Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Ved sygeplejerske, can.scient.san Line Sørensen

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Ved sygeplejerske, can.scient.san Line Sørensen"— Præsentationens transcript:

1 Ved sygeplejerske, can.scient.san Line Sørensen
Hvad influerer på forældres beslutning om at lade deres piger HPV vaccinere? Sociale mediers og relationers betydning for forældres konstruktion af viden. Ved sygeplejerske, can.scient.san Line Sørensen

2

3 Hvordan hænger HPV og Astma/allergi sammen??
Fællesnævner: FORÆLDRE og hvordan de konstruerer viden

4 Baggrund for specialet

5 Metode Videnskabsteoretisk afsæt: Socialkonstruktivisme
Fokusgruppeinterview 2 fokusgrupper med i alt 10 mødre og 1 far

6 Hvorfor fokusgrupper? Et fokusgruppeinterview ”tvinger” undersøgeren deltagerne til at sætte ord på ting, de tidligere blot har set som selvfølgeligheder

7 En ting er hvad de siger…
Det er ikke kun interessant at se, hvad deltagerne siger, men også hvordan de forhandler sig frem til nye meninger. Det giver mulighed for at studere, hvordan viden bliver til.

8 Hvad fortalte forældrene?
Overordnet: 2 helt sikre på, deres døtre skulle vaccineres 2 helt sikre på, deres døtre ikke skulle vaccineres lige nu Resten mere eller mindre i tvivl

9 Forskel på HPV-vaccinen og de tidlige børnevaccinationer:
”Altså mine børn de har fået det til punkt og prikke. Og jeg var meget sådan: NU er det tiden til vi skal vaccineres og bestiller tid og det hele. Og der er overhovedet ikke sat spørgsmålstegn ved det. Slet ikke. For selvfølgelig skal de vaccineres. Jeg synes det er FORFÆRDELIGT med dem der f.eks. ikke bliver vaccineret mod MFR, mæslinger og så kan andre blive smittet og smitte små spædbørn.” (2:1)

10 Man skal yde en aktiv indsats for at blive smittet:
Hvorfor forskel? Man skal yde en aktiv indsats for at blive smittet: ”Det er et valg man tager. Det er de andre (børnesygdomme) ikke.” (1: 4)

11 Flokimmunitet- har vi et ansvar?
JA, ved de tidlige børnesygdomme. Vi skal passe på de uvaccinerede. NEJ, ved HPV. Her kommer individets behov øverst.

12 Et tungt ansvar at tage…
”Jeg ved ikke, om det bare er mig der har sådan en form for – er lidt bange for at tage ansvaret? Egentlig kan jeg ikke lide at tage det ansvar på en andens vegne… Det var nemmere at vente til hun blev 18, så ku` hun sgu selv bestemme” (1: 4)

13 Ikke for alle # 2: DET er ikke hendes ansvar, det er MIT ansvar.
# 4: Ja, lige nøjagtig, det er en beslutning jeg skal tage og det er slet ikke noget jeg har tænkt mig at snakke med hende om. Det bliver bare en del af alle de andre vaccinationer, som hun skal have. (1: 2, 4)

14 Og hvad så, når forældre og datter ikke er enige?
Så kommer min datter og siger: ”Nå, jeg har altså fundet ud af, at jeg gerne vil vaccineres. Og jeg har været inde og læse om det.” Okay, kildekritik, kildekritik. ”Hvor har du læst det henne?”  ”Jamen jeg var inde på noget der hedder Statens Serum Institut”. Okay, ja det er vist godt nok. Så nu går vi og diskuterer, hun vil jo gerne….  Men stadigvæk. Det er MIG der er den myndige, så det er MIG eller os forældre, der har beslutningen i sidste ende. Men jeg synes bare det er svært. Hun siger: ”Det er jo min krop mor!” Og det er jo rigtigt”. (2: 1)

15 Hvorfor i tvivl? Det (HPV vaccinen) er fravalgt 110 %! Og det er simpelthen fordi vi kender en, som er syg af det og vi har set, hvordan det har lavet om på forældrenes liv, men også om på hendes liv…. Så derfor så har vi, så traf jeg den beslutning. Og jeg snakkede ikke engang med min mand om det. Det gjorde jeg ikke. JEG traf den beslutning. Det skulle hun bare ikke. Så det er 100 % bevidst valg. ” (1: 1)

16 Hvem påvirkes forældrene af?
Historier fra tv Historier fra sociale medier Historier fra aviser/ugeblade Historier fra nogen, der kender nogen

17 Konstruktion af viden Antropolog Kirsten Hastrups tese om konstruktion af viden Indeholder begreberne: Objektviden Relationsviden Ontologisk dumpning

18 Objektviden Objektviden er en objektiv, faktuel vurdering af et objekt, hvor det, som kan ses og bevises, anses som den mest autoritære viden. En viden som man kan besidde, lagre, bruge og genbruge. Eks. Evidensbaseret viden

19 Relationsviden Viden, der opstår mellem relationer via interaktioner.
Relationsviden opstår både i planlagte sammenhænge som f.eks. til undervisning eller i fokusgruppeinterviews, men foregår også, når mennesker mødes og taler sammen eller kommunikerer via diverse sociale medier.

20 Ontologisk dumpning Dette kan ske, når viden tilegnet gennem interaktioner eller via diverse medier ophæves til at blive et objektivt gældende forhold

21 Med andre ord: Viden erhvervet gennem relationer ophæves til at være på lige fod med forskningsbaseret viden….

22 1 minut i tænkeboks Er udsagnet ”Børn bliver hyperaktive af at spise sukker” objektviden eller relationsviden?

23 Objektviden? Relationsviden?
Der findes ikke evidens for, at sukker gør børn hyperakive! Det er et eksempel på ontologisk dumpning – da viden erhvervet gennem relationer ophæves til at være på lige fod med forskningsbaseret viden….

24 I har sikkert mange lignende eksempler fra jeres hverdag?
Fx. Myter om medicin indeholdende steroider?

25 Eksempel på ontologisk dumpning fra fokusgrupperne
SST beslutning om at skifte fra Gardasil til Cervarix: En mener at have hørt det er pga bivirkninger, de andre accepterer denne påstand og taler videre herudfra. ”Jeg er stadig ambivalent omkring det. Desværre. Men jeg vil sige, at jeg afventer den der nye vaccine og ser, hvad der sker. Og så skal hun bare være på måtten så længe (meget grinen))” (2: 1)

26 Hvorfor er det så svært at skelne mellem fakta og myter?
Det handler om vores sundhed/sygdomsopfattelse og om sprog: Sociolog Nikolas Rose: Biologiske borgere Som borger har man et ansvar for sin egen sundhed Passe på kroppen

27 Biosocialitet Et kollektiv som samles om en bestemt sygdom eller en fælles forståelse Diverse fora for bivirkningsramte Grupper af vaccineskeptikere

28 Ny egenrelation Beskriver sig selv som fx bivirkingsramt, astmatiker eller multiallergiker. Identificerer sig selv med sygdommen og lever med afsæt i denne. Professionelle patienter

29 Biomedicinske termer Bliver en del af hverdagssproget
Spredes via aviser, facebook, tv. Bruges i almindelige samtaler Medfører at det er svært at skelne mellem evidensbaseret viden og hvad der er narrativer

30 Det postfaktuelle samfund
Direktør for Sundhedsstyrelsen Søren Brostrøm: Sundhedsmyndigheder har ikke samme autoritet som tidligere. Viden tilegnet gennem relationer sidestilles med evidensbaseret viden. Giver udfordring for sundhedspersoner, at guide forældre gennem massive mængder af viden, som alle har adgang til.

31 Opsummering Øget brug af biomedicinske termer i hverdagssprog og via medier, facebook mm. er med til, at lægfolk har svært ved at vurdere, hvad der er evidensbaseret fakta og hvad der er fortællinger. Med HPV-vaccinen er sket et skred i forældres måde at følge sundhedsmyndigheders anbefalinger om vaccination. Det er blevet både almindeligt og legitimt at fravælge vaccinen. Det kollektive ansvar for at opnå flokimmunitet er tilsidesat til fordel for ens egen datters bedste.

32 Hvad gør vi nu? Hvordan hjælper man forældre gennem junglen af informationer?


Download ppt "Ved sygeplejerske, can.scient.san Line Sørensen"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google