Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afPoul Overgaard Redigeret for ca. et år siden
1
Studietilfredshed Undersøgelsens tilblivelse og indhold Nicolai Malbek
20. oktober 2015
2
Agenda Kort om Ennova Konceptet bag studietilfredshedsundersøgelsen
Opbygning af spørgeskemaet Udvælgelse af måleparametre (hvorfor og hvordan) Resultater og rapporter Eksempler på rapportering og tolkning Mest markante udviklinger fra for Akademier og Professionshøjskoler samlet Primære drivere for studieglæde
3
Om Ennova Nordens førende indenfor måling af immaterielle aktiver
Vores projekter Speciale i målinger af kunder, medarbejdere, elever, studerende og omdømme Vores kunder Stor erfaring med både private og offentlige kunder Hver anden af Danmarks 50 største virksomheder er kunde Speciale i uddannelsessektoren. Ennova samarbejder med op mod 200 forskellige uddannelsesinstitutioner; Erhvervsakademier, Professionshøjskoler, SOSU-skoler, Erhvervsskoler, VUC’ere og Gymnasier. Stockholm Oslo Vores medarbejdere 100 fuldtidsansatte på vores nordiske kontorer Forskningsbaseret organisation med link til universiteterne Grundlagt af Kai Kristensen, Professor i statistik ved Aarhus Universitet, Aarhus København Vores værdier Værdiskabelse og Kundefokus Kompetence og Arbejdsglæde Innovation
4
Erfaringer fra forskellige typer af kunder
Kunder hvor stor kompleksitet skal håndteres Kunder med behov for støtte til projektledelse og kommunikation Kunder med høje krav til analytisk præcision
5
1 Konceptet bag studietilfredshedsundersøgelsen
6
32. 000 studerende fra erhvervsakademier og 48
studerende fra erhvervsakademier og studerende fra professionshøjskoler inviteres til studietilfredshedsundersøgelsen Erhvervsakademier: Cphbusiness Erhvervsakademi Dania Erhvervsakademi Kolding Erhvervsakademi Lillebælt Erhvervsakademi MidtVest Erhvervsakademi Sjælland Erhvervsakademi SydVest Erhvervsakademi Aarhus KEA, Københavns Erhvervsakademi Aarhus Maskinmester skole Professionshøjskoler: Professionshøjskolen Metropol Professionshøjskolen UCC University College Nordjylland University College Sjælland University College Syddanmark VIA University College Tandlægeskolen Aarhus Tandlægeskolen KBH Danmarks Medie- og Journalisthøjskole Studietilfredshedsundersøgelsen er gennemført siden 2009
7
Spørgeskemaopbygning i undersøgelsen Et skema i flere lag
Model spørgsmål 11 valgfrie moduler Specifikke ekstra spørgsmål kun til den enkelte uddannelsesinstitution Lokale fokusområder. Grundlæggende benchmarkingkerne Uddybende spørgsmål og special temaer
8
Valgfrie tillægsspørgsmål
Konceptet bag undersøgelsen Tillægsmoduler: Administrationen (2) Vejledning (3) Image/Uddannelsens relevans og brugbarhed (3) Udstyr og materialer (7) Fysisk miljø (6) Eksamen og prøver (2) Egen indsats (1) Studie- og praktikophold i udlandet (7) Uddannelse og job (3) Egen virksomhed (3) Baggrundsoplysninger Model spørgsmål 41 Valgfrie tillægsspørgsmål 37
9
Konceptet bag undersøgelsen
Spørgsmålsmoduler: Undervisning Socialt miljø Ledelse og organisering af uddannelsen Praktik Administrationen Vejledning Image/Uddannelsens relevans og brugbarhed Udstyr og materialer Fysisk miljø Eksamen og prøver Egen indsats Studie- og praktikophold i udlandet Uddannelse og job Egen virksomhed Baggrundsoplysninger Studieglæde Loyalitet Udbytte Hvorfor og hvordan er de pågældende moduler/spørgsmål udvalgt? En større arbejdsgruppe med repræsen-tanter fra akademier og professionshøjskoler udviklede konceptet i 2009. 3 workshops med bl.a. brainstorming på, hvad der er vigtigt for de studerendes trivsel Kvalitativ test i fokusgrupper med input og kvalificering fra studerende Kvantitativ pilottest på 213 studerende Kvantitativ evaluering af 2009 undersøgelsen Årligt review af skema og koncept fra af arbejdsgruppe med repræsentanter fra akademier og professionshøjskoler
10
2 Resultater og rapporter
Fra resultater - til handling - til forbedringer
11
Fokus på handlingsorienteret rapportering:
Overordnede indikatorer Forklarende handlingsorienterede dimensioner Benchmarking til landsgennemsnit såvel samlet som på de enkelte uddannelser Rapportering af variation på elevniveau, uddannelsesniveau samt på uddannelsesinstitutionsniveau Beregning af hvilke dimensioner, som er vigtigst for de studerende på en given uddannelsesinstitution Rapportering af prioriteringskort med opdeling i styrker, svagheder, fokusområder og konkrete anbefalinger til handling.
12
Resultatsammenligning i rapporter
Eksempler FIKTIVE TAL!
13
Studieglæden på tværs af uddannelserne
100 FIKTIVE TAL! 80 82 78 [+9] [+6] 74 72 73 69 [+4] 69 [+5] [+3] 60 64 [-3] [-7] 64 [0] [-4] 60 Vurdering [-6] 40 20 Cphbusi- Datamati- Financial Finansba- Finans- Handels- Laborant Logistik- Markeds- Miljøtek- ness ker Controller chelor økonom økonom økonom førings- nolog økonom 63
14
Gruppering af de studerende i forhold til deres studieglæde
Institutionens eksistens-berettigelse AMBASSADØR 14% [+1%] 50% [+2%] 26% [-4%] Høj DE TROFASTE KERNEN LOYALITET PÅ-VEJ-VÆK 8% [+2%] 2% [-1%] Lav Early warning DE TROLØSE STUDIEGLÆDE Lav Høj
15
Handlingsorienteret rapportering
* Handlingsorienteret rapportering Hvilke områder er vigtigst for studieglæde, og hvad er de potentielle fokusområder? Undervisning Socialt miljø Ledelse og organisering af uddannelsen Praktik Administrationen Vejledning Image/Uddannelsens relevans og brugbarhed Udstyr og materialer Fysisk miljø Eksamen og prøver Egen indsats Studie- og praktikophold i udlandet Uddannelse og job
16
Ledelse og organisering af uddannelsen
Årsag og effekt – prioriter ressourcerne rigtigt Vi vil gerne kunne prioritere ” 100 I figuren er Undervisning vurderet meget bedre end Ledelse og organisering af uddannelsen. Skal vi så prioritere forbedring af Ledelse og organisering af uddannelsen? 80 60 69 40 48 20 Undervisning Ledelse og organisering af uddannelsen
17
Ledelse og organisering af uddannelsen
” Årsag og effekt – prioriter ressourcerne rigtigt 100 JA! Hvis Ledelse og organisering af uddannelsen har stor effekt på studieglæden 80 ” 60 69 40 48 NEJ! Hvis Ledelse og organisering af uddannelsen ingen effekt har på studieglæden 20 Undervisning Ledelse og organisering af uddannelsen
18
Ledelse og organisering af uddannelsen
Årsag og effekt – prioriter jeres ressourcer rigtigt Effekten kan beregnes – kan du finde effekten her? Høj Studieglæde Et svar fra en respondent Lav Lav Ledelse og organisering af uddannelsen Høj
19
Årsag og effekt – prioriter ressourcerne rigtigt Effekten kan beregnes
Høj Studieglæde Lav Et svar fra en respondent Lav Undervisning Høj
20
Årsag og effekt – prioriter ressourcerne rigtigt Effekten kan beregnes
Høj + 0,5 point Studieglæde + 1 point Lav Et svar fra en respondent Lav Undervisning Høj
21
Eksempel på den gennemsnitlige effekt på studieglæde
22
Strategisk prioriteringskort
Alle uddannelser har eget prioriteringskort på grund af de studerendes forskellige præferencer i forhold til hvad der betyder noget for deres studieglæde!
23
Handlingsorienterede prioriteringskort
- fra strategisk til specifik Anbefaling til hvordan det overordnede område kan forbedres
24
2010-2014 Mest markante udviklinger
Alle resultater er for Akademier og Professionshøjskoler samlet
25
2014 Primære drivere for studieglæde
Resultaterne er baseret på besvarelser fra Akademier i 2014
26
Det betaler sig! Eksempel fra undersøgelsen
Skole X -30 -20 -10 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 Studieglæde 2013 Udvikling i Studieglæde Det betaler sig! Eksempel fra undersøgelsen - De lavest scorende enheder er løftet - Gode resultater må ikke blive en sovepude
27
FØRSTE præsentation slutter her
28
Konceptet bag undersøgelsen
Det spørger vi om på resultatsiden Tilfredshed med uddannelsen Samlet tilfredshed Sammenligning til den ideelle uddannelse Motivation Føler sig motiveret i uddannelsen Ser frem til at komme i gang med dagens studieopgaver Udbytte af uddannelse Fagligt udbytte Fagligt niveau på uddannelsen Undervisningsformer Tilknytning til uddannelsen Bidrager ekstra til et godt studiemiljø Anbefale uddannelsen til andre Føler at have valgt den rigtige uddannelse Forventer at fuldføre
29
Konceptet bag undersøgelsen
Det spørger vi om på indsatssiden – drivkræfterne/værktøjskassen Organisering af uddannelsen Klare informationer om hvad der fagligt forventes Arbejdsmængden er godt fordelt på uddannelsen Rettidig information om skemaændringer Nem adgang til information der er relevant for uddannelsen Uddannelsen er velstruktureret Kender kravene der stilles for at kunne fuldføre uddannelsen Undervisningen God sammenhæng mellem de forskellige fag Baseret på den nyeste viden indenfor uddannelsesretningen Højt fagligt niveau God kobling mellem teori og praksis Erhvervslivet og relevante brancher inddrages i undervisningen Kontakt med erhvervslivet (fx gæsteundervisere mv.) Undervisere er engagerede i undervisningen Inddrager IT og digitale midler som en del af undervisningen Godt udbytte af brugen af digitale midler i undervisningen Bliver klædt på til at anvende IT i fremtidige jobs Der lyttes til de studerendes evaluering af undervisningen Får tilstrækkelig tilbagemelding på opgaver mv. Underviserne er gode til at hjælpe hvis der er brug for det Socialt miljø Følelse af at være en del af et fællesskab på uddannelsen De studerende udviser socialt medansvar for andre studerende Føler sig godt tilpas i klassen God stemning på uddannelsesstedet Tilstrækkeligt med sociale arrangementer på uddannelsesstedet Praktikdelen Uddannelsen forbereder til praktikperiode Praktikophold er relevant i forhold til uddannelsen Praktikophold giver en øget faglighed Praktikophold sætter tidligere fag i perspektiv Uddannelsen inddrager erfaringer fra praktikken Har klare forventninger til udbyttet af kommende praktikophold
30
Konceptet bag undersøgelsen
Det spørger vi om i tillægsmodulerne Administrationen Medarbejderne i administrationen er venlige og imødekommende Medarbejderne i administrationen er gode til at besvare mine henvendelser Vejledning Nemt at få vejledning om uddannelsen Den personlige studievejledning, der er modtaget, har været god De vejledende fællesarrangementer i løbet af uddannelsen har været gode Image/Uddannelsens relevans og brugbarhed Stolt af at fortælle andre om uddannelsen Uddannelsen giver mulighed for videreuddannelse Uddannelsen giver mulighed for at få job Udstyr og materialer Undervisningsmaterialet er tidssvarende Teknisk udstyr fungerer tilfredsstillende Uddannelsen tilbyder adgang til relevant udstyr Uddannelsen sikrer i god tid, at der er adgang til relevant udstyr God support til det tekniske udstyr Biblioteket opfylder studierelaterede behov Tilfredshed med skolens IT faciliteter Fysisk miljø Trives med indeklimaet på uddannelsesstedet De fysiske rammer understøtter alle undervisningsformer Fællesarealerne er inspirerende at opholde sig i Kantineforholdene er tilfredsstillende Undervisningslokalerne er inspirerende indrettet Uddannelsesstedet er godt vedligeholdt Eksamener og prøver Bedømmelseskriterier er klart kommunikerede God sammenhæng mellem undervisning og eksamenskrav Egen indsats Tilfredshed med egen indsats på uddannelsen
31
Konceptet bag undersøgelsen
Det spørger vi om i tillægsmodulerne Image/Uddannelsens relevans og brugbarhed Uddannelsen understøtter forretningskoncepter Uddannelsen udvikler kompetencer til at starte virksomhed Uddannelsen giver de rette kompetencer til at starte virksomhed Studie- og praktikophold i udlandet Undervisere har fokus på internationale kompetencer i uddannelsen Ophold i udlandet giver rette kompetencer til studie og arbejde i udlandet Ophold i udlandet er relevant ift. uddannelsen Ophold i udlandet giver øget faglighed Udvikler personlige kompetencer ved ophold i udlandet Tilfredshed med ophold i udlandet Uddannelsen forbereder til skoleophold i udlandet Uddannelse og job Forståelse af, hvilke jobs uddannelsen retter sig mod Forståelse af, hvilke jobfunktioner som kan varetages i kommende jobs Uddannelsen giver rette kompetencer, som kan anvendes i kommende jobs
32
Man taber sig ikke af at stille sig op på en badevægt, så…
3 Opfølgningsprocessen Fra resultater - til handling - til forbedringer Man taber sig ikke af at stille sig op på en badevægt, så…
33
Aktiviteter i opfølgningsprocessen
Gennemfør målingen Læs din rapport og reflekter Diskuter rapporten med relevante kollegaer Præsentation/workshop for relevante repræsentanter Lav handlingsplan Hold fokus Eventuel ny måling!
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.