Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Hvilke kompetencer har vi brug for i det tværsektorielle samarbejde?

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Hvilke kompetencer har vi brug for i det tværsektorielle samarbejde?"— Præsentationens transcript:

1 Hvilke kompetencer har vi brug for i det tværsektorielle samarbejde?
Katrine Schepelern Johansen

2 Kompetencecenter for Dobbeltdiagnoser
Arbejder med rådgivning, forskning, udvikling og koordinering og formidling Om dobbeltdiagnose: Målgruppe, behandling og behandlingstilbud, organisering… I krydsfeltet mellem region og kommune; Mellem behandlingspsykiatri, socialpsykiatri og misbrugsbehandling Katrine Schepelern Johansen

3 Program Udfordringer i det tværsektorielle arbejde med mennesker med en dobbeltdiagnose Hvad skal der til for at samarbejdet lykkes – erfaringer fra samarbejdsprojekter? Hvilke kompetencer kalder det på? Katrine Schepelern Johansen

4 Hvad er det for nogle projekter, som jeg baserer min analyse på?
Projekt Socialsygepleje – det gode patientforløb Projekt Integreret Indsats Klinik for misbrug og ikke-psykotiske sindslidelser Fællesteam på botilbud Den koordinerende indsatsplan Screeningsprojekter Fælles undervisning Katrine Schepelern Johansen

5 Udfordringer på forskellige niveauer i det tværsektorielle arbejde med mennesker med en dobbeltdiagnose Udfordringer på borger/patientniveau Udfordringer på systemniveau Overordnede strukturer Samarbejdet Kulturelle forskelle Katrine Schepelern Johansen

6 Udfordringer på borger/patientniveau
Sværere symptomer Dårligere prognose Højere dødelighed Følger i mindre grad behandlingen Komplicerende udfordringer/problemer: sociale, økonomiske, somatiske… Adfærdsmæssige udfordringer i behandlingskontekst Erfaringer med afvisning, marginalisering og stigmatisering – svært ved at tro på systemet Katrine Schepelern Johansen

7 Udfordringer på systemniveau
I Danmark har vi på nuværende tidspunkt delt behandlingsansvar mellem region og kommune Katrine Schepelern Johansen

8 Udfordringer på systemniveau – Overordnede strukturer
Forskelle i lovgivning og muligheder for regulering og styring Incitamentsstrukturer understøtte kun i begrænset omfang tværsektorielt samarbejde IT understøtter ikke samarbejdet Systemerne ‘beskytter’ sig selv DD-området er dårligt beskrevet og reguleret og med uklart behandlingsansvar for den enkelte borger Mange tiltag, mange projekter... Katrine Schepelern Johansen

9 Udfordringer på systemniveau – Samarbejdet
Manglende/uklare beskrivelser af grænseflader/overgange Manglende definition af fælles mål Afstand – deler sjældent lokalitet Manglende lokal prioritering af samarbejde med eksterne parter og manglende ledelsesmæssig opbakning Manglende arrangering og deltagelse i fællesmøder Katrine Schepelern Johansen

10 Udfordringer på systemniveau – Kulturelle forskelle
Sundhedsvidenskab vs. socialvidenskab Faglige hierarkier Epistemologisk Forskellige professioner og semiprofessioner Specialiserede indsatser vs. brede/mere favnende indsatser Hvad opfattes som det vigtigste (problem) for borgeren? Katrine Schepelern Johansen

11 Udfordringer på forskellige niveauer
Udfordringer på borger/patientniveau Udfordringer på systemniveau Overordnede strukturer Samarbejdet Kulturelle forskelle Det er en selvstændig pointe, at mange af disse udfordringer forekommer samtidig Og at mange initiativer på området kun adresserer dem individuelt Og at kompetencer ikke løser mange af de strukturelle udfordringer Katrine Schepelern Johansen

12 Hvad skal der til for at samarbejdet lykkes – erfaringer fra samarbejdsprojekter?
Fælles forståelse af, at samarbejdet er vigtigt og hvorfor (relationel kapacitet, relationel koordinering) Fælles mål for indsatserne Ledelsesmæssig opbakning, incitamenter der understøtter samarbejde Opmærksomhed omkring det kulturelle – samarbejde og koordination kræver viden om hinanden, tillid og respekt Teknologisk understøttelse Katrine Schepelern Johansen

13 Forskningsprojekt om faglighed og tværfaglighed (Ejrnæs 2006)
Der er betydelige forskelle på opfattelser af problemer og tilgange inden for de enkelte professioner Det betyder, at mange af de udfordringer, der er skitseret, ikke knytter sig snævert til det professionelle og tværprofessionelle Katrine Schepelern Johansen

14 Forskningsprojekt om tværprofessionelt samarbejde (Lehn-Christensen 2016) – I
Tværprofessionelt samarbejde bliver ofte italesat som handlende om kompetencer knyttet til den enkelte fagprofessionelle Nogle gange endda også til personlighed/personlige kompetencer Hermed bliver tværprofessionelt – og tværsektorielt – samarbejde reduceret til et individuelt spørgsmål Hermed lades spørgsmål om magt og struktur ude af ligningen Katrine Schepelern Johansen

15 Forskningsprojekt om tværprofessionelt samarbejde (Lehn-Christensen 2016) – II
Hvis vi skal forstå tværprofessionelt – og tværsektorielt – samarbejde og hvorfor det er svært, så skal strukturer og magt netop tænkes ind Dermed bliver den vigtigste kompetence hos medarbejdere, der skal arbejde tværprofessionelt, evnen til kritisk refleksion Katrine Schepelern Johansen

16 Forskningsprojekt om tværprofessionelt samarbejde (Lehn-Christensen 2016) – III
”Mestring af det tværprofessionelle samarbejde kræver, at man kan forstå og reflektere over dette arbejdes komplekse karakter. Det er således analyse- og refleksionskompeten- cerne, der må udgøre det primære kompetencemæssige grundlag for, at man som professionel kan blive i stand til at håndtere og selvstændigt indgå i tværprofessionelt samarbejde” (s. 201) ”Kritisk refleksion er en eksplorativ, analytisk, produktiv og kritisk refleksionsproces, der tager sigte på at skabe professionel læring og igangsætte forandring af tværprofes- sionelt samarbejde. Gennem fælles, kritisk refleksion af subjektive erfaringer med tværprofessionelt samarbejde skabes ny viden om, hvilke forandringer af praksis der kan medvirke til at skabe en mere velfungerende praksis” (s. 203) Katrine Schepelern Johansen

17 Så hvilke kompetencer er der brug for?
Viden om samarbejdspartnere og deres arbejdsvilkår Interesse og nysgerrighed i forhold til samarbejdspartnere Kritisk refleksion i forhold til strukturelle og magtmæssige forhold, der har konsekvenser for samarbejdet Katrine Schepelern Johansen

18 Referencer Buch, Martin Sandberg, and Anne Petersen "Model for koordinerende indsatsplaner og tilhørende koordinatorfunktioner. Evaluering af et samarbejdsprojekt mellem Region Hovedstadens Psykiatri og Københavns Kommune." In. København: KORA. Buch, Martin Sandberg, Pernille Thygesen, and Katrine Schepelern Johansen "Tværsektorielt samarbejde omkring mennesker med ikke-psykotisk sindslidelse og misbrug. Kvalitativ evaluering af det tværsektorielle samarbejde omkring etableringen af Klinik for ikke-psykotiske sindslidelser og misbrug på Psykiatrisk Center Glostrup." In. København: KORA. Deloitte.Social "Model for integreret indsats for borgere med sindslidelse og misbrug. Håndbog." In. Odense: Socialstyrelsen. Ejrnæs, Morten Faglighed og tværfaglighed. Vilkårerne for samarbejdet mellem pædagoger, sundhedspljersker, lærere og socialårdgivere (Akademisk Forlag: København). Johansen, Katrine Schepelern 'Treatment of dual diagnosis in Denmark – models of cooperation and positions of power', Qualitative Studies, 1. Johansen, Katrine Schepelern, and Sille Børsting-Andersen "Kultursporet i Projekt Integreret Indsats." In. København: KORA. Lehn-Christiansen, Sine Tværprofessionelt samarbejde i sundhedsfaglig praksis (Munksgaard: København). Ludvigsen, Kathrine Bro, and Nina Brünés "Socialsygepleje i somatik og psykiatri. En antopolgi over erfaringerne fra Projekt Socialsygepleje - det gode patientforløb." In. Glostrup. Katrine Schepelern Johansen


Download ppt "Hvilke kompetencer har vi brug for i det tværsektorielle samarbejde?"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google