Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Oplæg på konference, Gefion, 1. november 2010

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Oplæg på konference, Gefion, 1. november 2010"— Præsentationens transcript:

1 Oplæg på konference, Gefion, 1. november 2010
Elevdemokrati på Christianshavns Gymnasium Amalie Lund Jensen, Oliver Birk Jessing & Troels Vang Andersen Oplæg på konference, Gefion, 1. november 2010

2 Elevdemokrati på CG Skolesyn Struktur, processer og kultur
Hvad er svært – og hvad skal der til? Elevdemokrati på CG Amalie L. Jensen, Birk Jessing, Troels V. Andersen, Christianshavns Gymnasium

3 CG’s skolesyn – faglighed og demokrati
”Hverken faglighed eller demokrati er fastlagte og veldefinerede størrelser. De er idealer eller mål, som hele tiden skal gøres vedkommende, diskuteres og praktiseres af alle på skolen.” ”Vores demokratiske ideal indebærer, at ethvert menneske har ret til at bestemme over forhold, der har betydning for hans eller hendes liv. Når der skal tages beslutninger, må der derfor i størst muligt omfang tages hensyn til alle involverede, alle skal have mulighed for at præge beslutningerne.” ”Vi ønsker en ånd, et miljø præget af samtaler, hvor man opsøger og respekterer viden og indsigt, fremfører sine argumenter, lytter til og kritiserer andres argumenter. Det forudsætter gensidig tillid, opmærksomhed og fordomsfrihed.” ”Vi mener, at faglighed og demokrati hænger sammen med dannelse: medindflydelse højner fagligheden, faglighed er forudsætningen for et levende og kvalificeret demokrati.” (uddrag fra CG’s skolesyn) Troels Amalie L. Jensen, Birk Jessing, Troels V. Andersen, Christianshavns Gymnasium

4 Elevdemokrati på et gymnasium (model efter Bakka & Fivelsdal)
Kultur Værdier, normer, sprog, erfaringer Processer Beslutninger, interaktion, konflikter, motivation Struktur Form, opbygning Troels Amalie L. Jensen, Birk Jessing, Troels V. Andersen, Christianshavns Gymnasium

5 Struktur – vigtigt, men ikke vigtigst!
Elevdemokrati er noget, man hele tiden, overalt skal ville arbejde for! Brug retten til at sende elevrådsrepræsentanter med i skolens udvalg – her foregår mange beslutninger på et gymnasium. Drop de udvalg, hvor I ikke får noget ud af at sidde Vigtigt med udveksling mellem udvalgsrepræsentanter/elevråd – og elevråd/klasser En udfordring for eleverne i gymnasiet er, at man kun er der i 3 år Vigtigt at få de nye årgange integreret i elevråds- og udvalgsarbejdet (hyttetur, ny/gammel sammen, skriftlig overlevering) Tal formandsposter lidt ned – det giver ansvar til de mange Sæt fx to elever på én post (gammel/ung, sidemandsoplæring) Birk Amalie L. Jensen, Birk Jessing, Troels V. Andersen, Christianshavns Gymnasium

6 Kultur – vigtigt, selvom det ikke kan ”ses”
Hvordan behandler I de nye 1.g-elever på skolen? Hvordan støtter eleverne deres repræsentanter? Hvordan er sproget og samtaleformen på skolen? Hvordan positionerer I jer ift. lærerne/ledelsen? Hvordan overleverer I erfaringer til nye årgange? Er der en sammenhæng mellem det man siger/skriver, og det man gør på skolen omkring fx demokrati? Føler I, at det er jeres skole? Kultur kan lettere reproduceres end nydannes – elevdemokrati tiltrækker elever, der vægter dette! Elevdemokrati og –medejerskab til skolen er en del af de 3 gymnasieårs store dannelsesprojekt Troels Amalie L. Jensen, Birk Jessing, Troels V. Andersen, Christianshavns Gymnasium

7 Processer – hvad sker der?
Stil hele tiden spørgsmålstegn ved om vi kan gøre det eksisterende bedre Det daglige i klasserne Drøft klasserumskulturen Tag ansvar Evaluer undervisningen Konflikthåndtering i klasserne (håndtering på lavet mulige niveau) Hvis alt ender i strukturdiskussioner, afstemningsregler og magtkampe, ELLER hvis alt flyder i uklare strukturer dør motivationen - og elevdemokratiet Aktivistdemokrati – alle har ret til at deltage i elevrådsarbejdet Birk Amalie L. Jensen, Birk Jessing, Troels V. Andersen, Christianshavns Gymnasium

8 OD-arbejdet – en case i elevdemokrati
Stolthed omkring OD både elver, lærer og ledelse En del af CG kulturen. Elver vil det både nye og gamle I OD gruppen på Christianshavn er vi 20 – 25 personer. 1.g’er har lige så meget at sige som 2. og 3.g’er Folk tilmelder sig en undergruppe de gerne vil være i. Så hvis man har en interesse for musik er man i bandgruppen osv. Natværk Vi tjener ca kr. hvert år. Alt er styret af eleverne Amalie Amalie L. Jensen, Birk Jessing, Troels V. Andersen, Christianshavns Gymnasium

9 Erfaringer fra CG Skab gode rammer for elevarbejdet – fx
1.g’erne er fuldgyldige medlemmer af fællesskabet fra skolestarten – og ikke ”putte-g’ere”, der skal trynes Intro-program, der hurtigt involverer de nye 1.g’ere i skolens liv Hyttetur/internat for det nye elevråd Udvalgsdag for de nye 1.g elever i slutningen af august Temadage (”gør en god skole bedre”, ”søjledag”) Fællesudvalg med repræsentation fra ”de store udvalg” Elevrådsmøder med ledelsen og budget til elevarbejdet Amalie Amalie L. Jensen, Birk Jessing, Troels V. Andersen, Christianshavns Gymnasium

10 Erfaringer fra CG Elevdemokrati er meget andet end elevråd:
Elevstyret onsdagsforum med seriøse og festlige indslag – en vigtig brik i skolens elevdemokrati UDVALGENE - OD, drømmeudvalg, cafeudvalg, festudvalg, etc. er også en vigtig del af elevdemokratiet! Eleverne i skolens udvalg på CG – hvor er der indflydelse? - PR, FU, IT-udvalg, SiU (umv), Skemaudvalg, Byggeudvalg Nye initiativer skal have medløb og ikke gennem lange beslutningsforløb (filmklub, diskussionscafé, indretning af elevområderne) – også selvom ikke alt ”overlever” Elevrådet er også et sted, hvor man kan diskutere udd.politik. Det er vigtigt med engagement, der rækker ud over skolen – lokalt, nationalt og globalt Elevråd: Ingen fmd., men koordinationsudvalg med kvartalsvis udskiftning Eksempel på involvering: Strejkeafstemning ikke i elevråd, men i klasserne Amalie Amalie L. Jensen, Birk Jessing, Troels V. Andersen, Christianshavns Gymnasium

11 Sammenhæng - elevdemokrati
Værdier Dagligdag Kultur Profil/Image Amalie L. Jensen, Birk Jessing, Troels V. Andersen, Christianshavns Gymnasium

12 Erfaringsudveksling med CGs elevråd/OD
Amalie, 2g (OD): Birk, 3g (elevråd): Amalie L. Jensen, Birk Jessing, Troels V. Andersen, Christianshavns Gymnasium


Download ppt "Oplæg på konference, Gefion, 1. november 2010"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google