Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

8. august 2016 Orienteringsmøde vedrørende prækvalifikation til Netværkskomponentaftalen v. Christoffer Værgman Jeppesen, Marianne Røder Lauridsen (Moderniseringsstyrelsen)

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "8. august 2016 Orienteringsmøde vedrørende prækvalifikation til Netværkskomponentaftalen v. Christoffer Værgman Jeppesen, Marianne Røder Lauridsen (Moderniseringsstyrelsen)"— Præsentationens transcript:

1 8. august 2016 Orienteringsmøde vedrørende prækvalifikation til Netværkskomponentaftalen v. Christoffer Værgman Jeppesen, Marianne Røder Lauridsen (Moderniseringsstyrelsen) og Philip Mora-Jensen (Inno:vasion)

2 Dagsorden Indledende bemærkninger
Kort om genudbud af Netværkskomponentaftalen, procedure for begrænset udbud og tidsfrister for prækvalifikation og tilbudsafgivelse Elektronisk afgivelse af anmodning om prækvalifikation v. Philip Mora-Jensen, Inno:vasion Udfyldelse af ESPD’et – Det fælles europæiske udbudsdokument (Pause 10 min.) Proces for prækvalifikation, obligatoriske og frivillige udelukkelsesgrunde. Udvælgelse Dagens vigtigste pointer Spørgsmål Tak for i dag

3 Indledende bemærkninger
Nærværende præsentation bliver lagt op på udbudssiden i ETHICS efter mødet. Udbudsmaterialet har altid forrang for præsentationen. Såfremt ansøger har konkrete spørgsmål til afgivelse af anmodning om prækvalifikation, herunder udfyldelsen af ESPD’et og/eller udbudsmaterialet, opfordres ansøger til at stille begrundede spørgsmål, inden anmodning om prækvalifikation afgives. Spørgsmål skal stilles via udbudshjemmesiden i ETHICS. Ansøgernes spørgsmål og Moderniseringsstyrelsens svar indgår i udbudsmaterialet som Bilag 11 – Spørgsmål/Svar.

4 Kort om Genudbud af Netværkskomponentaftalen (1)
Rammeaftalen vedr. indkøb af netværkskomponenter, tilbehør og tilknyttede serviceydelser omfatter følgende ydelser: Switche Rugged switche Trådløse komponenter (access points og controllere) Firewalls Routere Software og softwareopdateringer til administration og overvågning af ovenstående netværkskomponenter Tilbehør og reservedele til ovenstående, herunder transmissionsmoduler, kabler, antenner, CPU’er og strømforsyninger mv. Serviceydelser relateret til ovenstående (levering, service, garanti, support, samt konsulentydelser til installation, opsætning og konfiguration mv.)

5 Kort om Genudbud af Netværkskomponentaftalen (2)
Om aftalen: Begrænset udbud (prækvals- og tilbudsfaser) Rammeaftaler med forventeligt tre leverandører Statslige institutioner bliver ved Rammeaftalens ikrafttræden forpligtet til at anvende Rammeaftalen i forbindelse med indkøb af netværkskomponenter, tilbehør og tilknyttede serviceydelser, jf. cirkulære om indkøb i staten, jf. Bilag 3 Bemærk visse undtagelser fra forpligtigelsen Kommuner, Regioner, Selvejende institutioner, Danmarks Nationalbank, Folketinget, Dansk Institut for Internationale Studier, Institut for Menneskerettigheder, Færøernes Hjemmestyre samt Grønlands Selvstyre har en ret, men ikke en pligt til at anvende aftalen, jf. Bilag 3 og 3A Bestillingsprocedure: To modeller: 1) Direkte tildeling, 2) Miniudbud (hvor alle Rammeaftalens leverandører kan levere det af Kunden efterspurgte og købet overstiger DKK ), jf. Bilag 13 Aftalen vil træde i kraft den 1. januar 2017 og løber i to år. Moderniseringsstyrelsen har herudover mulighed for at forlænge aftalen to gange af ét år Undtagne statslige institutioner, fx: Forsvarets internationale operationer Udenrigsministeriets repræsentationer i udlandet (Udetjenesten) Politiet i Grønland og på Færørerne Den danske repræsentation ved NATO

6 Procedure for begrænset udbud
Prækvalifikation Virksomheder anmoder om prækvalifikation på baggrund af oplysningerne angivet i ESPD’et. Anmodningen sendes via ETHICS. Frist for modtagelse af anmodning om prækvalifikation: 22. august kl 12.00 Udvælgelse Der prækvalificeres op til seks økonomiske aktører. Udvælgelsen sker på baggrund af oplysningerne angivet i ESPD’et. Tilbud De prækvalificerede virksomheder opfordres til at afgive tilbud. Tildeling af parallelle Rammeaftaler Forventeligt tre tilbudsgivere tildeles Rammeaftaler efter tildelingskriteriet ”Bedste forhold mellem pris og kvalitet”.

7 Tidsfrister (forventede) for Prækvalifikation
Dato, Klokkeslæt Aktivitet 10. august 2016, kl. 12:00 Spørgsmål, jf. Udbudsbetingelser, punkt , der modtages senest denne dato, vil under alle omstændigheder blive besvaret. Spørgsmål, modtaget efter den 10. august 2016 kl. 12:00 vil også blive besvaret, hvis spørgsmålet er kommet frem til Moderniseringsstyrelsen i tide, således at Moderniseringsstyrelsen kan nå at fremskaffe de nødvendige oplysninger og meddele svaret senest seks dage inden udløbet af ansøgningsfristen. Ved vurderingen af ”i tide” skal medregnes oplysningernes omfang og kompleksitet. Spørgsmål, der modtages senere end seks dage inden udløbet af ansøgningsfristen, kan ikke forventes besvaret, jf. dog udbudslovens § 93, stk. 4, nr. 1. 22. august 2016, kl. 12:00 Frist for modtagelse af anmodning om prækvalifikation. 26. august 2016 Forventet underretning om Moderniseringsstyrelsens beslutning om prækvalifikation.

8 Tidsfrister (forventede) for tilbudsafgivelse
Dato, Klokkeslæt Aktivitet 05. september 2016 kl. 12:00 Orienteringsmøde, jf. Udbudsbetingelser, punkt 12. september 2016, kl. 12:00 Spørgsmål, jf. Udbudsbetingelser, punkt , der modtages senest denne dato, vil under alle omstændigheder blive besvaret. Spørgsmål, modtaget efter den 12. september 2016, kl. 12:00 vil også blive besvaret, hvis spørgsmålet er kommet frem til Moderniseringsstyrelsen i tide, således at Moderniseringsstyrelsen kan nå at fremskaffe de nødvendige oplysninger og meddele svaret senest seks dage inden udløbet af tilbudsfristen. Ved vurderingen af ”i tide” skal medregnes oplysningernes omfang og kompleksitet. Spørgsmål, der modtages senere end seks dage inden udløbet af tilbudsfristen, kan ikke forventes besvaret, jf. dog Udbudslovens § 93, stk. 4, nr. 1. 22. september 2016, kl. 12:00 Sidste frist for modtagelse af tilbud. September Indhentelse af dokumentation for oplysninger anført i ESPD’et. 4. oktober 2016 Forventet tildeling af Rammeaftalen. 17. oktober 2016 Forventet Rammeaftaleindgåelse. Rammeaftalen vil tidligst blive underskrevet efter udløbet af en standstill-periode på 10 dage regnet fra dagen efter den dag, hvor Moderniseringsstyrelsen har afsendt underretning (pr. ) om tildeling af Rammeaftalen. 1. januar 2017 Forventet Rammeaftalestart.

9 Elektronisk afgivelse af anmodning om prækvalifikation
Præsentation af udbudshjemmesiden, ETHICS v. Philip Mora-Jensen, Inno:vasion

10 Udfyldelse af ESPD’et Orienteringsmøde August 2016
OBS: Vi vil ikke kunne besvare spørgsmål under dette møde, da alle spørgsmål skal komme ind skriftligt, således at vi kan offentliggøre spg (anonymiseret) og svar samtidigt og for alle potentielle ansøgere! Præsentationen offentliggøres.

11 ESPD-systemets formål og funktion
ESPD – European Single Procurement Document Kommissionens formål med ESPD: At begrænse de administrative byrder Midlet: kun vinderen skal dokumentere Undt.: Adgang til dokumentation på ethvert tidspunkt, når det er nødvendigt (§ 151, stk. 2) ESPD’et anvendes som en erklæring fra tilbudsgiver om, at vedkommende ikke er omfattet af nogen af de obligatoriske udelukkelsesgrunde i udbudsloven – eller eventuelle frivillige nationale udelukkelsesgrunde (i udbudsloven), som ordregiver har gjort obligatoriske i det konkrete udbud. I dette udbud har ordregiver valgt de frivillige udelukkelsesgrunde i udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 2, nr. 3, nr. 4 eller nr. 6. – vi kommer forbi dem senere i ESPD’et. Formål Midlet: UP: kun den leverandør som får tildelt aftalen, skal indsende dokumentation. (sker forud for offentliggørelse af tildelingsbeslutningen, og TG får en passende frist til at fremlægge dok.) UNDT: Udbudslovens § 151, stk. 2, siger dog, at Ordregiver kan på ethvert tidspunkt i udbudsprocessen kræve at ansøger eller TG fremlægger dok.

12 Udfyldelse af ESPD’et - I
Udbudsmaterialet og ESPD er tilgængeligt på Ethics: come?OpenDocument (angivet i udbudsbekendtgørelsens Del I, pkt. 1.3) Gem filen med ESPD’et på din PC - fx på skrivebordet Åbn den gemte ESPD-fil via nedenstående link til Kommissionens hjemmeside: HUSK: Hvis I ikke udfylder alt med det samme, så hav al indhold liggende i et WORD-dok, og arbejd færdig i det dok – og så copy paste indholdet ind i de relevante tekstfelter i ESPD’en. Til sidst vil I kunne se en udskriftsversion af hele jeres udfyldte ESPD samt gemme ESPD’et på jeres PC.

13 Udfyldelse af ESPD’et - II
Vælg dansk som sprog. Marker – jeg er en økonomisk aktør. Marker – importere ESPD. Upload det ESPD-dokument, du har gemt på din pc. Vælg Danmark som land. Udfyld ESPD’et med de oplysninger som er angivet i udbudsbekendtgørelsen/udbudsbetingelserne. Bemærk, at ansøger skal aflevere flere ESPD’er, hvis ansøger udgør en sammenslutning af virksomheder (fx konsortier) eller baserer sig på andre økonomiske enheders kapacitet.

14 Eks. På Spørgsmål 1. Jeg har problemer med at åbne ESPD-skabelonen fra linket. Er det muligt at få tilsendt bilaget? svar: Desværre ikke. 2. Vi er et konsortium der ønsker at byde på aftalen. Er det nødvendigt at vi uploader et ESPD for alle deltagerne i konsortiet? svar: Ja. Såfremt Ansøger er del af et konsortium, skal dette anføres i ESPD’ets Del II, afsnit A: oplysninger om den økonomiske aktør, og hver af de deltagende økonomiske aktører skal udfylde et særskilt ESPD med de krævede oplysninger.

15 Eks. På Spørgsmål 3. Skal man ved udfyldelsen af ESPD’et, DEL III: Udelukkelsesgrunde, angive ”ja/nej” i spørgsmålet: ”Er disse oplysninger tilgængelige i elektronisk form?”, hvis man har krydset ”nej” overfor udelukkelsesgrunde, da man ikke er omfattet af disse? svar: Hvis den økonomiske aktør ikke er omfattet af en af udelukkelsesgrundene i ESPD’ets del III skal spørgsmålet ”Er disse oplysninger tilgængelige i elektroniske form?” ikke besvares. 4. Ved udfyldelse af ESPD: Er det nødvendigt at udfylde Del 2, punkt B, om repræsentant for den økonomiske aktør, når der er angivet en kontaktperson i Del 2, punkt A? svar: ESPD’ets Del II, punkt B er alene relevant at udfylde i det tilfælde, hvor den økonomiske aktør har givet en beføjelse til en eller flere personer til at repræsentere den økonomiske aktør i forbindelse med denne udbudsprocedure.

16 Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Søg hjælp i vejledning fra KFST: om%20eESPD/Vejledning%20eESPD.pdf

17 Krav til ansøgerne og udvælgelse (prækvalifikation)
8. august 2016 Krav til ansøgerne og udvælgelse (prækvalifikation) Netværkskomponentaftalen

18 Proces for prækvalifikation
Ansøger anmoder om prækvalifikation via indsendelse af det udfyldte ESPD’et i ETHICS. Ansøger erklærer ved indsendelsen, at den ikke er omfattet af obligatoriske eller frivillige udelukkelsesgrunde i udbudsloven: Obligatoriske udelukkelsesgrunde findes i udbudslovens §§135 og 136, samt i udbudsbekendtgørelsens punkter III.1.2) og III.1.3). Frivillige udelukkelsesgrunde findes i udbudslovens §137, stk. 1, nr. 2, nr. 3, nr. 4 og nr. 6, samt i udbudsbekendtgørelsens punkt VI.3). Ansøger beskriver og dokumenterer i ESPD’et de op til 5 mest relevante leverancer af varer og tilknyttede serviceydelser, som Rammeaftalen vedrører. Udvælgelse: Sker på baggrund Moderniseringsstyrelsens samlede vurdering af de 5 relevante leverancer angivet af ansøgeren i ESPD’et

19 Frivillige udelukkelsesgrunde (1)
Vedrørende udbudslovens §137, stk 1, nr.4, udbudsbekendtgørelsens punkt VI.3) Yderligere oplysninger, samt udbudsbetingelsernes punkt 6.8: For at undgå risiko for interessekonflikter eller en fordrejning af konkurrencen mellem de bydende kan økonomiske aktører (herunder økonomiske aktører, der indgår i samme juridiske gruppe) kun indgive én ansøgning, uanset hvordan de deltager i ansøgningen (herunder som selvstændig retlig enhed eller som deltager i en sammenslutning af leverandører (f.eks. et konsortium)). Hvis en økonomisk aktør indgiver mere end én ansøgning, er der en afkræftelig plausibel indikation for, at de indgivne ansøgninger har påvirket hinanden og for at efterfølgende tilbud kan påvirke hinanden. (fortsættes på næste slide)

20 Frivillige udelukkelsesgrunde (2)
Moderniseringsstyrelsen kan som følge heraf vælge ikke at tage nogen af de ansøgninger, som denne økonomiske aktør (og de økonomiske aktører, som indgår i samme juridiske gruppe) har deltaget i, i betragtning. Dette forudsætter, at ansøgerne forinden er givet mulighed for at godtgøre, at der ikke i deres situation foreligger nogen risiko for, at der følges en praksis i form af konkurrencebegrænsende aftaler, som kan true gennemsigtigheden og fordreje konkurrencen mellem de bydende. Ovenstående afkræftelige plausible indikation og de heraf afledte retsvirkninger anses også at gælde for Ansøgers og dermed Tilbudsgivers underleverandørkæde til og med producenten af de i pkt. II.2.4) anførte switche (Underleverandørkæden vedr. switche). (fortsættes på næste slide)

21 Frivillige udelukkelsesgrunde (3)
Hvad skal ansøger angive om underleverandørkæden vedrørende switche? Ansøger skal således i ESPD’ets Del II, afsnit D: ’Oplysninger om underleverandører, hvis kapacitet den økonomiske aktør ikke baserer sig på’ oplyse alle led i underleverandørkæden vedrørende switche til og med producenten. OBS: Ansøger skal ikke angive underleverandørkæden vedrørende øvrige produkter på Rammeaftalen. Den eller de underleverandører, Ansøger oplyser i forbindelse med prækvalifikationsansøgningen, skal være identisk med den eller de underleverandører, der vil blive anvendt ved afgivelse af et eventuelt tilbud og dermed ved kontraktopfyldelse.

22 Økonomiske og finansielle krav (1)
Krav til økonomisk og finansiel kapacitet, jf. udbudsbekendtgørelsens punkt III.1.2): Ansøger skal i ESPD’et angive oplysninger om soliditetsgrad, samlede egenkapital og samlede aktiver i det seneste disponible regnskabsår, afhængigt af, hvornår ansøgeren blev etableret eller startede sin virksomhed. Mindstekrav: Soliditetsgrad på minimum 8 pct. Soliditetsgraden beregnes som virksomhedens samlede egenkapital i forhold til virksomhedens samlede aktiver, udregnet i procent. Soliditetsgraden udregnes således som (samlede egenkapital/samlede aktiver) x 100 = soliditetsgrad. Såfremt virksomheden baserer sig på andre enheders formåen, beregnes soliditetsgraden som virksomhedens og disse andre enheders samlede egenkapital i forhold til deres samlede aktiver, udregnet i procent. Ved en sammenslutning af virksomheder (et konsortium) beregnes soliditetsgraden som virksomhedernes samlede egenkapital i forhold til deres samlede aktiver, udregnet i procent. Ordregiver beregner soliditetsgraden ud fra de afgivne oplysninger i de modtagne ESPD, Del IV, afsnit B – Finansielle nøgletal. Selvom oplysningerne fremgår af separate ESPD’er, vurderes de således samlet.

23 Økonomiske og finansielle krav (2)
Krav til økonomisk og finansiel kapacitet, jf. udbudsbekendtgørelsens punkt III.1.2): Ansøger skal i ESPD’et angive oplysninger om samlede omsætning i det seneste disponible regnskabsår, afhængigt af, hvornår ansøgeren blev etableret eller startede sin virksomhed. Mindstekrav: Omsætning på minimum 40 mio. DKK. Såfremt virksomheden baserer sig på andre enheders formåen, beregnes omsætningen som virksomhedens og disse enheders samlede omsætning i det seneste disponible regnskabsår. Ved en sammenslutning af virksomheder (et konsortium) beregnes omsætningen som virksomhedernes samlede omsætning i det seneste disponible regnskabsår. Ordregiver beregner omsætningen ud fra de afgivne oplysninger i de modtagne ESPD, Del IV, afsnit B – Samlet årsomsætning. Selvom oplysningerne fremgår af separate ESPD’er, vurderes de således samlet.

24 Tekniske og faglige Krav
Krav til teknisk og faglig kapacitet, jf. udbudsbekendtgørelsens punkt III.1.3): Ansøger skal i ESPD’et angive en oversigt over de betydeligste lignende leverancer af de udbudte varer og tilknyttede serviceydelser, som ansøger har udført i løbet af de seneste tre år, afhængigt af hvornår ansøgeren blev etableret eller startede sin virksomhed. Ordregiver ser gerne, at oversigten for hver leverance indeholder en kort beskrivelse af den udførte leverance, den økonomiske værdi af leverancen (beløb), dato for leverancen samt navn på Kunden (modtager). Der kan i ESPD’et maksimalt angives 5 referencer på lignende leverancer af de udbudte varer og tilknyttede serviceydelser. Såfremt ansøgningen indeholder mere end 5 referencer, vil alene de første 5 referencer blive taget i betragtning.

25 Særligt om baseren på andres formåen og konsortier
Vedrørende udbudsbekendtgørelsens punkt III.1.2) økonomisk og finansiel kapacitet og III.1.3) teknisk og faglig kapacitet: Virksomheden baserer sig på andre enheders formåen: Såfremt ansøger baserer sig på andre enheders formåen, skal dette anføres i ESPD’et. Den eller de andre enheder skal hver udfylde et særskilt ESPD med de krævede oplysninger. Ansøger skal endvidere fremlægge støtteerklæringer eller anden dokumentation, der godtgør, at ansøgeren faktisk råder over denne formåen. Ansøger og den juridiske enhed, som ansøgeren baserer sin økonomiske og finansielle formåen på hæfter solidarisk for kontraktens gennemførelse. En sammenslutning af virksomheder (fx et konsortium): Såfremt ansøger er del af et konsortium, skal dette anføres i ESPD’et. Hver af de deltagende økonomiske aktører skal udfylde et særskilt ESPD med de krævede oplysninger.

26 Udvælgelse Begrænsning af ansøgere, jf. udbudsbekendtgørelsens punkt. II.2.9), der opfordres til at afgive tilbud, vil ske ved en vurdering af, hvilke ansøgere der har dokumenteret de mest relevante leverancer af de varer og tilknyttede serviceydelser, som Rammeaftalen vedrører. Tænk på det, når ansøgningen skrives - Ordregiver kan kun lægge vægt på det, som I faktisk skriver. Hver økonomisk aktør kan alene indgive én ansøgning om prækvalifikation, jf. udbudsbekendtgørelsens punkt IV.3) og udbudsbetingelsernes punkt 6.8. Tænk på det, når I ansøger - Ordregiver kan være berettiget/forpligtet til at afvise ansøgningen.

27 Dagens vigtigste pointer
Læs og følg vejledningsteksterne på udbudshjemmesiden. Følg med i ETHICS omkring spørgsmål og svar. Ansøgernes anmodning om prækvalifikation skal alene indeholde: det udfyldte ESPD, evt. støtteerklæring(er), samt en tro- og love erklæring, som gives ved upload af ESPD i ETHICS. Kontrollér, at alle de krævede oplysninger i ESPD’et er udfyldt, ellers kan Ordregiver være berettiget/forpligtet til at afvise ansøgningen. Indsend anmodningen om prækvalifikation i god tid inden fristen den 22. august kl

28 Spørgsmål?

29 Tak for i dag!


Download ppt "8. august 2016 Orienteringsmøde vedrørende prækvalifikation til Netværkskomponentaftalen v. Christoffer Værgman Jeppesen, Marianne Røder Lauridsen (Moderniseringsstyrelsen)"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google