriza, eller svamprod og er der tegn på svamprod i jeres biotop? Der står en del Rødel træer i de fugtige dele af området. Forklar hvordan de er i stand til at optage luftens frie kvælstof (N2) og hvad man kalder begrebet. a. Giv også gerne andre eksempler på planter hvor fænomenet forekommer. Nævn på hvilke ion former planterne kan optage kvælstof. Afleveringsform: Lille rapport på max 3 sider

9 Sucessionsforløb (Biologi)
Langs åen, der løber bort fra Møllesøen, er der overdrev/eng/mose som bliver græsset ned, forestil dig at man stoppede med at afgræsse området og forklar hvordan successionsforløbet ville blive Hvad kan man gøre for at bevare for at bevare biotopen i den tilstand den er i nu, nævn så mange forskellige løsningsmuligheder, som muligt. Afleveringsform: Fotos, i form af en billedserie med tekst eller beskrivelse.

10 Insekter (Biologi) Gå ned i jeres biotop, tag 2 plastikposer med og fang 2 levende insekter af 2 forskellige arter, (ved insekter forstås organismer med 3 par ben, vinger eller dækvinger). Sæt insekterne under stereolup i laboratoriet og find ud af følgende: Navn, ud fra bøger, brochurer eller internet. Kendetegn/beskrivelse af udseende Lav en beskrivelse af insektets udseende, set fra alle sider, set gennem stereoluppen, lav gerne en tegning af insekterne eller dele af insekterne. Hvilke tydelige kendetegn har insektet, dvs. hvad bemærker man, som adskiller det fra andre insekter? Hvilke stadier er de 2 insekter i, som I har fanget? Aflevering: Tegning med beskrivelse

11 Insekter (Biologi) Insekternes livsbetingelser:
Hvor fandt I de 2 insektarter. Hvilke forhold er der til stede i biotopen, hvor I fandt dem? Tag udgangspunkt i: Temperatur forhold Lysforhold/skygge Luftfugtighed Fødeemner Værn mod konkurrenter og fjender Aflevering: Lille rapport med tegninger eller billeder

12 Insekter (Biologi) Insekternes livscyklus
Beskriv nu ud fra nedenstående de to insekter I har fundet: Tegn og forklar deres livscyklus, for begge insekter, på et stykke A4 papir Beskriv de forskellige stadier der er i de 2 insekters livscyklus, herunder hvad der sker i de forskellige stadier af insekternes livscyklus, brug bøger og internet? Find ud af om de 2 insekter har fuldkommen forvandling eller ufuldkommen forvandling og forklar hvordan du kan se om det er det ene eller det andet Hvor finder man typisk de to insektarter Hvad lever de to insektarter af og hvordan indgår de i føde-/nedbryderkæder? Hvem er deres naturlige fjender/konkurrenter? Aflevering: Lille rapport

13 Fødekæder (Biologi) Giv tre eksempler på fødekæder man kan opleve i Klosterheden, omkring Møllesøen. Tag udgangspunkt i 3 planter der findes i jeres biotop. Lav en realistisk græsningsfødekæde for hver af de tre planter. Prøv at få så mange led med i fødekæden, som muligt og undgå det er de samme organismer med i de 3 fødekæder Lav et fødenet hvori alle 3 planter indgår Forklar hvilke betegnelser man bruger om hvert enkelt trin/led i en fødekæde. Vis den ene fødekæde som en energipyramide og forklar hvad der sker på de trofiske niveauer, samt hvad der sker når man går et trin op i pyramiden. Forklar hvad bioakkumulation betyder og hvordan den vil forløbe, hvis vi fx sprøjtede med visse typer insektmidler, mod myg omkring Møllesøen. Tag udgangspunkt det fødenet, I har lavet. Aflevering: Planche med tegninger/fotos og kommentarer

14 Nedbryderkæder (Biologi)
Find ud af hvilke jordbundsdyr der er i jeres biotop, ved at tage en prøve af de øverste 10 cm af førne og humuslag, herefter undersøge prøven og uddrive jordbundsdyrene Tegn en nedbryderkæde, trin for trin, tag udgangspunkt i de jordbundsdyr I har fundet, på jeres biotop Beskriv hvad der sker i den tegnede nedbryderkæde. Forklar den kemiske proces der omdanner organisk stof, bliver omdannet til uorganisk stof, samt hvad nedbryderorganismerne bruger det organiske stof til. Aflevering: Planche som indeholder: Skema med oversigt over jordbundsdyrene Tegning som viser nedbryderkæden Beskrivelser til nedbryderkæden

15 Menneskets påvirkning (naturfag)
Hvilke spor er der af menneskelig påvirkning på jeres biotop? Hvilke naturbeskyttelse § 3 områder er der på eller omkring jeres biotop? Beskriv de beskyttede naturtyper, indenfor 500 meter området. Beskriv hvilke love der gælder for de nævnte naturtyper Undersøg om der er tegn på/spor efter truede dyr og planter i biotoperne, se liste på Er der invasive plantearter i jeres biotop, eller i nærheden som kan spredes til jeres biotop? Hvilken indflydelse har invasive arter på økosystemer, giv eksempler som kan forekomme på en af de 5 biotoper Aflevering: En lille rapport

16 Raunkjær undersøgelse (matematik)
Undersøgelse af plantehyppighed: Anvendelsesområde: Hvor der ønskes en undersøgelse af plantesamfund på biotopen, hvor man ønsker at analysere hvilke arter der findes i det udvalgte samfund. Materialer: Raunkjærcirkler (fig 1) eller cirkelpind (fig 2) Begge med et areal på (1/10 m²) Papir, blyant Lup Flora Evt. plastposer Skema til notering af de fundne arter

17 Raunkjær undersøgelse (matematik)
Fremgangsmåde: Udvælg en prøveflade (5x5 m), som er karakteristisk for biotopen og som har en passende ensartet plantesammensætning Indenfor prøveområdet udvælges et analyseområde på 1/10 m² ved at kaste en Raunkjærcirkel eller cirkelpind, helt tilfældigt. Alle arter, der som minimum har en skudspids indenfor det tilfældigt udvalgte område, noteres ned i skemaet. Dette gentages 10 gange, indenfor prøvefladen på 5x 5 m. Forudsætninger for beregningerne på næste slide: Forudsætning: Det antal prøveflader arter forekommer i, er lig med arternes forekomst. (Benævnes F), resultatet angives i procent. Beregning af artens bestandstæthed, angivet som antal planter pr. ha. (Benævnes B), angives i stk/ha. Beregning af artens frekvens, som artens procentdel af det samlede antal arter. (Benævnes F%) Aflevering:

18 Raunkjær undersøgelse (matematik)
Beregn ud fra Raunkjær undersøgelsen følgende: Hvad er de enkelte arters forekomst i biotopen? Hvad er artstætheden i biotopen, omregnet til ha? Hvad er frekvensen af de enkelte plantearter, i biotopen? Lav et regneark for henholdsvis artstætheden og frekvensen af planter Opstil artstæthed og frekvens i hver sit søjlediagram Hvilke fejlkilder kan denne undersøgelsesmetode indebære? Aflevering: besvar spørgsmålene og vis beregningerne for artstæthed og frekvensen af planterne

19 Kredsløb (Fælles) Vandets kredsløb
Vis tydeligt vandets kredsløb, på en tegning, med korte kommentarer af vandets forløb, gennem kredsløbet, med udgangspunkt i jeres biotop. På tegningen af vandets kredsløb, skal der indgå en bæverdam, samt øvrige bæverrelaterede elementer, som påvirker vandets kredsløb. Hvordan påvirker mennesket vandets kredsløb, med udgangspunkt i jeres biotop og en radius på ca. 500 fra biotopen. Redegør for vandets optagelse, transport og funktion i de planter der findes på jeres biotop. På tegningen af vandets kredsløb, med udgangspunkt i en bæverdam og området omkring den. Aflevering: Planche med tegning af vandets kredsløb, samt bilag med svar på spørgsmål

20 Kredsløb (Fælles) Kulstoffets kredsløb
Vis tydeligt kulstoffets kredsløb med kommentarer. Tag udgangspunkt i jeres biotop. Beskriv plantens indflydelse på kulstoffets kredsløb herunder drivhuseffekten. Hvordan vil kulstoffets kredsløb ændre sig hvis der foretages ændringer i biotopen som fx dræning, skovning eller plantning? Hvordan indgår fotosyntese og respiration, i de planter der står i biotopen, i kulstoffets kredsløb? Aflevering: Planche med tegning af kulstoffets kredsløb, samt bilag med svar på spørgsmål

21 Kredsløb (Fælles) Kvælstoffets kredsløb.
Tegn en forenklet tegning af kvælstofs kredsløb, med udgangspunkt i jeres biotop, hvor bæverdamme og bæverens aktivitet indgår og forklar kort hvad der sker med kvælstoffet, i kredsløbet (nitrifikation, denitrifikation, lagring, frigivelse osv.), Forklar: Tilføjelsen og tab af kvælstof i forhold det viste og beskriv årets gang i biotopen, i forhold til mængden af kvælstof i jorden. Forklar hvordan ammonifikation, denitrifikation og nitrifikation indgår i kvælstoffets kredsløb. Lav en næringsstofanalyse og find ud af hvor meget kvælstof der er i jorden på jeres biotop, forklar hvad man kan bruge resultatet til. Se manual til Rapid test pH- NPK. Vedlagt testsættet. Aflevering: Planche med tegning af kvælstoffets kredsløb, samt bilag med svar på spørgsmål

22 Bæveren (Fælles) Bæveren sætter et meget stort præg på den natur den lever i. Beskriv hvilke synlige tegn du så på bæver aktivitet, på turen. Giv jeres vurdering af positive og negative effekter af bæverudsætning i den danske natur. Forklar hvad bæveren gør ved det øvrige dyre- og planteliv i området, hvor de holder til her tænkes både på det der lever på land og det der lever i vandet. Forklar hvordan bæverdammene er med til at ”rense” vandet for kvælstof. Afleveringsform: Lille rapport

23 Individuel opsamling og konklusion
De 5 biotopers samlede værdi for biodiversiteten, med udgangspunkt i fremlæggelserne, ud fra fremlagte forsøgsresultater, observationer og kobling til biologiske teorier. Opsamlingen må max fylde 3 sider alt inklusive.

24 Fremlæggelse Hver gruppe skal minimum fremlægge følgende:
Biotopbeskrivelse Sucessionsforløb og naturpleje Resultat af nitrattest Resultat at Raunkjær undersøgelse Resultat af jordbunddyrsforsøg Fødekæder, fødenet, nedbryderkæder Bæverens indflydelse på biotopen


Download ppt "Økologiprojekt Projektet indgår som en del af eksamensoplægget til biologieksamen og naturfagseksamen."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google