Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Motorflyvningen i dag DMU ekstraordinært repræsentantskabsmøde 29. oktober 2011 v/Henning Romme DMU bestyrelsesmedlem 21-09-2018 Dansk Motorflyver Union.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Motorflyvningen i dag DMU ekstraordinært repræsentantskabsmøde 29. oktober 2011 v/Henning Romme DMU bestyrelsesmedlem 21-09-2018 Dansk Motorflyver Union."— Præsentationens transcript:

1 Motorflyvningen i dag DMU ekstraordinært repræsentantskabsmøde 29. oktober 2011 v/Henning Romme DMU bestyrelsesmedlem Dansk Motorflyver Union

2 Tilbagegang for motorflyvningen
2003: timer / 2009: timer Motorfly 992 Svævefly 357 TMG Helikopter 129 Ballon 67 Antal luftdygtige? Ca. 120 fly i SAS, Cimber, DAT, Thomson, Atlantic, JetTime, Star Air m.fl. Ca. 870 fly tilbage – gennemsnit på 33 timer pr. fly. Fratrækkes flyveskolerne (FTO): 4 stk. á 3 fly x 500 timer = timer (40 elever i integreret undervisning) General Aviation (hvor vi hører til) Ca. 860 fly til timer = 27 timer inkl. Skoleflyvning i Reg. Fac. (ca timer) Stigende samarbejde med friluftsrådet som anerkender flyvning som en relevant aktivitet Dansk Motorflyver Union

3 Tilbagegang for motorflyvningen
Ca PPL piloter til timer = gns timer/år Mere realistisk elevtal på FTO: 80 elever = gns. 7,5 timer/år Stigende samarbejde med friluftsrådet som anerkender flyvning som en relevant aktivitet Dansk Motorflyver Union

4 Udviklingen på flyvepladserne
Lolland-Falster/Maribo (EKMB) – Antal operationer 1990: : Svæve- og faldskærmsflyvning næsten uændret. Nakskov (EKNS) - Antal operationer 1990: : nedlagt Hvad er årsagen? Stigende samarbejde med friluftsrådet som anerkender flyvning som en relevant aktivitet Dansk Motorflyver Union

5 Årsagen til tilbagegang?
Pristalsreguleret er timepris det samme som for 20 år siden, eller er den? Flyvning har ikke nyhedens interesse, eller… Valgmulighederne er større i dag….. Ingen ”hænger i hegnet” længere – alle har prøvet at flyve… Ingen tilgang af unge… (PC flysimulator / erhvervspiloter har behov for færre timer) Flere besværlige regler – betydelig højere gebyrer… Stigende samarbejde med friluftsrådet som anerkender flyvning som en relevant aktivitet Dansk Motorflyver Union

6 Udviklingen gennem tiderne
Den tunge flyvning er udviklet via den lette flyvning. Svæve- og senere UL-flyvning er ikke interessant for den tunge flyvning. Reglerne reguleres af hensyn til den tunge flyvning, med GA som traditionelt vedhæng. Reglerne udformes og håndhæves af personer fra den tunge flyvning. GA flyvning har ingen eller ringe indflydelse. Stigende samarbejde med friluftsrådet som anerkender flyvning som en relevant aktivitet Dansk Motorflyver Union

7 Fortsætter udviklingen?
Nej, ikke hvis vi selv ønsker at ændre den og opnå selvadministration, det kræver bl.a.: 1. Sammenhold blandt motorflyverne. 2. Høj organisationsprocent. 3. Landdækkende organisation. 4. Troværdighed og myndighedernes tillid (for bl.a. at opnå politisk indflydelse). Kan DMU sammen med klubberne/medlemmerne m.fl. løfte opgaven? JA, JA og atter JA. Stigende samarbejde med friluftsrådet som anerkender flyvning som en relevant aktivitet Dansk Motorflyver Union

8 Dansk Motorflyver Union
Et tilbageblik DMU trak i arbejdstøjet og ansatte Merete som unionssekretær DMU fik afgørende indflydelse på BL 6-08, som åbnede op for sprogtest i organisationsregi. SLV Brugerundersøgelse. Lobbyisme DMU fik afgørende kontakt til SLV’s direktør. Direktøren gav tilsagn til betydelig mere selvadministration. DMU Skill Test Examiners er det første skridt. FTO’erne klagede til transportministeren. Stigende samarbejde med friluftsrådet som anerkender flyvning som en relevant aktivitet Dansk Motorflyver Union

9 Hvad kom der ud af lobbyismen?
Alle medlemmer med PPL certifikat får frem til 2014 en kontant besparelse ved sprogtest. Til dato har ca. 500 personer aflagt ca. 800 sprogtests Besparelse: 800 tests x kr. = kr. Der er aflagt 41 certifikatprøver Besparelse: ca kr. x 42 = kr. BL om særligt følsomme naturområder blev sat i bero. Ændring af BL om tankningsanlæg førte til rimelige krav, som uden større problemer kan opfyldes i dag. Stigende samarbejde med friluftsrådet som anerkender flyvning som en relevant aktivitet Dansk Motorflyver Union

10 Hvad kom der ud af lobbyismen?
DMU satte et kraftigt ”aftryk” i forhold til selesagen. DMU foranledigede bedre adgangsforhold for Bornholms Flyveklub på Bornholm/Rønne Lufthavn. DMU har hjulpet enkelt medlemmer i principsager om bl.a. medical med et positivt resultat. Stigende samarbejde med friluftsrådet som anerkender flyvning som en relevant aktivitet Dansk Motorflyver Union

11 Dansk Motorflyver Union
Fremtiden… Fuld selvadministration ved alle former for PPL(A) flyveprøver. Afholdelse af teoriprøver i DMU/Flyveklub regi. EASA certifikatbestemmelser træder i kraft den 8. april Mulighed for implementeringsperiode på 1 år: LAPL (A) - Light Aircraft Pilot License SEP (land) – MTOM 2000 kg. Max. 3 passagerer, i alt 4 pers. 30 timer flyveinstruktion på A/C eller TMG, heraf: Minimum 15 timer med instruktør og 6 timer solo. Mulighed for VFR nat rettighed. PPL (A) som hidtil. Uddannelse af instruktører fra egne PPL rækker. Stigende samarbejde med friluftsrådet som anerkender flyvning som en relevant aktivitet Dansk Motorflyver Union

12 Dansk Motorflyver Union
Fremtiden… Administration af ATO (Approved Training Organisation), som afløser for Registered Facility. Trafikstyrelsen som Competent Authority. DMU administrerer ATO for flyveskolerne/klubberne. Mulighed for medical (LAPL) via egen praktiserende læge. Advokatbistand til enkelt medlemmer ved havarier, medical m.m. Udbygning af medlemstilbud. Dansk Motorflyver Union

13 Dansk Motorflyver Union
Hvad kræves der… 1. Sammenhold blandt motorflyverne. 2. Høj organisationsprocent. 3. Landdækkende organisation. 4. Troværdighed og myndighedernes tillid (for bl.a. at opnå politisk indflydelse) Opbakning bag DMU fra klubberne og medlemmerne. Stigende samarbejde med friluftsrådet som anerkender flyvning som en relevant aktivitet Dansk Motorflyver Union

14 Vi kører videre derudad….
At your service  Stigende samarbejde med friluftsrådet som anerkender flyvning som en relevant aktivitet Dansk Motorflyver Union


Download ppt "Motorflyvningen i dag DMU ekstraordinært repræsentantskabsmøde 29. oktober 2011 v/Henning Romme DMU bestyrelsesmedlem 21-09-2018 Dansk Motorflyver Union."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google