Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Jacob Wittstrøm Selsbæk

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Jacob Wittstrøm Selsbæk"— Præsentationens transcript:

1 Jacob Wittstrøm Selsbæk - 2013
Hvorfor tage sprogkursister med på museum, og hvorfor bruge kunst i sprogundervisningen? Kort præs: Navn, prof… . Lidt af en udfordring at arbejde sammen med museumsfolk … naivitet – økonomi, mange kokke Kunst er universel – forældes ikke – uanset om man kan lide det eller ej, appellerer det til fantasien og kreativiteten. Alle mennesker får en umiddelbar, følelsesmæssig og individuel oplevelse forårsaget af farver, former, komposition, symboler. (Inge-Lise Zink) Mht til læringsstile er der noget til alle, uanset om man primært er visuelt, audiotivt eller taktilt orienteret – forsøgt inkorporeret i materialet Sanserne er i fokus på museerne, og det var nok det, der inspirerede mig til at tage kontakt til SKM mht. til et samarbejde om et uv-materiale Jacob Wittstrøm Selsbæk

2 Jacob Wittstrøm Selsbæk - 2013
Kunsten at lære sprog Materialet Målgruppen Underviserens rolle På museet Videndeling Udfordringer. Jacob Wittstrøm Selsbæk

3 Jacob Wittstrøm Selsbæk - 2013
Materialet En bog – med en række værker og dertil relaterede temaer Webdel – med værkerne og perspektiv Guide til museumsformidlere Kunst gennem 300 år – billedkunst, lyd- og videoværker, performancekunst – teamer, der relaterer til kursisternes liv NATIONAL STOLTHED/FARVER PÅ TILVÆRELSEN Webdel under udvikling – værker i stort , lyd og video samt yderlige værker til perspektivering og inspiration Guiden indeholder greb til undervisningen på museerne, og bl.a. også forslag til før- og efteraktiviteter mht museumsbesøg Jacob Wittstrøm Selsbæk

4 Målgruppen (materialet)
Du 2, modul 4-6 / Du 3 modul 3-5 Tid Niveau Spejlvendt Du-model Du mdr. Du mdr. Du mdr. Jacob Wittstrøm Selsbæk

5 Jacob Wittstrøm Selsbæk - 2013
Waystage + (from basic to independant user) Fokus /ikke fokus på mundtligt sprog (Du 2, modul 5/ Du 3 modul 3) Voksne - har en referenceramme ”Sultne” – andenkultur og -historie Har en referenceramme mht. kunst – hvad er kunst? Film, musik, malerier, skulpturer, arkitektur m.m. Kunsten indgår altid i en historisk kontekst , nyt begreb? Andenhistorie (ikke den grimme ælling!) Sultne – indre motivation for at lære om deres nye lands kultur og historie – som andetsproget er det ikke en hobby eller erhvervsorienteret aktivitet – det er et reelt hverdagsbehov for at kunne forstå og kommunikere med de indfødte – eller majoriteten om man vil Jacob Wittstrøm Selsbæk

6 Jacob Wittstrøm Selsbæk - 2013
På museet Ekskursion Fantasi og kreativitet Æstetiske omgivelser Den virkelige virkelighed Ekskursionen – sociale relationer, sociokulturel – og interkulturel kompetence styrkes. Skifte ml. Uformelt/formeltlæringsmiljø – sammenligne med intervalløb – for det fagligt gode besøg: kurs skal være forberedt – kende formålet – og der skal ske en efterbehandling – oplæg, m.m. På det moderne museum blomstrer fantasi og kreativitet – kunsten er udgangspunkt, museumsformidlere trække os ind i kunsten – eller kunsten ind i os, om man vil . Her kan danskfagligt svagere kurs også komme til Sceneskiftet til et læringsrum, der ikke er 4x6 m – men med optimale vilkår for at opleve kunsten – ORIGINALE værker, lyssætning, stemning og i bedste fald – tid til at fordybe sig i kunsten. Man kan godt arb med rum i klasselokalet, men her: den virkelige virkelighed – optimalt for læring – klasselokalet er så at sige stigmatiseret – fra tidligere el. nuværende skolegang Jacob Wittstrøm Selsbæk

7 Jacob Wittstrøm Selsbæk - 2013
Underviseren Behøver ingen kunstfaglig viden Får adgang til alternative læringsrum facilitator for indre motivation Konsulent Behøver ingen kunstfaglig viden – denne viden tilegnes parallelt med kursisten – læreren er foran: kulturelt, sprogligt fundament – kurs. Ofte foran – IT, EU, aktuelle nyheder Alternative læringsrum i både bogstavelig og overført betydning – idet materialet også må anses for at være et alternativ til de gængse materialer, der ofte er meget holistiske i deres formidling – her specialiseres: kunst, temaer – mundtligt sprog – med støtteaktiviteter … Underviser – ansvarlig/garant for forudsigelighed/begribelighed, belastningsbalance/håndterbarhed og delagtighed/meningsfuldhed Konsulentrolle – assistent for museumsformidleren Forestil jer, hvordan det må være at komme langvejs fra, til et nyt og ukendt sted, fyldt med nye ansigter og en masse nyt fagligt input – skræmmende ikke!!! Jacob Wittstrøm Selsbæk

8 Jacob Wittstrøm Selsbæk - 2013
Do you speak English? Pair up with a ”stranger” Greet each other in a polite fashion Make a short introduction of yourself Describe your favorite activity Each person has two minutes Thank you! Jacob Wittstrøm Selsbæk

9 Jacob Wittstrøm Selsbæk - 2013
Videndeling Fornyelse og genbrug Proximity-princippet Kreative rum ”tilfældig” videndeling I virkeligheden er dette, hvad hele projektet går ud på … Du er tæt på den viden du skal bruge og de personer, der har den – eks.: videndeling falder væsentligt ved etageadskillelse Man skal udføre en række kreative opgaver med mennesker, man ikke normalt deler arbejdsdag med – i et, optimalt set, inspirerende miljø Forskning viser- tilfældig/uformel videndeling – giver mere kreativitet og innovation – grupper lukker sig om sig selv – 80% af videndeling i dag er formel videndeling i form af f.eks. databaser Jacob Wittstrøm Selsbæk

10 Jacob Wittstrøm Selsbæk - 2013
Udfordringer Økonomi Nej-hatten Ansigtstab Mange sprogcentre er presset på øk. Tid er også en faktor – tid er penge – modultakstsystemet Der er ALTID frafald til eksk. Kunst-temaet kan virke abstrakt og skræmmende på nogle – god intro er vigtig Alternative læringsrum kan skræmme – omkostningstung: der er noget på spil – man skal yde Fundamentet for videndeling Al menneskelig kontakt baserer sig på en balance mellem hvad der gives og hvad der modtages. Videndeling finder sted – og bliver ved med at finde sted - når den opfattede værdi af videndeling er større end de opfattede omkostninger ved videndeling. (Peter Holdt Christensen – Ass. Prof. CBS) Jacob Wittstrøm Selsbæk

11 Spørgsmål eller kommentarer?
Jacob Wittstrøm Selsbæk


Download ppt "Jacob Wittstrøm Selsbæk"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google